کد خبر: ۳۶۵۳۷۵
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۲
مدیركل اعتبارات بانك مركزی:

عرضه نامحدودكارت های خرید اعتباری درآینده نزدیك/لیزینگ مسكن فعال می شود

مدیركل اعتبارات بانك مركزی با بیان اینكه كارت های اعتباری 100 میلیون ریالی(10 میلیون تومان) عام به زودی به متقاضیان عرضه می شود، گفت: برای رونق بخشیدن به بازار مسكن نیز قرار است انحصار بانك مسكن در ارائه گواهی حق تقدم اوراق مسكن شكسته و لیزینگ مسكن نیز فعال شود.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، سیدعلی اصغر میرمحمد صادقی عصر سه شنبه در نشستی خبری افزود: در حال راه اندازی كارت اعتباری عام هستیم كه پس از موافقت شورای پول و اعتبار ابلاغ می شود.

وی اضافه كرد: سقف این كارت 100 میلیون ریال(10 میلیون تومان) و برای رفع نیازهای مالی در نظر گرفته شده است كه هر خریدی را می توان با آن انجام داد.
میرمحمدصادقی گفت: همچنین مبلغ 42هزار میلیارد ریال(چهار هزار و 200 میلیارد تومان) اعتبار قرار است برای یك میلیون و 500 هزار نفر توسط سه بانك صادرات، ملی و رفاه به ترتیب برای بازنشستگان، كاركنان آموزش و پرورش و كاركنان بازنشسته سازمان تامین اجتماعی اختصاص یابد.

این كارت اعتباری با نرخ سود 12 درصد بوده و برای خرید كالاهای تولید ایران است.
وی درباره پرداخت تسهیلات خودرو نیز گفت: در ابتدا برای پرداخت تسهیلات 110 هزار خودرو با بانك مركزی توافق شده بود اما با توجه به افزایش تعداد متقاضیان میزان تسهیلات به 129 هزار و 975 خودرو افزایش یافت و مبلغ 27 هزار میلیارد ریال( دو هزار و 700 میلیارد تومان) هزینه شد.
این مقام ارشد بانك مركزی درباره تصمیمات برای رونق بخشیدن به بخش مسكن و خروج این بخش از ركود افزود: امسال تصمیم گرفته شده است اقدام های خوبی برای رونق بخشیدن به بخش مسكن كه حدود 120 صنعت وابسته به آن هستند اجرا شود.

میرمحمد صادقی ادامه داد: تصمیم اول مربوط به اوراق رهنی است كه براساس آن سه هزار میلیارد ریال(300 میلیارد تومان ) اوراق رهنی توسط بانك مسكن از طریق بورس ارائه می شود.
وی اضافه كرد: تصمیم دوم مربوط به شكسته شدن انحصار بانك مسكن در ارائه گواهی حق تقدم اوراق مسكن است كه براساس آن همه بانك ها می توانند این اوراق را ارائه كنند.
میرمحمدصادقی با بیان اینكه لیزینگ مسكن هم قرار است فعال شود، اضافه كرد: در سال گذشته برای لیزینگ مسكن محدودیت داشتیم اما به تازگی قرار شده است لیزینگ ها كار خود را در این بخش آغاز كنند كه البته نیاز به مصوبه شورای پول و اعتبار دارد.
وی با بیان اینكه بانك مركزی به دنبال كاهش نرخ سود بانكی است اضافه كرد: تلاش می شود نرخ سود متناسب با میزان تورم كاهش یابد.

** پرداخت تسهیلات به بنگاه های كوچك و متوسط
مدیركل اعتبارات بانك مركزی در بخش دیگری از سخنان خود به نامگذاری امسال به «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» اشاره كرد و گفت: بانك مركزی توجه خود را به پرداخت تسهیلات به صنایع كوچك و متوسط معطوف كرده است.
میرمحمد صادقی افزود: بر این اساس دستورالعملی تهیه و به نظام بانكی ابلاغ شد كه در آن بر حمایت از بنگاه های كوچك و متوسط تاكید شده است.

وی با بیان اینكه بنگاه های خرد، كوچك و متوسط دارای تعاریف خاصی هستند، اضافه كرد: بنگاه هایی كه كمتر از 99 نفر كارمند دارند تحت این عنوان قرار می گیرند.
وی ادامه داد: كار گروه هایی در استان ها شامل استانداران و نمایندگان بانك ها برای بررسی این موضوع تشكیل شده و بانك ها مكلفند حداكثر در یك ماه تصمیم نهایی خود را در این باره اعلام كنند.
وی در ادامه به بنگاه های واجد شرایط برای دریافت تسهیلات اشاره كرد و گفت: بنگاه هایی كه بازار فروش دارند، بنگاه هایی كه تولیدشان متوقف شده و یا كمتر از ظرفیت اسمی تولید دارند و بنگاه هایی كه تسهیلات قبلی را در محل مورد نظر مصرف كرده اند تحت شمول اعتبارات جدید قرار می گیرند.

وی ادامه داد: بنگاه هایی كه نتوانستند مطالبات خود را از شركت های دولتی وصول كنند و همچنین بنگاه هایی كه از اشتغال پایدار و توجیه پذیری بیشتری برخوردارند و همچنین پروژه های تولیدی كه پیشرفت فیزیكی بالای 60 درصد دارند نیز از این اعتبارات برخوردار خواهند شد.
این مقام بانك مركزی ادامه داد: هشت هزار میلیارد ریال نیز به عنوان یارانه سود تسهیلات توسط دولت تعهد شده كه باعث می شود نرخ سود این اعتبارات كاهش یابد.
وی گفت: قرار است ماهانه بانك ها عملكرد خود را برای اجرای این دستورالعمل به بانك مركزی ارسال كنند.

** پرداخت 4170 هزار ریال تسهیلات در سال 94
مدیركل اعتبارات بانك مركزی درباره تسهیلات پرداختی در سال 94 گفت: مبلغ چهار تریلیون و 170 هزار میلیارد ریال تسهیلات در سال 94 پرداخت شده كه نسبت به سال 93 حدود 760 هزار میلیارد ریال رشد داشته است.
وی افزود: سهم بخش صنعت و معدن از تسهیلات پرداختی یك تریلیون و 220 هزار میلیارد ریال بوده كه نسبت به سال 93 مبلغ 155 هزار میلیارد ریال افزایش داشته است.
میرمحمد صادقی ادامه داد: سهم تسهیلات پرداختی برای سرمایه در گردش 2 تریلیون و 630 هزار میلیارد ریال بوده كه معادل 63 درصد كل تسهیلات پرداختی در سال 94 است.
وی ادامه داد: میزان تسهیلات برای سرمایه در گردش نسبت به سال 93 حدود 27 درصد رشد داشته است.
این مقام بانك مركزی یادآور شد: مبلغ یك تریلیون ریال نیز در سال گذشته برای سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن اختصاص یافته است كه نشان می دهد 82 درصد از كل تسهیلات بخش صنعت و معدن مربوط به سرمایه در گردش بوده است.

** 450 هزار نفر در صف وام ازدواج

وی درباره پرداخت وام قرض الحسنه ازدواج نیز گفت: در تیرماه سال 93 یك میلیون و 200 هزار نفر در صف تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بودند كه توانستیم آن را در پایان سال 94 به 400 هزار نفر كاهش دهیم.
وی افزود: البته باید توجه داشت كه سالانه 800 تا یك میلیون نفر به متقاضیان دریافت قرض الحسنه ازدواج افزوده می شود.
وی با بیان اینكه پیشنهاد افزایش وام ازدواج از 30 به 50 میلیون ریال را مطرح كرده ایم اضافه كرد: در سال های اخیر هفت میلیون و 611 هزار نفر از تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بهره مند شده و بیش از 200 هزار میلیارد ریال نیز برای آنها اختصاص یافته است.
وی با بیان اینكه همه متقاضیان سال های 92 و 93 تعیین تكلیف شده اند، گفت: در فروردین ماه امسال تعداد 29 هزار نفر تسهیلات قرض الحسنه ازدواج دریافت كردند.
وی درباره پرداخت قرض الحسنه ازدواج تا پایان امسال گفت: در صورت افزایش وام ازدواج به 100 میلیون ریال، به 125 هزار میلیارد ریال منابع نیاز داریم این در حالی است كه كل موجودی ما 50 هزار میلیارد ریال است.
وی یادآورشد: اكنون 450 هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج هستند و پیش بینی می شود تا پایان امسال 800 هزار نفر به جمع آنها افزوده شود.
وی درباره پرداخت كل تسهیلات قرض الحسنه گفت: بررسی ها نشان می دهد نسبت پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به سپرده های قرض الحسنه 111 درصد است كه برخی بانك های خصوصی به 130 درصد نیز می رسد كه نشان دهنده پرداخت مازاد در تسهیلات قرض الحسنه است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین