کد خبر: ۳۶۷۹۲۲
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳
وزیر نیرو:

کشور نیازمند حداقل 47 هزار مگاوات ظرفیت جدید برق در 10 سال آینده است

حمید چیت چیان وزیر نیرو گفت: ایران نیازمند 47 تا 50 هزار مگاوات ظرفیت جدید تولید برق در 10 سال آینده و تا پایان برنامه پنجساله هفتم توسعه است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، چیت‌چیان امروز (یکشنبه) در مراسم امضای تفاهمنامه ساخت پنج هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی بین شرکت تولید نیروی برق حرارتی و گروه مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران( مپنا) در محل وزارت نیرو افزود: براساس برنامه پنجساله ششم توسعه، کشور نیازمند 26 هزار و 500 مگاوات ظرفیت جدید تولید برق تا پایان برنامه ششم توسعه است و باید به همین میزان نیروگاه جدید وارد مدار شود.

به گفته این مقام مسئول، مطابق برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و با پیشنهاد وزارت نیرو، آغاز اجرای 10 هزار مگاوات نیروگاه جدید و توسعه بخش بخار نیروگاه‌های گازی به میزان هفت هزار مگاوات پیش‌بینی شده است.

وی یادآور شد: امسال نیز باید دو هزار مگاوات نیروگاه در سطح کشور به بهره‌برداری برسد.
چیت‌چیان با اشاره به اهمیت موضوع بازدهی و کارایی در تولید برق افزود: استفاده از توربین‌های کلاس F به جای E با قیمت گاز 10 سنت در هر مترمکعب در مدت 20 سال، همه سرمایه‌گذاری اولین ساخت نیروگاه در برابر صرفه‌جویی انرژی بازگشت خواهد کرد.

وی به هفت ماه قبل و دعوت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به منظور هدایت خریدهای آنها به سمت گروه مپنا به منظور تجمیع این تقاضاها برای فناوری توربین کلاس F اشاره کرد و بیان داشت: استقبال نکردن بخش خصوصی از این مهم سبب شد تا وزارت نیرو خود به خریداری پنج هزار مگاوات نیروگاه از گروه مپنا اقدام کند و قرارداد آن امروز امضا شد.
به گزارش ایرنا، صبح امروز تفاهمنامه ساخت پنج هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی بین شرکت تولید نیروی برق حرارتی و گروه مپنا با هدف استفاده از توان تولید داخل بین شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی و مپنا به امضا رسید.

وزیر نیرو ابراز امیدواری کرد، پنج هزار مگاوات باقی مانده از 10 هزار مگاوات پیش‌بینی شده در برنامه امسال توسط بخش خصوصی عملیاتی و اجرایی شود تا در عمل انتقال فناوری توربین‌های گازی کلاس F اتفاق بیفتد.
وی با اشاره به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بالای گروه مپنا ادامه داد: امروز گروه مپنا نه فقط موفق به ساخت تجهیزات مورد نیاز توربین‌های ساخت داخل شده بلکه صاحبان خارجی این فناوری‌ها نیز برای خرید قطعات و تجهیزات از مپنا ابراز تمایل دارند که نشان از بلوغ قابل توجه در صنعت نیروگاه‌سازی است.

این عضو هیات دولت یازدهم در ادامه خاطرنشان کرد: ساخت هفت هزار مگاوات نیروگاه بخار در سال جاری با انعقاد قرارداد با گروه مپنا و شرکت فراب عملیاتی و اجرایی می شود.
به گفته این مقام مسئول ضمانت تحویل سوخت صرفه جویی شده مانع اصلی پیش روی انجام این پروژه ها بود که با تصویب شورای عالی انرژی مقرر شد وزارت امور اقتصادی و دارایی ضمانت تحویل سوخت یا قیمت آن را متقبل شود.
وی تصریح کرد: امروز باید یک سبد متوازن از انواع فناوری های تولید برق در کشور داشته باشیم و اتکای صرف به نیروگاه های بزرگ، تجدیدپذیر، کوچک و ... خطاست و هیچ یک به تنهایی پاسخگو نیستند.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: امروز گروه مپنا با ظرفیت هایی که ایجاد کرده می تواند به بخش عمده ای از نیازهای واحدهای نیروگاهی کشور پاسخ دهد.
وی با اشاره به امضای تفاهم نامه ساخت پنج هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی بین مپنا و شرکت تولید نیروی برق حرارتی ادامه داد: این اقدام با در نظر داشتن درون زا بودن صنعت برق، افزایش بهره وری (با استفاده از نیروگاه های کلاس F و کاهش شدت انرژی)، اقتصاد دانش بنیان (ایران به جمع پنج کشور صاحب فناوری نیروگاه های گازی کلاس F در جهان می پیوندد) و قابلیت رقابت در جهان و توسعه صادرات، گام بزرگی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی برداشته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین