کد خبر: ۳۶۶۹۷۳
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۷

علل افزایش سرطان در جهان

دومین کنگره دوسالانه بین‌المللی آنکولوژی کودکان-بزرگداشت پرفسور پروانه وثوق به همراه بخش دانشجویی 22 تا 24 اردیبهشت 1395 همزمان با 25 سالگی محک در تنها بیمارستان فوق تخصصى سرطان کودکان در خاورمیانه برگزار می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
مردآویژ آل‌بویه، فوق تخصص خون و آنکولوژی کودک با بیان اینکه در کنگره فوق اساتید برجسته بین‌المللی دعوت مؤسسه خیریه محک را پذیرفته و برای ایراد سخنرانی در کنگره حضور دارند گفت: در کنگره فوق به منظور بهره‌مندی از تجارب و يافته‌هاي نوين، از حضور متخصصان بین‌المللی آنکولوژی کودکان و به اشتراك‌ گذاري دانش روز، ساعات اولیه روز به سخنرانی این افراد تخصیص یافته و پس از آن، کارگاه‌هایی با موضوع به روزترین یافته‌های دانش پزشکی در زمینه آنکولوژی برگزار خواهد شد.

رئیس کنگره بین‌المللی آنکولوژی کودکان با اشاره به اینکه پژوهش‌های انجام شده در ایران بیشتر در سطوح بالینی و کلینیکی صورت می‌گیرد، فضاي علمي كنگره را براي استفاده از تجارب همکاران ایرانی و بين‌المللي مناسب ارزيابي كرد.

عضو شورای پزشکی محک بخش دیگری از برنامه کنگره را بررسی تشخیص ژنتیکی دانست و گفت: از آنجایی که تشخیص و درمان بیماری‌ سرطان برخلاف گذشته که به صورت تشخیص سلولی صورت می‌گرفت، براساس ساختار ژنتیکی افراد است، بخشی از کنگره به این موضوع اختصاص یافته است تا هر چه بهتر در مسیر درمان هدفمند پیش رويم.

بررسی تومور مغزی کودکان

آل‌بویه پنل تخصصي تشخیص و درمان تومور مغز کودکان را دیگر مزیت کنگره فوق دانست و گفت: یک روز از کنگره به تومور مغز کودکان اختصاص یافته است و در این روز مسائل تشخیصی و درمانی این نوع سرطان که پس از سرطان خون، شایع‌ترین سرطان در کودکان است بررسی می‌شود. در این روز اساتید بين‌المللي که تحقیقات گسترده در زمینه تومور مغزی در کودکان انجام داده‌‎اند، به سخنرانی پرداخته و كارگاهي در این زمینه برگزار می‌کنند.

او با بیان اینکه محک تشخیص، درمان و پژوهش در زمینه تومور مغزي کودکان را در دستور کاری خود قرار داده است، گفت: محک کودکان مبتلا به تومور مغزي را از سراسر ایران تحت پوشش خدمات حمایتی و درمانی قرار می‌دهد و در حال حاضر 14 تخت در بیمارستان فوق‌تخصصی محک به تومور مغز کودکان اختصاص یافته است.

پژوهش، قطب جدانشدنی درمان است

آل‌بويه، درخصوص اهمیت برگزاری کنگره بین‌المللی خون و آنکولوژی گفت: درمان باید استوار بر پایه‌های علمی و به‌روز متخصصان باشد چرا که درمان و پژوهش دو قطب جدانشدنی‌ از یکدیگرند. بر همین اساس ارتباط با مراکز تخصصی درمان سرطان در کودکان اهمیت ویژه‌ای دارد.

او با بیان اینکه کنگره بین‌المللی سرطان کودکان حدود 8 سال پیش در محک برگزار شده است، گفت: کنگره SIOP ASIA در سال 1388 برگزار شد و تا مدت‌ها هیچ کنگره‌ای در این زمینه وجود نداشت. لذا پس از درگذشت پرفسور وثوق بر آن شدیم تا به منظور حركت در مسير ارتقاي خدمات تخصصي به كودكان مبتلا به سرطان و به پاس بزرگداشت مقام علمی ايشان كه همواره دغدغه ارتقاي خدمات به كودكان مبتلا به سرطان را در سر داشتند، کنگره دوسالانه‌ای را برگزار کرده تا زمینه تبادل دانش و تجربه همکاران ایرانی با متخصصان بین‌المللی را فراهم سازیم.

آل‌بویه تأکید کرد: در بیانیه مأموریت محک بر تشخیص، درمان و تحقیقات تاكيد شده است و محک تلاش می‌کند تا با برگزاری کنگره‌های بین‌المللی، ضمن ارائه خدمات به روزتر به کودک مبتلا به سرطان، امکان بهره‌وری حداکثری فوق‌تخصصان آنکولوژی را فراهم آورد.

اهمیت برخورد اخلاقی پزشک با بیمار

عضو شورای پزشكی محک در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بخش دانشجویی کنگره فوق گفت: در بخش دانشجویی کنگره بیش از هر چیز به آموزش برخورد صحیح و اخلاقی پزشک با بیمار تأکید می‌شود.

او گفت: تلاش می‌شود تا علاوه بر آموزش تشخیص و درمان صحیح سرطان کودک، حفظ کرامت انسانی به دانشجویان آموزش داده شود. دانشجویان باید بدانند که سرطان درمانی همه جانبه دارد که علاوه بر حمایت‌های درمانی مي‌بايست بیماران تحت حمایت‌های رفاهی، مددکاری و روانشناسی متخصصان این حوزه قرار گیرند. در این بخش به دانشجویان آموزش داده می‌شود تا به افرادی که به سرطان مبتلا می‌شوند در بالاترین سطح ممکن کمک‌رسانی شود. نباید فراموش کرد که افرادی چون پرفسور وثوق که در سطح بین‌المللی شناخته شده‌اند، اخلاق پزشکی را سرلوحه فعالیت خود قرار داده‌ بودند.

کاهش فوت در سرطان‌های تازه شناخته شده

رئیس دومین کنگره بین‌المللی آنکولوژی کودکان در پاسخ به سوالی در خصوص تطابق آمارهای سرطان در ایران با جهان گفت: برنامه درمانی محک مطابق با برنامه‌های درمانی بین‌المللی و با توجه به استاندارد آنهاست. بر همین اساس نتایج آماری محک در برخی بیماری‌ها مطابق با نتایج درمانی سایر کشورهاست ولی در برخی دیگر از لحاظ درمانی با مشکل روبرو هستیم. به طور کلی می‌توانم بگویم که در کل بیماری‌های سرطان محک 10 درصد از نتایج درمانی در جهانی عقب‌تر است.

او با بیان اینکه در محک با کمک همکاران فرانسوی در انستيتو گوستاو روسي مراحل مختلف تشخیص و درمان سرطان ثبت می‌شود گفت: بیماران مبتلا به سرطان، نوع سرطان، نوع درمان و مدت زمان پیگیری آنها در محک ثبت شده است. طبق همین آمار ثبت شده می‌توانم بگویم که فوت در سرطان‌های تازه شناخته شده در محک نسبت به آمریکا تنها اندكي بيشتر صورت می‌گیرد كه با توجه به تفاوت درآمد سرانه اين دو كشور، اين فاصله اندك حكايت از تخصيص منابع مناسب به موضوع تشخيص و درمان سرطان كودكان دارد كه اين منابع همان ظرفيت اجتماعي فعال شده توسط مؤسسه خيريه حمايت از كودكان به مبتلا به سرطان است. اما با این همه روند رو به رشد برای افزایش سرطان در سطح بین‌المللی دیده می‌شود.

آل‌بویه در ادامه درباره علل افزایش سرطان گفت: علل مختلفي در زمينه افزايش سرطان در جهان وجود دارد كه از آن جمله مي‌توان به آلودگي شيميايي، اشعه ايكس، تشعشعات راديواكتيو و عوامل ويروسي اشاره كرد. البته در اين مورد بايد به مسائل زيست محيطي هم توجه کرد.

عدم وجود پروتكل درمانی یکسان برای تشخیص و درمان سرطان در ایران

آل‌بویه در ادامه با اشاره به آنكه دستيابي به پروتكل واحد تاثير بسزايي در تشخيص و درمان بيماري دارد گفت: ما چنين تجربه‌اي در بيماري تالاسمي داشتيم و موفق شديم با حضور دکتر ایزدیار و پرفسور وثوق به پروتکل درمانی واحدی در تالاسمی دست یابیم و پس از آن با همکاری وزارت بهداشت، میزان شيوع تالاسمی در كشور کاهش یافت.

رئيس علمي كنگره آنكولوژي كودكان گفت: متاسفانه متخصصان آنکولوژی تاکنون به پروتکل واحدی در زمینه تشخیص و درمان سرطان دست نیافته‌اند.

او تأكيد كرد: کنگره‌های فوق مي‌توانند در راستای ایجاد پروتكل واحد و تفکر یکسان در تشخیص و درمان سرطان بسيار مؤثر عمل كنند.»

دعوت از همه متخصصان آنکولوژی

آل‌بویه با اشاره به اینکه محک همواره پذیرای متخصصان آنکولوژی کودکان است گفت: محک با برقراری ارتباط صحیح با مراکز بین‌المللی و حضور در کنگره‌ها و همایش‌های مختلف و ارائه مقاله ارتباط مؤثری با مجامع بین‌المللی داشته و در زمینه به روز رسانی دانش خود حرکت کرده است. از طرف دیگر عملکرد پزشکان محک در زمینه حفظ و برقراری ارتباط جدید و بازدید متخصصان بین‌المللی از محک زمینه هر چه بیشتر شناخته شدن محک را در سطح بین‌المللی فراهم کرده است.

به گزارش خبرآنلاین؛ او در پایان با اشاره به اهمیت کنگره بین‌المللی خون و آنکولوژی تأکید کرد: از همه همکارانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند دعوت می‌کنم تا در کنگره فوق حضور یافته تا ضمن تبادل دانش و تجربیات خود، الگوی مناسبی برای نسل جدید متخصصان آنکولوژی بسازند.

علل افزایش سرطان در جهان


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین