کد خبر: ۳۶۶۷۶۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲

بزرگان اصولگرا تندروی‌ها را مهار کنند/داستان پارلمان در سایه چیست؟/برنامه اصلاح‌طلبان برای انتخابات 96

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به برخی بداخلاقی‌ها بعد از مشخص شدن نتایج مرحله دوم انتخابات گفت: هنوز ظرفیت لازم در گروه‌های سیاسی ما ایجاد نشده که ظرفیت باخت را داشته باشند.
آفتاب‌‌نیوز :
محسن مهرعلیزاده با اشاره به مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: خوشبختانه نتایج مرحله دوم اگر نگوییم بهتر اما کمتر از مرحله اول نبود. پیروی بی‌سابقه‌ای در برخی حوزه‌ها در تاریخ انتخابات در مرحله اول داشتیم اما مرحله دوم هم زیبایی‌هایی داشت به گونه‌ای که در برخی مناطق میزان شرکت‌کنندگان بیشتر شده بود و برخی کاندیدا‌ها بیش از دو برابر مرحله اول رای آوردند.بزرگان اصولگرا تندروی‌ها را مهار کنند/داستان پارلمان در سایه چیست؟/برنامه اصلاح‌طلبان برای انتخابات 96

به گزارش آفتاب، وی افزود: از ۵۶ نفر لیست امید در مرحله دو ۳۷ نفر رای آوردند و ۶ نفر هم از حوزه‌هایی که لیست امید کاندیدایی مشخص نکرده بود؛ از اصلاح‌طلبان پیروز شد. در مجموع ۵۶ نفر لیست امید و ۱۲ نفر غیر از آن بود ۴۳ نفر در مرحله دوم از اصلاح‌طلبان رای آوردند. با مجموع این افراد و منتخبان مرحله اول، جمع آن‌ها به ۱۶۸ نفر رسید که اکثریت قابل قبولی است. باتوجه به همه مسائلی که در فرآیند انتخابات داشتیم به دست آوردن ۱۶۸ کرسی نشانه علاقه مردم به کشور و جریان فکری اصلاحات است. ما منتظریم شرایط به گونه‌ای باشد که این‌ها پاسخگوی مناسبی به مطالبات مردم باشند.

مهرعلیزاده در خصوص ضرورت مشورت منتخبان لیست امید با بزرگان اصلاحات یادآور شد: من اصلا با پارلمان در سایه موافق نیستم و درست نیست. پارلمان ما مستقل و قوی خواهد بود اگرچه خیلی از منتخبان از لحاظ سنی جوان‌اند اما دلیلی بر ناپختگی آن‌ها نیست. همه منتخبان افرادی مسلط هستند و جوانی‌شان فرصت مغتنمی است. اغلب آن‌ها دارای سوابق خوبی بوده و مستعد انجام مسئولیت نمایندگی هستند ضمن اینکه کسی از مشورت ضرر ندیده چراکه مشورت؛ خوب و توصیه شده است.

وی ادامه داد: چون در کشور احزاب فراگیر نداریم، جایگزین آن حزب و تشکل می‌تواند نقطه نظرات بزرگان و کسانی باشد که در جریان اصلاحات همواره نقش تاثیرگذاری داشتند. اصلاح‌طلبان باید کانون‌ها و جمع‌هایی را درست کنند که نماینده‌ها از آن نظرات استفاده کنند و نظرات پخته شده را به مجلس منتقل کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه با اشاره به برخی بداخلاقی‌ها بعد از مشخص شدن نتایج مرحله دوم انتخابات گفت: در مجموع هنوز ظرفیت لازم در گروه‌های سیاسی ما ایجاد نشده است که ظرفیت باخت را داشته باشند. گاهی هم آن‌ها که پیروز شده‌اند خارج از ظرفیت خودنمایی می‌کنند. این در شان احزاب و گروه‌های وزین سیاسی نیست. من بخشی از این رفتار‌ها را ناشی از تندروی‌های داخل جامعه می‌دانم.

وی خاطرنشان کرد: خود من در مرحله دوم به چندین شهرستان برای سخنرانی رفتم و شاهد تخریب‌هایی بودم که گاهی به تعرض فیزیکی هواداران کاندیدا‌ها نیز منجر می‌شد. این‌ها‌‌ همان تندروی‌هایی است که منجر به پاسخ قاطع مردم در آرایشان شد. من معتقدم اگر بزرگان جریان اصولگرا در این زمینه کنترل‌های بیشتری داشته باشند و تلاش کنند تندروی را از رقابت‌های سیاسی دور کنند، فضای رقابت بهتر خواهد شد.

مهرعلیزاده تاکید کرد: این رفتار‌ها و بداخلاقی‌ها هدفی ندارد جز اینکه مجلسی که اکثریت آن از لیست امید تشکیل شده است را از اعتبار بیاندازند. در ادامه این رفتار‌ها؛ شائبه‌هایی را هم در مورد ریاست مجلس در ذهن‌ها القا می‌کنند که شاید بتوان گفت نوعی عکس‌العمل ناشی از باخت‌ها است برای همین توصیه ما این است که فعالان سیاسی قدری ظرفیت‌های خود را بالا ببرند.

وی در خصوص نحوه ادامه فعالیت شورای عالی سیاست‌گذاری یادآور شد: فعالیت شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان قرار است ادامه پیدا کند. بعد از احیای فعالیت‌های اصلاح‌طلبان در خرداد ۹۲ از یک سال بعد از آن تا‌کنون شورای عالی سیاست‌گذاری متشکل از همه طیف‌های اصلاح‌طلب ایجاد شد و توانست نتایج خوبی را کسب کند. در بحثی هم که اخیرا انجام شد؛ قرار است همین جمع به راه خود ادامه بدهد. از امروز حدود یکسال دیگر انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌ها را در پیش خواهیم داشت و این شورا برای این دو انتخابات با‌‌ همان قوت کار خود را دنبال می‌کند اگرچه ممکن است در سازو کارهای آن بازنگری صورت گیرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مورد میثاق‌نامه لیست امید تاکید کرد: بعد از میثاق‌نامه وقتی کسی آن را امضا کرد باید به آن پایبند باشد. تاکنون در این زمینه در جریان اصلاحات مشکلی نداشتیم. کسانی که این میثاق‌نامه را امضا کردند، دیدند که مردم به دلیل همدلی لیست امید به آن‌ها اقبال نشان دادند بنابراین باید به مفاد این میثاق‌نامه پایبند باشیم البته ممکن است در این زمینه استثنا هم وجود داشته باشد اما از نظر اخلاقی هم باید بر پایندی به میثاق‌نامه تاکید شود.

وی گفت: ‌ طبیعی است که در مجلس گروه پیروز، جریان فکری اکثریت هیات رئیسه را انتخاب می‌کند در این میان تفاهم‌هایی که صورت می‌گیرد مناصبی را هم برای اقلیت مشخص می‌کند. در فضای دموکراسی همه گروه‌ها جایگاهی دارند. در حال حاضر با توجه به اینکه ۱۶۸ نفر از لیست امید رای آوردند، توقع دارند که نماینده‌های آن‌ها در مجلس حرف اول را بزنند و با رعایت اصول دموکراسی در تعیین هیات رئیسه نقش اساسی را داشته باشند. طبیعتا در این میان کاندیدای لیست امید برای ریاست مجلس آقای عارف است.

مهرعلیزاده تاکید کرد: ‌ متاسفانه این روز‌ها برخی با امکاناتی که در اختیار دارند خط قرمزی برای اعتبار و آبروی انسان‌ها قائل نیستند و با بداخلاقی‌ها با آبروی افراد بازی می‌کنند درحالیکه نمی‌توان با اتکا به یک عکس با آبروی یک زن مسلمان بازی کرد و در سطح ملی فردی که منتخب مردم است را از حق قانونی خود محروم کرد.

وی گفت: طبق استنباط قانونی بسیاری از افراد، موضوع خالقی باید در مجلس مطرح شود. برخی از نماینده‌ها قبل از انتخابات حرف‌هایی زدند که در شان مجلس نبود اما‌‌ همان افراد را هم نمی‌توان رد صلاحیت کرد. صلاحیت همه این منتخبان باید در مجلس بررسی شود. هیچ کسی راضی نیست در فضای آلوده به بداخلاقی‌ اعتبار انسان‌ها زیر سوال برود. نباید کاری کنیم که این شائبه وجود داشته باشد که خدایی ناکرده یک تفکر از سوی برخی افراد و نهاد‌ها تحمل نمی‌شود.

منبع: ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
حسین
|
United States of America
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
1
3
سلام.موقعی که در افتاب بودنند چه خدمتی به خلق خدا کردنند که در سایه بخواهند انجام دهندداستان پارلمان درسایه از بیکاری است جدی نگیرید .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین