کد خبر: ۳۶۷۴۷۹
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰

تفاهم‌های آبی و خاکی با هلندی‌ها

در پی سفر وزیر اقتصاد و انژری هلند به ایران معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک از مذاکره و تفاهم اولیه با هیات هلندی در زمینه‌های مختلف مدیریت منابع آب و خاک و در قالب طرح جامع مدیریت و بهره‌وری آب از حوزه آبریز تا گیاه خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
علیمراد اکبری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با هیات هلندی در چهار محور مختلف از جمله حفاظت و حاصلخیزی خاک، توسعه سامانه های آبیاری نوین، بهره گیری از تکنولوژی، تجهیزات و سیستم های جدید مانند پنل های خورشیدی و همکاری در زمینه مسائل آموزشی و تحقیقاتی در حوزه دانشگاهی مذاکرات و تفاهم‌هایی صورت گرفت و 30 آیتم مختلف به آن ها پیشنهاد شد، که در آینده و پس از بررسی از سوی هیات هلندی همکاری های عملیاتی در زمینه‌هایی که توانمندی و آمادگی در طرف مقابل وجود داشته باشد، آغاز می‌شود.

وی افزود: کشورهای پیشرفته ای مانند هلند، ترکیه و حتی آمریکا در زمینه مدیریت جامع آب تجربیات زیادی دارند می توانند از طریق رطوبت خاک، آب و مزرعه را مدیریت کنند که در این زمینه مذاکراتی صورت گرفت و حتی با ترکیه هم صحبت هایی انجام شده تا بتوانیم از این تکنولوژی استفاده کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک با بیان اینکه هلند جزو کشورهای پیشرو و فعال در زمینه مدیریت منابع آب و خاک است، ادامه داد: طرحی در وزارت جهاد کشاورزی برای مدیریت منابع آبی از حوزه آبریز تا گیاه به صورت جامع ارائه شده که در این زمینه کارگروهی از دستگاه های اجرایی تشکیل شده تا بتوانیم سهم هر بخش را بررسی و مدیریت کنیم به هیات هلندی هم اعلام کردیم که در خواست همکاری با آن ها باید در قالب این طرح جامع باشد که مورد استقبال آن‌ها نیز قرار گرفت چرا که معتقد بودند جامع نگری در این زمینه و توجه به همه زیر بخش های آن می تواند موفقیت آمیز باشد.

اکبری گفت: در حوزه آبریز باید به مسائلی مانند سطح حوزه آبریز، سیستم های انتقال آب وزارت نیرو، سطح مزرعه، روش‌های آبیاری، سطح و مدیریت آب و کم آبیاری، ماشین آلات و تجهیزات آبیاری، خاک ورزی و ... باید توجه کرد که در این زمینه زیر بخش‌های مختلف و متولیان متعددی دارد که با اجرای این طرح سهم هر حوزه و دستگاه در مدیریت منابع آبی روشن می‌شود.

وی اظهار کرد: بهره‌وری و مدیریت مصرف آب در حوزه نیز به مسائلی مانند چگونگی کاشت، ژنتیک گیاه، توان اکولوژیک گیاه، مقاومت به گرما، سرما و خشکی، اقلیم و... بر می‌گردد که در قالب این طرح در دست پیگیری و اجراست و می‌توان در این زمینه‌ها از دانش و فناوری کشورهای پیشرفت‌هایی مانند هلند نیز بهره‌گیری کرد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین