کد خبر: ۳۶۵۲۹۴
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸
گذاری در شبكه های مجازی

تنوع طلبی منتقدان در حمله به دولت

افزون بر برجام كه مدت ها است پای ثابت و هدف اصلی حمله های منتقدان دولت به شمار می رود، انتقادهایی تازه از سیاست های بانكی دولت در زمینه اعطای وام ازدواج، مسكن مهر، وضعیت بورس، مبارزه با قاچاق كالا و نیز صادرات نفت در رسانه های مجازی و شبكه های اجتماعی انتشار یافته است.
آفتاب‌‌نیوز : حمله به دولت و سیاست هایش گویی پایانی ندارد. طی هفته ای كه گذشت، منتقدان دولت در كانال های تلگرامی، صفحه های اینستاگرام و دیگر شبكه های اجتماعی در فرایند حمله به دولت به سمت تنوع بخشی اهداف خود گام برداشتند و افزون بر برجام بر سیاست ها و برنامه های دولت در بخش های بانكداری، مسكن مهر، صادرات نفت، قاچاق كالا، بورس و ... تاختند. همچنین دفاع برخی مسوولان از اجرای برجام و شایعه تغییرِ سه وزیر دولت از دیگر محور مورد توجه در فضای مجازی بود.

*** حمله به سیاست های دولت با تاكتیك متناقض گویی

پیش از این، بخش عمده مخالف خوانی ها در برابر دولت معطوف به حوزه سیاست خارجی و برجام بود اما بررسی آنچه هفته اخیر در فضای مجازی گذشت نشان می دهد بسیاری از برنامه های اجرایی دولت در بخش های گوناگون همچون بانكداری، بورس، مسكن، صادرات نفت، قاچاق كالا و ... نیز از اتهام و انتقاد در امان نمانده است.
در این میان، عده ای در موضع ‌گیری هایی متناقض، هم از افزایش درآمد نفتی دولت سخن گفتند و هم از كاهش صادرات نفت پس از برجام. در همین زمینه كانال خبری نزدیك به دولت پیشین اعلام كرد: درآمد نفتی دولت یازدهم نسبت به دولت قبل افزایش 5/13درصدی داشته است. این كانال اما در خبر دیگری به نقل از یكی از اعضای كمیسیون انرژی مجلس نوشت: آمارهای معاون اول دولت یازدهم درباره صادرات نفت پس از برجام غیرواقعی است و صادرات نفت در دوره پس از برجام افزایش چندانی نداشته است.
صفحه اینستاگرام طرفداران دولت یازدهم با طرح پرسشی این تناقض منتقدان را به چالش كشید و نوشت: از مخالفان دولت باید پرسید ‌اگر قیمت نفت از یك سو و صادرات نفت ایران از سوی دیگر كاهش یافته پس درآمدهای نفتی دولت بر چه اساسی افزایش داشته است؟

**تنوع طلبی منتقدان در حمله به دولت

پس از صادرات نفتی، مسكن مهر بهانه دیگر منتقدان برای حمله به دولت طی هفته گذشته بود. این انتقادها پس از سخنان «احمد اصغری مهرآبادی» قائم‌ مقام وزیر راه و شهرسازی در زمینه عرضه واحدهای بدون متقاضیِ مسكن مهر در بازار آزاد شدت یافت.
كانال خبری منتقد دولت مدعی دست ‌های پشت پرده در حراج واحدهای بدون متقاضی مسكن مهر شد و نوشت: در حالی مدیر عامل شهر جدید پرند قیمت نهایی مسكن های مهر بدون متقاضی را اعلام كرد كه گزارش ها از عدم استقبال مردم از این واحدها به علت بی ‌اطلاعی از وضعیت واگذاری‌ ها و تلاش وزارت راه برای ایجاد روش‌ های سهل ‌تر در این كار حكایت می كند.
در یك كانال دیگر هم گزارشی درباره توقف ساخت وساز مسكن مهر و گلایه مردم می خوانیم كه در آن دولت به سكوت در برابر مشكلات متقاضیان متهم شده است.
طرح افزایش وام ازدواج به 10میلیون تومان و به بن بست خوردن آن، دستاویز دیگر منتقدان برای حمله به برنامه های مسوولان اجرایی بود. یك كانال خبری در این زمینه نوشت: دولت ادعا می‌ كند كه منابع لازم برای اجرای این طرح را در اختیار ندارد. این در حالی است كه بانك‌ ها بیش از 70 هزار میلیارد تومان سپرده قرض الحسنه جاری از مردم با نرخ صفر دریافت كردند كه برایشان هیچ هزینه ‌ای نداشته است.
صفحه اینستاگرام منتقد دیگری، عملكرد دولت یازدهم در حوزه مبارزه با قاچاق را زیر سوال برد و به نقل از معاون پیشین ستاد مبارزه با قاچاق كالا نوشت: دولت مبارزه با قاچاق كالا را بوسید و كنار گذاشت. حجم قاچاق در كشور 30 میلیارد دلار برآورد می شود
بورس نیز از حمله مخالفان دولت در امان نماند. یك كانال خبری در این زمینه مدعی شد: بررسی روند بازارسرمایه در هفته پنجم سال 95 نشان می‌دهد كه سهامداران امیدی به آینده بازار سرمایه ندارند. طی هفته ‌های گذشته، از سوی فعالان بازار سرمایه، داد و ستد سهام در روندی متعادل پیگیری و شاخص كل با رفت ‌و‌آمدهای پی ‌درپی همچنان در كانال 78هزار واحدی باقی ‌ماند. این در حالی است كه كانال «بهار‌نیوز» به نقل از «حسن قالیباف ‌اصل» مدیرعامل بورس اوراق بهادار، نوشت: مجموع فعالیت سرمایه گذاران خارجی در بورس تهران پس از امضای برجام رشد 10 برابری داشت.
سانسور آمار اقتصادی نیز دیگر اتهام دولت بود كه عده ای آن را مطرح كردند و در كانال های خبری خود مدعی شدند: مرجع تصمیم‌ گیرنده برای انتشار آمار حساب‌ های ملی سال 1394، بانك مركزی نیست و مصلحت ‌اندیشی برای عدم انتشار این آمارها از مرجعی خارج از بانك مركزی صورت گرفته است.
در ادامه، منتقدان مانند هفته های گذشته پای دولت را دوباره به بازار میوه كشیدند و از تداوم بی توجهی دولت به فراوانی میوه های خارجی در بازار سخن گفتند. در بخشی از متن این ادعا می خوانیم: پرتقال مصری، نارنگی پاكستانی، انگور شیلی و سیب سبز فرانسوی در میادین میوه و تره بار جولان می دهند!
حمله به برجام و سیاست خارجی دولت نیز همچنان در دستور كار شبكه‌ های مجازی منتسب به مخالفان است. در گزارش یكی از این كانال های تلگرامی می خوانیم: میزان پشتیبانی 71 درصدی از برجام در نخستین روزهای امضا از سوی ایران و 1+5 در ماه آگوست (چند هفته بعد از امضای برجام) به حدود 43 درصد رسید. این میزان پشتیبانی مردم در آخرین بررسی به 27 درصد كاهش پیدا كرده است
این درحالی است كه كانال خبری «اعتماد» با انتشار آمار منتخبان مجلس دهم نوشته است: از میان 80 نماینده مخالف برجام در مجلس نهم، تنها 12 نفر باقی‌ ماندند كه این آمار از اقبال عمومی نسبت به منتخبان پشتیبان دولت حكایت دارد.
كانال خبری دیگری به نقل از تحلیلگر خود نوشت: سیاست خارجی دولت مقابل آمریكا به روح فئودالیته قرون 12 و13 برگشته است.

*** دفاع از برجام در برابر منتقدان

دولت یازدهم با دور كردن سایه تحریم از سر ایران، برجام را اجرایی كرد اما این موفقیت به مذاق عده ای خوش نیامد و آنان را به منتقدان برجام تبدیل ساخت. انتقادها از اجرای برجام و نادیده گرفتن دستاوردهای آن در حالی ادامه دارد كه شماری از مسوولان در تازه ترین اظهارات خود به دفاع از آن پرداختند.
كانال خبری «ایلنا» در این زمینه به بازتاب سخنان رییس جمهوری در مراسم بزرگداشت روز جهانی كارگر پرداخت و به نقل از وی نوشت: عده ‌ای می‌ گویند ما در سایه تحریم زندگی خوبی داشتیم، چرا زندگی خوب ما را برهم زدید. آن وقت كه ما می ‌گفتیم پای میز مذاكرات می ‌توان مشكل را حل كرد بدبین‌ ها و بدگمان ‌ها می ‌گفتند امكان ‌پذیر نیست. ما می ‌گوییم در سایه برجام امروز برای نقل و انتقال پول دست شما باز شده است. آنها می‌ گویند اینكه چیزی نیست.
كانال خبری «انتخاب» نیز سخنان «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را در دفاع از برجام منتشر و عنوان كرد: قبل از توافق در آستانه جنگ بودیم و مقدمات حمله مشترك آمریكا، اروپا و كشورهای منطقه به مراكز حساس ایران فراهم شده بود. برخی می‌ خواهند برجام كه افتخار كشور است، كاری ضد‌ارزشی تلقی شود. گروهی درصددند تا با زمینه سازی بگویند كه با موضوع برجام هیچ اتفاقی برای كشور به وجود نیامده و ثمره ای هم نداشته است.
كانال تلگرامی «خبرآنلاین» به نقل از «علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی در دفاع از برجام نوشت: مشكلاتی وجود دارد، اما راه درستی در پیش گرفتیم.
در این میان یكی از كانال های خبری ناهمسو با دولت با اشاره به سخنان «سید احمدخاتمی» امام جمعه موقت تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری در دفاع از برجام عنوان كرد: برجام یك پدیده در سیاست خارجی است كه مسوولان ما به انگیزه خدمت جلو رفتند و موضع گیری محكم رییس جمهوری در مقابل غارت دومیلیارد دلاری اموال ایران از‌سوی آمریكا قابل تقدیراست.

***تغییرِ وزیران دولت، از شایعه تا واقعیت

گمانه زنی‌ ها درباره تغییر شماری از وزیران دولت یازدهم در روزهای گذشته شدت گرفت و كانال‌ های موافق و مخالف دولت به خبرهای مربوط به این تغییرهای احتمالی پرداختند.
در این پیوند یكی از كانال های خبری نوشت: سه وزارتخانه‌ ی «صنعت، معدن و تجارت»، «ورزش و جوانان» و «آموزش و پرورش» به زودی دچار تغییر وزیر خواهند شد. این كانال همچنین از تشكیل كمیته‌ تحول كابینه دولت برای ترمیم، ارتقا، تغییر و جابجایی ‌هایی در دولت یازدهم با توجه به پایان كار مجلس نهم و آستانه‌ تشكیل مجلس دهم خبر داد.كانال خبری دیگری نیز با انتشار اسامی گزینه های احتمالی تغییر از سه جابجایی در دولت یازدهم خبر داد.
در برابر این شایعه ها و گمانه زنی ها دولت واكنش رسمی نشان نداده است اما كانال خبری «عصر ایران» به نقل از «حسام الدین آشنا» مشاور فرهنگی رییس جمهوری نوشت: شایعه وزیر آموزش و پرورش شدنم را تایید نمی كنم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین