کد خبر: ۳۶۶۸۹۰
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸

وزیر اقتصاد هلند:‌ آماده همكاری با ایران برای انتقال فناوری آب و كشاورزی هستیم/ آمادگی هلند برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی

وزیر اقتصاد، انرژی و كشاورزی هلند گفت كه‌ این كشور آماده همكاری با جمهوری اسلامی ایران در زمینه انتقال فناوری برای تولید محصولات كشاورزی در شرایط خشكسالی و بهبود مصرف آب در بخش كشاورزی است.
آفتاب‌‌نیوز :
هنك كامپ (Henk Kamp) سه شنبه در نشستی با مسئولان سازمان جهاد كشاورزی فارس و بخش خصوصی استان فارس در شیراز افزود:‌ با توجه به تبدیل موضوع آب به یك چالش در سطح بین المللی، حركت در جهت مدیریت بهتر و بهره گیری از فناوری های روز در بخش كشاورزی مسیری درست است و كشور هلند آماده ارائه خدمات در این زمینه به ایران است. 

وی گفت:‌ با این كه هلند كشوری كوچك است اما جایگاه دوم در تولید محصولات كشاورزی جهان مانند سیب زمینی، گل و گوجه را به خود اختصاص داده كه ما از ظرفیت دانشگاهی برای ارتقای فناوری بهره گرفتیم. 

وزیر اقتصاد، انرژی و كشاورزی هلند افزود:‌ هم اینك به فناوری ایجاد گلخانه ها با مدیریت هوشمند دست یافته ایم كه كمترین میزان استفاده از آب را دارد و محصولات كشاورزی را با بهترین فناوری تولید می كنیم. 

وی ادامه داد:‌ مصرف حدود 90 درصد منابع آبی ایران در بخش كشاورزی به آن معنا است كه آب به شكل بهینه مصرف نمی شود و حال آن كه نمی توان فراموش كرد كه دو هزار و پانصد سال قبل در تخت جمشید سیستم های پیشرفته آبیاری با لوله های سفالی استفاده می شده است. 

كامپ با اشاره به سخن استاندار فارس كه میزان بارش سالانه در این استان را حدود 250 میلیمتر عنوان كرده بود گفت:‌ این میزان بارش اندك است و البته در برخی نقاط ایران نیز كمتر است و در چنین شرایطی، ذخایرآب زیرزمینی و سطحی تحت فشار هستند. 

وی ادامه داد:‌پیش بینی های هواشناسی به ما می گویند كه سال های آتی سال های خوبی از نظر بارش نخواهند بود و گرم شدن زمین مشكلاتی را به وجود خواهد آورد و این در حالی است كه باید برای جمعیت رو به رشد، غذا تولید كرد اما با چالش كاهش منابع آبی روبرو هستیم. 

وزیر اقتصاد، انرژی و كشاورزی هلند گفت:‌ این كشور با نگاه به حقوق انسان ها، تلاش دارد كه به توسعه پایدار در جوامع بومی محلی كمك كند و از این رو، تمایل دارد كه این همكاری ها را با مشاركت بخش های دولتی و خصوصی ایران ارتقا دهیم. 

محمد مهدی قاسمی رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان فارس نیز با اشاره به ظرفیت های این استان در حوزه كشاورزی، آمادگی این استان برای همكاری با كشور هلند در زمینه انتقال فناوری گلخانه ای و تولید مشترك محصولات و صادرات آنها اعلام كرد. 

در این نشست، فعالان بخش خصوصی استان فارس و كشور هلند به بیان دیدگاه های خود برای توسعه همكاری های دوجانبه پرداختند. 
منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین