کد خبر: ۳۶۸۱۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰
نتایج کاوش‌هایی باستان‌شناسی جدید نشان داد:

شهر راز اسرارش را فاش می‌کند؛ تاریخ شیراز ۳ هزار سال بیشتر می‌شود/کشف آثار مربوط به هزاره سوم ق. م+تصاویر

نتایج کاوش‌هایی که توسط هیئت باستان شناسی بر روی محوطه‌ تاریخی در شهر شیراز در حال انجام است این احتمال را می‌دهد که تاریخ این شهر سه تا چهار هزار سال بیشتر شود.
آفتاب‌‌نیوز :
اخیرا یک هیئت باستان شناسی مشغول کاوش یک محوطه تاریخی به نام تپه «پوستچی» در شهر شیراز است. محوطه‌ای که اسرار زیادی را از تاریخ شیراز نمایان خواهد کرد.

به گزارش آفتاب، بر اساس نتایجی که تاکنون از این کاوش به دست آمده، احتمال اینکه تاریخ شیراز سه الی چهار هزار سال عقب تر برود، وجود دارد.

یکی از سرپرستان تیم کاوش محوطه تاریخی در بولوار رحمت شیراز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: کاوش باستان شناسی از دو هفته قبل در یک محوطه تاریخی در بولوار رحمت  با همکاری دانشکده هنر و معماری شیراز و پژوهشکده میراث فرهنگی آغاز شده است.​چ

شهر راز اسرارش را فاش می‌کند؛ تاریخ شیراز ۳ هزار سال بیشتر می‌شود/کشف آثار مربوط به هزاره سوم+تصاویر

​حسنعلی عرب افزود: بر اساس عکسهای هوایی، این محوطه نزدیک به ۲۴ هکتار بوده که ۱۲ هکتار از آن از بین رفته و کاوش در ۱۲ هکتار باقی مانده آغاز شده است.

وی با بیان اینکه ۱۲ هکتار از این محوطه مسکونی شده، بیان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده آثاری از دوره «باکون» و هزاره سه الی چهار پیش از میلاد به دست آمده است.

شهر راز اسرارش را فاش می‌کند؛ تاریخ شیراز ۳ هزار سال بیشتر می‌شود/کشف آثار مربوط به هزاره سوم+تصاویر

این سرپرست تیم کاوش محوطه تاریخی با اشاره به اینکه قدمت برخی از این آثار به شش هزار و ۵۰۰ سال قبل بر می گردد، اظهار داشت: نتایج کاوشها با توجه به برشی که در محوطه دیواره ای ایجاد شده که چهار متر ارتفاع دارد و آثار معماری که در این محوطه کشف شده از دوره باکون هزاره سوم و چهارم است.

احتمال دسترسی باستان شناسی به معماری دوره نوسنگی

عرب ادامه داد: بر اساس این نتایج انتظار می رود که در صورت ادامه کاوش در قسمتهای پایین تر به معماری دوره نوسنگی نیز برسیم که این موضوع ارزش زیادی دارد.

شهر راز اسرارش را فاش می‌کند؛ تاریخ شیراز ۳ هزار سال بیشتر می‌شود/کشف آثار مربوط به هزاره سوم+تصاویر

وی گفت: عکسهای قدیمی شیراز که مربوط به سال ۴۸ است نشان می دهد قدمت شیراز فراهخامنشی است.

این سرپرست تیم کاوش محوطه تاریخی با بیان اینکه بر اساس نتایج باید قدمت شیراز سه الی چهار هزار قبل تر برود، افزود: فصل اول این کاوش تا ۲۰ خردادماه ادامه دارد و یک کاوش آموزشی است که توسط دانشجویان انجام می شود.

شهر راز اسرارش را فاش می‌کند؛ تاریخ شیراز ۳ هزار سال بیشتر می‌شود/کشف آثار مربوط به هزاره سوم+تصاویر

وی با اشاره به اینکه این محوطه به شماره ۲۱۴۶۲ ثبت ملی شده، اظهار داشت: تاکنون آثاری از قطعات سفالی، مهره های سنگ، ابزارها و استخوان کشف شده که نشان می دهد ارزش دشت شیراز فراتر از مطالعاتی است که تاکنون صورت گرفته است.

عرب ادامه داد: پیشنهاد دانشکده هنر و معماری و پژوهشکده این است که یک سایت موزه ایجاد و این آثار در معرض دید مردم قرار گیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
محمد
|
United States of America
|
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
0
0
این محل نزدیک خونه ما هس
اینا همش دروغه اگر این طور بود یک نگهبان براش میگذاشتن نه این که به امان خدا ولش کنن برن.باز فرداش ده دقیقه بیانو برن
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین