کد خبر: ۳۶۷۲۴۱
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶

سفیر ایران در سازمان ملل: ایرانیان در مبارزه با اشکال مختلف تروریسم ثبات قدم داشته‌اند

معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد گفت: حمایت برخی عناصر و کشورهای داخل و خارج منطقه فضای مناسب برای رشد افراط‌گرایی ایجاد می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
غلامحسین دهقانی، سفیر و معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در بحث عمومی شورای امنیت تحت عنوان انگاره‌ها و ایدئولوژی‌های تروریزم سخنرانی کرد.

او در این سخنرانی گفت: امروزه افراط‌گرایی خشونت‌آمیز به‌صورت بزرگ‌ترین چالش امنیتی در خاورمیانه و بسیاری دیگر از کشورهای جهان در آمده است و این دیدگاه منحرف تکفیری که هیچ‌گونه ارتباطی با اسلام ندارد، در مرکز مشکلاتی قرار دارد که ما اکنون در خاورمیانه و دیگر نقاط دنیا با آن روبه‌رو هستیم.

او افزود: جامعه بین‌المللی باید بیش از هر کاری به مقابله با این ایدئولوژی پلید و حامیان آن بپردازد که نفرت و خشونت را در قلب و ذهن جوانان در دنیای اسلام و فراتر از آن می‌کارد.

دهقانی در ادامه گفت: آنان که با استفاده از قدرت و منابع مالی خود این ایدئولوژی کوته‌بینانه را برای دهه‌ها پراکنده‌اند، القاعده و طالبان نخستین دستاورد آن‌ها بود و جبهه النصره و داعش آخرین محصول آن.

معاون نمایندگی کشورمان در سازمان ملل اظهار کرد: این اندیشه تکفیری است که جز خود همه را ناباوران می‌خواند و بر این فهرست که شامل شیعیان، مسیحیان، یهودیان، سنی‌های میانه‌رو است مرتبا می‌افزاید و نتیجه آن ستمگری‌هایی چون تجاوز، بردگی، سوزندان، گردن زدن و دیگر روش‌های وحشتناک کشتن انسان‌هاست که ما از طریق رسانه‌های عمومی از آن با اطلاع می‌شویم.

دهقانی افزود: برای روشن شدن ریشه‌های داعش و گروه‌های وابسته به آن و ایدئولوژی افراطی آن باید به تاثیر تحولات تاریخ اخیر عراق و شکل گیری گروه‌های افراطی توجه کنیم که به‌ویژه پس از مداخله نظامی خارجی به‌صورت خاستگاه رشد افراط‌گرایی درآمد و در جریان بحران سوریه به‌خاطر حمایت افراد، سازمان‌ها و کشورهای داخل و خارج منطقه فضای مناسب دیگری برای رشد افراط‌گرایی ایجاد شد.

نماینده ایران در سازمان ملل گفت: بر این زمینه‌های رشد افراط‌گرایی و تروریزم باید عوامل کمک کننده دیگر به‌ویژه اشغالگری رژیم صهیونیستی، فقر، فساد و وجود حکومت‌های استبدادی را افزود. امروز باید با اسلام هراسی و هر آن چه که صفوف نیروهای افراطی و تروریستی را متحد می‌کند، همانند تهاجم به یمن مقابله کرد و از نظر جمهوری اسلامی ایران نخستین گام برای مقابله افراط‌گرایی باید در زمینه‌های فرهنگی و ایدئولوژیک برداشته شود.

دهقانی در پایان اظهار کرد: ایرانیان و همه اقوام ایرانی و به‌ویژه جوانان بر مخالفت با تروریسم و افراط‌گرایی ثبات قدم داشته‌اند. ایران هم‌چنین با ترویج گفت‌وگوی تمدن‌ها و ابتکار عمل جهانی عاری از افراط‌گرایی خشونت‌آمیز به مبارزه با اندیشه‌های افراط‌گرایانه کمک کرده است.

به گزارش ایسنا، سفیر نمایندگی کشورمان در پاسخ به اتهامات رژیم صهیونیستی مبنی بر حمایت ایران از تروریسم ضمن رد این اظهارات افزود: رژیم صهیونیستی در مورد موضوع حمایت از تروریسم به دو علت باید پاسخگو باشد. اول به‌دلیل اقدامات تروریستی که برای تشکیل این رژیم و پس از آن سرکوب مقاومت مشروع مردم تحت اشغال انجام داده و می‌دهد و دوم به‌دلیل شرایطی که با اشغال فلسطین برای رشد افراط‌گرایی و تروریسم در منطقه فراهم کرد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین