کد خبر: ۳۶۵۹۱۶
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶

دولت ترکیه روزنامه منتقد را مصادره و تعطیل کرد

دولت ترکیه روزنامه "زمان" یکی از مهمترین و پرتیراژترین روزنامه های مخالفان و منتقدان را تعطیل کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
دولت ترکیه در ماه مارس گذشته، روزنامه زمان را مصادره کرده بود. مصادره روزنامه با حمله پلیس به دفتر روزنامه و درگیری و کتک کاری با خبرنگاران و روزنامه نگاران آن همراه شد. 

مصادره "زمان" منجر به اعتراضات خیابانی گسترده ای شد. علاوه بر زمان، دولت ترکیه قصد دارد دیگر رسانه های وابسته به موسسه رسانه ای زمان یعنی روزنامه ویزا،‌ خبرگزاری جیهان و شبکه تلویزیونی Küre.tv را نیز تعطیل کند.

دولت ترکیه بعد از مصادره روزنامه زمان،‌ عبدالحمید بیلیجی سردبیر آن را اخراج کرد.روزنامه زمان پس از مصادره،‌ از روزنامه ای مخالفت و منتتقد به رسانه حامی دولت تبدیل شد و در نخستین شماره پس از مصادره عکسی از رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را منتشر کرد. 

پس از مصادره روزنامه زمان،‌ شمار زیادی از خبرنگاران و روزنامه نگاران آن اخراج شدند. تیراژ روزنامه نیز که قبل از مصادره 650 هزار نسخه در روز بود بعد از مصادره،‌ به شدت کاهش یافت.
 
به گزارش عصرایران به نقل از سایت شبکه سی ان ان ترک،  منتقدان دولت ترکیه و حامیان روزنامه زمان بارها در خیابان های استانبول دست به تظاهرات زدند و به مصادره زمان اعتراض کردند ولی با سرکوب و شلیک گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی پلیس روبه رو شدند. سی ان ان ترک به دلیل تعطیلی این روزنامه اشاره ای نکرد.

اردوغان و دولت ترکیه به دلیل اعمال فشارهای زیاد علیه رسانه ها به شدت تحت انتقاد قرار دارند.

در روزهای اخیر شمار زیادی از روزنامه نگاران و فعالان اجتماعی در ترکیه و خارج از این کشور به دلیل انتقاد از اردوغان،‌ با شکایت و پیگیری قضایی روبه رو شده اند. 
 
همچنین 2 روزنامه نگار ترکیه هم به دلیل فاش کردن خبر انتقال مخفیانه سلاح از ترکیه به سوریه،‌ بازداشت شدند. جلوگیری از ورود برخی خبرنگاران خارجی از دیگر اقدامات دولت ترکیه علیه آزادی دسترسی اطلاعات است.   

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین