کد خبر: ۳۶۶۳۳۵
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷

اولویت‌بندی برنامه‌های فضایی ناسا توسط نامزدان ریاست جمهوری آمریکا/ترامپ از فضا خوشش نمی‌آید

دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه و هیلاری کلینتون از حزب دموکرات‌ها بیشترین شانس را برای رقابت نهایی درانتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دارند و از این روست که نظر آنها در مورد وضعیت برنامه فضایی آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری مهم می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
انتخاب رئیس‌جمهوری جدید آمریکا می‌تواند به معنی یک جهت جدید برای کاوش‌های فضایی این کشور باشد. بودجه ناسا و به تفصیل، ماموریت‌های کاوش فضایی آینده آن از ارتباط نزدیکی با نظرات رئیس‌جمهور و تائید بودجه درخواستی وی توسط کنگره برخوردار است. اما جالب اینجاست که ترامپ در مورد ناسا اظهار نظر جالبی کرده و گفته است: «ناسا یکی از مهم‌ترین سازمان‌های دولت آمریکا در بیشتر عمر من بوده است و باید به همین شکل باقی بماند». اگرچه به نظر نمی‌رسد که با نظر وی در مورد بودجه ناسا، این سازمان همچنان یک اولویت باقی بماند.

ترامپ گفت: «آنچه ما در ناسا هزینه می‌کنیم باید با آنچه از آنها درخواست می‌کنیم، متناسب باشد. اولویت اول ما بازیابی یک پایگاه قدرتمند اقتصادی برای این کشور است. پس از آن در مورد بودجه بحث خواهیم کرد».

اینطور به نظر می‌رسد که در صورت انتخاب ترامپ طرح ناسا برای ارسال فضانوردان به مریخ در دهه 2030 از روی میز برداشته شود!

این نامزد حزب جمهوری‌خواه افزود: «اگر برای همه شغل ایجاد کردیم و آمادگی نظامی‌ کشور نیز به سطوح قابل قبول بازگشت، سپس می‌توانیم به جدول زمانی برای ارسال افراد بیشتر به فضا نگاه کنیم».

اقتصاد مهم‌ترین بخش برنامه ترامپ است.

هیلاری کلینتون؛ یک پشتیبان واقعی برای ناسا

هیلاری کلینتون در زمان نوجوانی یک نامه برای ناسا نوشته بود و در آن از این سازمان در مورد کارهایی که برای فضانورد شدن لازم است انجام دهد، پرسیده بود و ناسا در پاسخ گفته بود که زنان اجازه این کار را ندارند. (البته این قانون اکنون تغییر کرده است).

به نظر می‌رسد با وجودی که کلینتون در نخستین کمپین خود برای ریاست‌جمهوری در سال 2008 خواهان توقف کاهش بودجه ناسا شده بود، اکنون هیچ خصومتی با ناسا در این مورد ندارد. وی در یک برنامه تلویزیونی در C-SPAN در سال گذشته اظهار کرد: «من واقعا از برنامه فضایی پشتیبانی می‌کنم. دولت نیاز دارد روی کاوش فضایی و همچنین سایر طرح های مبتکرانه علمی و فناوری سرمایه‌گذاری کند».

این نامزد حزب دموکرات همچنین از بخش خصوصی فضا نیز پشتیبانی اما اظهار کرد که نقش کاوش و اکتشافات جدید فضا هنوز در اختیار ناسا است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین