کد خبر: ۳۶۸۰۲۹
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۵

شرایط دریافت مقرری بیمه بیکاری چیست؟

کارشناس ارشد فنی امور و بیمه‌شدگان تامین‌اجتماعی استان زنجان گفت: بیمه شده‌های بیکار باید مشمول قانون کار و تامین‌اجتماعی بوده و مستمری‌بگیر بازنشسته یا از کارافتاده نباشند.
آفتاب‌‌نیوز : جبار عالمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بیکار از نظر قانون بیمه بیکاری، بیمه شده‌ای است که بدون میل و اراده بیکار شود و آماده به کار باشد. در واقع بر اساس این قانون، بیمه‌شده‌هایی که به خاطر تغییرات ساختار اقتصادی ذی‌ربط، به تشخیص وزارتخانه مربوط و تایید شورای عالی کار، بیکار موقت شناخته شوند، همچنین بیمه‌شده‌هایی که به علت بروز حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله، جنگ و آتش‌سوزی بیکار می‌شوند، می‌توانند از مقررات این قانون استفاده کنند.

وی ادامه داد: غیرارادی بودن بیکاری، ملاک اصلی برقراری حمایت‌های قانونی برای بیمه‌شده‌های بیکار است؛ از این‌رو، کارگری که به میل خود کار را ترک می‌کند، از این حمایت‌ها برخوردار نمی‌شود. تشخیص ارادی و غیرارادی بودن بیکاری بیمه‌شده‌ها نیز بر عهده کمیته‌ای متشکل از نماینده‌های اداره تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی و سازمان تامین‌اجتماعی است. این در حالی است که شعب تامین‌اجتماعی بر اساس معرفی اداره تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی در خصوص برقراری مقرری بیمه بیکاری برای بیمه‌شده‌ها اقدام می‌کنند.

عالمی افزود: بیمه‌شده‌ای که کار خود را به صورت غیرارادی از دست می‌دهد، برای دریافت مقرری بیمه بیکاری، باید حداکثر ظرف مدت 30 روز از تاریخ بیکاری، موضوع را به واحدهای اداره تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی اطلاع دهد و آمادگی خود را اشتغال به کار تخصصی خود یا کار مشابه آن اعلام کند. مقرری بیمه بیکاری واجدان شرایط نیز از روز اول شروع بیکاری آن‌ها محاسبه و پرداخت می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که متقاضیان برای دریافت بیمه بیکاری نباید تبعه کشورهای خارجی باشند، تصریح کرد: بیمه‌ شده باید قبل از بیکار شدن حداقل شش ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد. همچنین، بیمه‌شده‌هایی که به دلیل بروز حوادث غیر مترقبه بیکار می‌شوند، برای دریافت مقرری بیمه بیکاری نیاز به داشتن حداقل سابقه پرداخت حق بیمه ندارند و حتی اگر در روز اول کار بر اثر این حوادث بیکار شوند، می‌توانند مقرری بیمه بیکاری دریافت کنند.

کارشناس ارشد فنی امور و بیمه‌شدگان تامین اجتماعی استان زنجان خاطرنشان کرد: بیمه‌شده‌ها باید در دوره‌های کارآموزی و سوادآموزی که توسط ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی، همچنین نهضت سوادآموزی برگزار می‌شود شرکت کنند و هر دو ماه یک‌بار، گواهی لازم در این زمینه را به شعب تامین اجتماعی ارائه دهند. این در حالی است که مدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری به سابقه پرداخت حق بیمه از سوی آن‌ها بستگی دارد و در هر صورت، مدت آن از 36 ماه برای بیمه‌شده‌های مجرد و 50 ماه برای بیمه‌شده‌های متاهل و متکفل بیشتر نیست.

وی خاطرنشان کرد: تنها استثنا در مورد سقف مدت زمان پرداخت مقرری بیمه بیکاری، مربوط به افراد مسن مشمول قانون بیمه بیکاری است که در زمان وقوع بیکاری، 55 سال سن و 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند. در واقع این قشر در صورت بیکاری می‌توانند تا رسیدن به سن بازنشستگی از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین