کد خبر: ۳۶۷۲۲۲
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۴

جزئیاتی از هدایت تحصیلی پایه نهمی‌ها

یکی از مهمترین ماموریت‌های وزارت آموزش و پرورش در سال جاری استقرار پایه دهم و به دنبال آن هدایت تحصیلی دانش‌آموزان است؛ امر خطیری که امسال از پایه دهم به نهم منتقل شد و بناست سرنوشت و آینده شغلی دانش آموزان را رقم بزند.
آفتاب‌‌نیوز :
در این میان آموزش و پرورش شهر تهران برای نخستین بار دست به تهیه و توزیع دفترچه‌ راهنمای تعیین رشته و شاخه‌های تحصیلی برای مناطق 19 گانه زده است تا بتواند به دانش آموز و والدینش در انتخاب رشته تحصیلی و انتخاب مدرسه مناسب در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط کمک کند.

از ابتدای هفته جاری دفترچه‌های راهنمای هدایت تحصیلی در انتهای پایه نهم و ثبت‌نام در پایه دهم در سال تحصیلی 95-96 ویژه دبیرستان‌ها و هنرستان‌های فنی و کارودانش دولتی و هیئت امنایی تهران منتشر و در مدارس توزیع شد و فایل الکترونیکی آن بر روی پایگاه اینترنتی آموزش و پرورش شهر تهران قرار گرفت.

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران در این باره به ایسنا، گفت: مدیران مدارس دوره اول متوسطه در زمان مقرر با برنامه‌ریزی مناسب نسبت به توجیه کامل دانش‌آموزان و خانواده‌ها براساس محتوای این دفترچه راهنما اقدام می‌کنند تا ثبت نام فارغ التحصیلان پایه نهم در تابستان امسال با زمان‌بندی مقرر و شرایط مطلوب انجام شود.

وی ادامه داد: مفاد این دفترچه راهنما ویژه مدارس دولتی عادی و هیئت‌امنایی است و ثبت‌نام در مدارس خاص تابع ضوابط و مقررات ویژه است. ثبت‌نام در مدارس دولتی عادی و هیئت امنایی رایگان است و پرداخت هرگونه هزینه در این مدارس مشروط به کلاس‌های فوق برنامه است که پس از شروع سال تحصیلی تعیین و ابلاغ می‌شود، البته شرکت در این کلاس‌ها اختیاری است.

ثقفی با بیان اینکه در فرآیند انتخاب رشته تحصیلی علاوه بر استعداد دانش‌آموزان امکانات اجرایی آموزش و پرورش و اولویت‌های نیاز جامعه تاثیرگذار است گفت: بنابراین چنانچه تعداد افراد واجد شرایط اولیه (سوابق تحصیلی و بررسی‌های مشاوره‌ای) بیش از امکانات و ظرفیت دبیرستان‌ها و هنرستان‌های دولتی و هیئت امنایی باشد، داوطلبان هر رشته براساس امتیاز کسب شده در هدایت تحصیلی انتخاب خواهند شود.

وی افزود: تعیین رشته دانش‌آموزان برای ورود به مدارس دولتی و هیئت امنایی سایر مناطق براساس حدنصاب امتیاز مقرر در منطقه مقصد انجام خواهد شد. دانش‌آموزان پایه نهم برای ثبت‌نام در مدارس دولتی عادی و هیئت امنایی باید تا 31 اردیبهشت 95 برگ تقاضای ثبت‌نام را از دفتر مدرسه محل تحصیل خود دریافت و پس از تکمیل به مدیر مدرسه تحویل دهند.

به گفته سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران، چنانچه دانش‌آموزان به دلیل عدم ظرفیت موفق به ثبت‌نام در انتخاب اول خود نشوند باید براساس اولویت‌های بعدی خود که از سوی ستاد ثبت‌نام منطقه تعیین می‌شود اقدام کنند. رسیدگی به هرگونه درخواست یا اعتراض در امر انتخاب رشته تحصیلی و مدرسه محل ثبت‌نام در پایه دهم و عملکرد مدارس براساس مفاد دفترچه راهنما توسط ستادهای ثبت‌نام منطقه انجام خواهد شد.

به گزارش ایسنا، در فرآیند هدایت تحصیلی به دانش آموزان کمک می‌شود تا بر اساس استعدادها، توانمندی‌ها ،علایق و ویژگی‌های شخصیتی اولویت‌های ادامه تحصیلشان را در شاخه‌ها و رشته‌های مختلف تعیین کنند.

در این میان سوابق تحصیلی و بررسی‌های مشاوره‌ای مدنظر است که نظر والدین، نظر دانش آموز، نتایج آزمون‌های مشاوره‌ای، نظرسنجی از معلمان دوره‌های تحصیلی و نظر نهایی مشاور دارای نمره و امتیاز مشخص است. با توجه به ظرفیت پذیرش مدارس در شاخه یا رشته‌های تحصیلی هر منطقه، کف امتیاز نهایی برای هررشته توسط منطقه تعیین و ملاک پذیرش دانش آموز است.

همچنین در صورت انتقال دانش آموزان به سایر مناطق، وجود ظرفیت و کسب کف امتیاز منطقه مقصد، ملاک پذیرش در شاخه یا رشته تحصیلی در مدارس خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین