کد خبر: ۳۶۷۱۵۷
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۶

گزارش وحشتناک عفو بین‌الملل از وضعیت زندانیان نیجریه

در گزارش جدید سازمان عفو بین الملل با اشاره به تعداد بالای مرگ کودکان در بازداشتگاه شناخته شده گیوا در نیجریه از دولت این کشور خواسته شده تا نسبت به تعطیلی آن اقدام کند.
آفتاب‌‌نیوز :
سازمان عفو بین الملل در تازه‌ترین گزارش خود که امروز (چهارشنبه) منتشر شد به شرایط نامساعد "گیوا" اشاره کرده است؛ جایی که به دلیل شرایط "غیر انسانی" تنها طی سال جاری حدود 150 تن از جمله 12 کودک در آن جان باخته‌اند. تمامی کودکان کشته شده زیر پنج سال داشته‌اند و یکی از آنها تنها 5 ماهه بوده است.

ناظران حقوق بشر بارها از برخورد نامناسب با غیرنظامیان حاضر در گیوا و شرایط آن انتقاد کرده‌اند. پادگان گیوا در استان مایدوگوری در شمال شرق نیجریه قرار دارد.

مدیرعفو بین الملل در آفریقا در این باره می‌گوید: انتشار خبر مرگ کودکان در شرایط نامساعد این بازداشتگاه نظامی هم ناراحت کننده و هم وحشتناک است. ما همواره نسبت به تعداد بالای جان باختگان بازداشت شدگان گیوا هشدار داده‌ایم اما این گزارش جدید نشان می‌دهد که چه برای کودکان چه برای بزرگسالان این پادگان اردوگاه مرگ است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، وی تاکید می‌کند: هیچ عذر و تاخیری توجیه کننده نیست. این مجموعه باید به سرعت تعطیل شده و زندانیان آن به نهادهای غیرنظامی واگذار شوند.

دنیل ایر، محقق سازمان عفو بین الملل در مسائل نیجریه درباره افرادی که در این سربازخانه نگهداری می‌شوند می‌گوید: مایدوگوری مرکز درگیری‌های نیجریه و بوکوحرام است. ما برآورد می‌کنیم حدود 1200 تن اکنون در گیوا نگهداری می‌شوند. این افراد مظنونان به عضویت در بوکوحرام یا حمایت از آن هستند. اما زمانی که با افراد بازداشت شده یا کسانی که شاهد بازداشت این افراد بوده‌اند صحبت می‌کنیم مشخص می‌شود که اکثر آنها بی‌دلیل بازداشت شده‌اند فقط چون مردان جوانی هستند که در زمان اشتباه در محلی اشتباه بوده‌اند.

ایر در پاسخ به سوالی مبنی بر وجود شواهد پزشکی که نشان دهد زندانیان برثر شرایط بد در گیوا جان باخته‌اند، عنوان کرد: یکی از مشکلات این است که پس از مرگ افراد در زندان هیچ کالبد شکافی صورت نمی‌گیرد. بنابراین هیچ سابقه رسمی از علت مرگ آنها وجود ندارد. اما تصاویری از اجساد این افراد به دست ما رسیده که با بررسی‌های پزشکی قانونی نتیجه این بوده است که این افراد دسترسی محدودی به غذا و آب داشته و براثر بیماری فوت کرده‌اند. این اطلاعات دقیقا تایید کننده مسائلی است که افرادی که پیشتر در گیوا حبس بوده‌اند در اظهارات خود مطرح کرده بودند.

وی سپس به واکنش دولت نیجریه نسبت به اعتراضات این نهاد بین المللی پرداخت و عنوان کرد: مرگ در پایگاه نظامی مساله‌ای است که ما از سال 2013 آن را پوشش می‌دهیم. در دولت پیشین نیجریه آن طور که مطالعات نشان می‌دهد بیش از 7000 تن بین سال‌های 2011 تا 2015 در بازداشتگاه‌های ارتش جان باخته‌اند. با وجود اینکه طی چند سال اخیر ما شاهد بهبود شرایط زندانی‌های ارتش بوده‌ایم اما معتقدیم بازداشت‌های گسترده اخیر این پیشرفت را از بین برد. نامه‌های متعدد ما به ارتش و دولت نیجریه برای همکاری با ما در زمینه این زندان‌ها تاکنون بی‌جواب مانده است.

در گزارش اخیر عفو بین الملل با زندانیان سابق گیوا و یا شاهدان بازداشت آن مصاحبه شده است.

براساس این گزارش تعداد زندانیان گیوا از سال گذشته در هر سلول از 25 به 250 تن رسیده است.

در این میان سربازان به نیازهای بهداشتی زندانیان توجهی نمی‌کنند و بیماری‌های چون سرخک بسیار معمول هستند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین