کد خبر: ۳۶۵۴۳۳
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۷

چرا پناهجویان استرالیا خودکشی می کنند؟

یک پایگاه اینترنتی نوشت با توجه به شرایط وخیم مراکز نگهداری پناهجویان در نائورو به نظر می‌رسد نگاه مردم چه در داخل و چه به لحاظ بین‌المللی نسبت به سیاست‌های سخت‌گیرانه دولت استرالیا در حال تغییر است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی کوارتز، کشور جزیره‌یی نائورو یکی از کوچک‌ترین کشورهای جهان است اما این کشور محل مشاجرات عمده‌ای شده است. یک زن سومالیایی برای این که توجه‌ها را به این مشاجرات جلب کند روز دوشنبه (2 مه) خود را به آتش کشید. چند روز پیش نیز یک مرد ایرانی کار مشابهی انجام داد. هر دوی این افراد در میان صدها پناهجویی هستند که سال‌های زیادی را در این جزیره سوزان اقیانوسیه گذرانده‌اند.

حزب لیبرال حاکم استرالیا به رهبری مالکوم ترنبول، نخست‌وزیر موضع سخت‌گیرانه‌ای را در برابر پذیرش پناهجویان اتخاذ کرده است. دولت استرالیا پول بیش از حد نیاز به نائورو می‌پردازد تا میزبان مراکز نگهداری باشد که 3328 کیلومتر از بریسبین فاصله دارد. استرالیا، اعزام پناهجویانی که سعی دارند با قایق وارد این کشور شوند به این مراکز نگهداری را تبدیل به یک سیاست کرده است و از پذیرش آن‌ها به داخل این کشور خودداری می‌کند. بسیاری از این پناهجویان از خشونت و سختی خاورمیانه، افغانستان و جنوب آسیا فرار کرده‌اند.

شرایط برای پناهجویان در نائورو بسیار دشوار است، به اندازه‌ای بد که خود قربانی کردن‌های اخیر فقط نمونه‌های تازه‌ای از صدمه‌زدن‌های افراد برای اعلام اعتراض است. در سال 2013 بیش از 10 نفر از پناهجویان در نائورو به عنوان بخشی از اعتصاب غذا بر سر نحوه رفتار با آن‌ها لب‌هایشان را به هم دوختند. هفته گذشته چهار نفر به نشانه اعتراض پودر لباس‌شویی خوردند. دو زن ایرانی مفقود شده‌اند. یک مرد با وجود این که پدر دختر 8 ساله‌ای بود اقدام به خودکشی کرد.

پیتر داتون، وزیر مهاجرت استرالیا امروز سه‌شنبه (3 مه) درباره خودسوزی زن سومالیایی بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت: او به بیمارستانی در استرالیا برای درمان منتقل شده است.

او اعلام کرد که پناهندگانی مانند او توسط وکلا و دیگران تشویق شده‌اند تا چنین اقداماتی را انجام دهند. آن‌ها معتقدند که این اقدامات به دولت فشار می‌آورد تا آن‌ها را به استرالیا ببرند.

وکلای پناهجویان قویا چنین اتهامات مقامات دولتی را در گذشته تکذیب کرده‌اند. ماه گذشته دو تن به حملات حزب کارگر در خصوص این موضع سخت‌گیرانه واکنش نشان داد.

او استدلال کرد که سیاست‌های کنونی به طور قابل توجهی حجم قاچاق انسان و ورود غیرقانونی از طریق دریا به استرالیا را کاهش داده است. اجازه ورود به استرالیا دادن به پناهجویان از نائورو تنها سفرهای دریایی خطرناک بیش‌تری را موجب می‌شود.

نخست‌وزیر استرالیا اخیرا به مردم استرالیا هشدار داده تا دید منفی به سیاست مهاجرت نداشته باشند.

اما شرایط به اندازه‌ای وخیم است که این ایده هم به لحاظ داخلی و هم به لحاظ بین‌المللی به نظر می‌رسد علیه این سیاست‌های سخت‌گیرانه در حال عوض شدن است.

روز گذشته کمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای خواستار بهبود شرایط پناهندگان و پناهجویان شد.

هشتگ‌هایی مانند #mistyeyed و #only19 که نشان دهنده سن پناهجوی زنی است که خود را به آتش کشید، محل صف‌آرایی مردم استرالیا علیه این سیاست‌های سخت‌گیرانه است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین