کد خبر: ۳۶۵۸۵۲
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰

عقب نشینی قالیباف‌ها از کارگاه به خانه‌!

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه تنها یک کارگاه متمرکز قالیبافی در استان وجود دارد، گفت: تنها در صورتی می‌توانیم از کارگاه‌های بزرگ قالیبافی در استان استفاده کنیم که سفارش کلان داشته باشیم.
آفتاب‌‌نیوز :
احمد علی‌بابایی در گفت‌وگو با ایسنا با تأکید براینکه قالیبافی به عنوان یک شغل خانگی باید حفظ شود، اظهار کرد: در گذشته به علت سفارش بالا و تمایل زیاد برای خرید فرش ایرانی قالیبافی شغل اصلی مردان به‌شمار می‌رفت اما امروزه کمتر مردی قالیبافی انجام می‌دهد.

وی تصریح کرد: امروز زنان خانه‌دار به قالیبافی به عنوان شغل خانگی و هنر گرایش دارند ضمن اینکه از نظر بهداشتی هم توصیه نمی‌شود زنان طبق قانون کار به مدت طولانی پای دار قالی بنشینند. براین اساس به قالیبافی به عنوان یک شغل خانگی نگاه می‌کنیم تا زنان در منزل علاوه برانجام امور منزل، به این هنر و صنعت بپردازند.

وی افزود: در صورتی‌که سفارش‌پذیری فرش صورت بگیرد و مردان به عنوان شغل پایدار و درآمدزا به این حرفه ورود پیدا کنند می‌توان از کارگاه قالیبافی بهره‌مند شد.

107 واحد پشتیبان فرش در استان همدان فعالیت دارند

علی‌بابایی با اشاره به اینکه در استان همدان تنها یک کارگاه متمرکز قالیبافی وجود دارد، اظهار داشت: در استان همدان تنها یک کارگاه قالیبافی در بخش "شیرین‌سو" شهرستان کبودراهنگ وجود دارد.

رئیس اداره فرش اظهار کرد: 107 واحد پشتیبان فرش در استان همدان فعالیت دارند که هر واحد 20 بافنده را مدیریت می‌کنند که در واقع این واحدهای پشتیبان حکم کارگاه‌های قالیبافی را دارند به‌طوریکه این واحدها مواد اولیه و تمامی امکانات مورد نیاز قالیبافی را در اختیار بافندگان خانگی قرار می‌دهند و می‌توان گفت به صورت شبکه‌ای قالیبافی می‌کنند.

وی با بیان اینکه هفت تعاونی فرش در استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر گرایش به سمت تولید فرش‌های ریزبافت و تابلو فرش در بین تولیدکنندگان زیاد شده چرا که در سال‌های اخیر سفارش بافت اینگونه فرش‌ها افزایش داشته است.

بافت 50 هزار متر فرش دستباف در استان همدان

علی‌بابایی از بافت 50 هزار متر فرش دستباف در استان همدان طی سال گذشته خبر داد و گفت: امروز در مدیریت فرش چالش بزرگی در کشور به‌وجود آمده به‌طوریکه مرکز ملی ایران وابسته به وزارت بازرگانی از سال 82 مدیریت فرش کشور را به عهده گرفته است اما صدور کارت شناسایی قالیبافی و پروانه کسب توسط اتحادیه‌های صنفی انجام می‌شود و این اتحادیه صرفا صدور کارت شناسایی و پروانه کسب را به عهده دارد و در تولید نقشی ندارد.

اداره فرش باید منحل شود اگر ...

وی با اشاره به ضعف قانونی موجود در این زمینه، ادامه داد: این ضعف قانونی و ساختاری باید اصلاح شود به‌طوریکه اگر اتحادیه صنفی وظیفه مدیریت فرش را دارد، تمام تشکل‌ها نیز باید زیرنظر این اتحادیه‌ نظارت شود که در این صورت اداره فرش باید منحل شود!

رئیس اداره فرش بیان کرد: اگر نگاه ویژه به این هنر و صنعت داشته باشیم باید تمام امورات فرش به مرکز ملی فرش ایران داده شود که در این صورت نگاه کشور به فرش طور دیگری خواهد شد.

وی با تأکید براینکه جایگاه فرش باید به عنوان سرآمد صنایع شناخته شود، تصریح کرد: فرش به عنوان صنعتی است که می‌تواند نرخ بیکاری را کاهش داده و بسیاری از مشکلات اجتماعی را برطرف کند بنابراین نگاه دولت به فرش باید تغییر کند و حتی سازمان صنایع دستی کشور فرش به عنوان اولویت اول شناخته شود که این مسأله نیازمند کار کارشناسی در بدنه دولت و اصلاح قانون است چرا که فرش توسط هفت، هشت دستگاه بخش دولتی و خصوصی مدیریت می‌شود که درست نیست.

80 درصد بازرسی‌ها منجر به قطع سهیمه بیمه می‌شود

علی‌ بابایی درخصوص راستی آزمایی بیمه‌های قالیبافی در استان، اظهار کرد: کماکان بازرسی‌های مشترک با بیمه و تشکل‌های صنفی درحال انجام است و هر روز 20 مورد بازرسی در استان صورت می‌گیرد که 80 درصد این بازرسی‌ها منجر به قطع سهیمه بیمه می‌شود.

وی گفت: در سال‌های گذشته متأسفانه تعداد زیادی به ناحق برای دریافت کارت و بیمه قالیبافی ورود پیدا کردند به‌طوریکه در بررسی برخی شهرستان‌ها مشاهده شد 12 هزار کارت شناسایی قالیبافی صادر شده اما تولیدی صورت نگرفته است به همین علت کنترل را بیشتر کرده تا آمار واقعی بدست آورده شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین