کد خبر: ۳۶۵۰۵۹
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۳

روحانی: حجم روابط ایران و كره جنوبی به 18 میلیارد دلار می رسد/با ساخت هرگونه سلاح كشتار جمعی مخالفیم

رییس جمهوری از سه برابر شدن حجم روابط ایران و كره جنوبی خبر داد و گفت: دو طرف تصمیم گرفتیم روابط تجاری و اقتصادی كنونی 6 میلیارد دلاری به سه برابر یعنی 18 میلیارد دلار افزایش یابد.
آفتاب‌‌نیوز : حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در نشست خبری مشترك با پارك گئون هی رییس جمهوری كره جنوبی كه در مجموعه تاریخی-فرهنگی سعدآباد تهران برگزار شد، افزود: امروز در حضور رییسان جمهوری كشور 19 سند امضا شد و اسناد متعدد دیگری بین بخش خصوصی دو كشور امضا می شود.

رییس جمهوری در مورد گفت و گوها با رییس جمهور كره جنوبی گفت: در زمینه روابط مهم دو كشور و منطقه؛ امنیت شبه جزیره كره و خاورمیانه برای هر دو كشور حائز اهمیت است.

روحانی تصریح كرد: ما خواهان صلح و ثبات در شبه جزیره كره هستیم و به طور اصولی با هرگونه ساخت سلاح كشتار جمعی مخالفیم.

روحانی تصریح كرد: خواست ما (ایران) عاری شدن جهان از سلاح های كشتار جمعی بویژه عاری شدن شبه جزیره كره و خاورمیانه از سلاح های مخرب و بویژه هسته ای است.

رییس جمهوری در مورد دیگر محورهای گفت و گو با خانم پارك افزود: صلح و ثبات در خاورمیانه، پایان جنگ در یمن، مذاكره یمنی- یمنی برای استقرار امنیت در این كشور، مبارزه دولت عراق با تروریسم و كمك به این دولت برای پایان اشغال تروریسم در شمال عراق و موضوع آینده سوریه دیگر موضوعاتی بود كه با یكدیگر گفت و گو كردیم.

روحانی گفت: روابط ایران با كره جنوبی بعنوان دو كشور مهم در خاورمیانه و شرق آسیا حائز اهمیت است. در طول 54 سال گذشته روابط دو كشور گرچه گاهی فراز و نشیب داشته اما همواره خوب بوده است.

وی با با یادآوری تمدن كهن ایران و كره جنوبی ادامه داد: روابط دهه های گذشته، دو ملت و همچنین بخش های اقتصادی دو كشور را با یكدیگر آشناتر كرد.

رییس جمهوری خاطرنشان كرد: در سفر ییس جمهوری كره جنوبی به ایران توافقات مهمی انجام شد كه تبدیل روابط تجاری دو كشور به روابط اقتصادی ریشه دار و راهبردی یكی از آن موارد مهم است.

روحانی توضیح داد: برای ایجاد این تحول بزرگ، شركت های كره جنوبی اقدام به سرمایه گذاری و فعالیت مشترك با ایران خواهند كرد و فناوری های پیشرفته همراه این فعالیت وارد ایران می شود.

وی اضافه كرد: برای تحرك جدید اقتصادی بین دو كشور، فعالیت بانك های مركزی و بانك های دیگر برای كارگزاری و همچنین ارائه اعتبار باید فعالتر شود كه این تصمیم در سفر كنونی اتخاذ شد.

رییس جمهوری با بیان اینكه زمینه های بسیاری برای فعالیت دو كشور و كارآفرینان كره در ایران وجود دارد به حوزه های نفت، گاز، صنعت، معدن و امور زیربنایی اشاره كرد و گفت: روابط فرهنگی، علمی و فناوری ، دانشگاهی، فعالیت های مشترك فرهنگی و همچنین پارك های علم و فناوری، توسعه می یابد.

روحانی ادامه داد: در زمینه گردشگری و توریسم، پرواز مستقیم سئول به تهران و سرمایه گذاری بخش های مختلف كره ای در ایران در زمینه زیرساخت های صنعت توریسم بحث شد.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین