کد خبر: ۳۶۸۳۷۵
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲

توافق آذربایجان و ارمنستان برای حل مناقشه قره‌ باغ

آن‌ها توافق کردند به منظور کاهش خطر بیشتر، در کوتاه‌ترین زمان ممکن آتش بسی را با نظارت سازمان امنیت و همکاری اروپا نهایی کنند.
آفتاب‌‌نیوز : جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر یافتن راه‌هایی برای حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ  توافق کردند.

به گزارش عصر ایران به نقل از پرس تی وی، الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان و سرژ سرکسیان، رئیس جمهور ارمنستان پس از نشستی با جان کری، وزیر خارجه امریکا و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در وین اتریش در روز دوشنبه، در بیانیه‌ای مشترک در خصوص برگزاری دور دیگری از مذاکرات در ژوئن در مکانی مورد توافق طرفین با هدف یافتن راه حلی فراگیر، توافق کردند.

در این بیانیه آمده است: «روسای جمهور بر تعهدات‌شان درباره برقراری آتش بس و یافتن راه حلی صلح آمیز درباره این مناقشه توافق کردند.»

این بیانیه افزود: «آن‌ها توافق کردند به منظور کاهش خطر بیشتر، در کوتاه‌ترین زمان ممکن آتش بسی را با نظارت سازمان امنیت و همکاری اروپا نهایی کنند.»

منطقه قره ‌باغ در داخل خاک جمهوری آذربایجان قرار دارد، اما ارامنه بر آن کنترل دارند. پس از پایان جنگ جدایی ‌طلبانه ارامنه با آذربایجان در سال 1994، این منطقه خودمختار تحت حمایت نظامی و مالی کشور ارمنستان اداره می‌شود.

نیروهای تحت حمایت ارمنستان و جمهوری آذربایجان یکدیگر را متهم به نقض آتش‌ بسی کرده‌اند که در سال 1994 و پس از کشته شدن حدود 30 هزار نفر در درگیری‌های چند ساله به دست آمد.

نظامیان ارمنستان و آذربایجان در اوایل آوریل، با استفاده از تانک، توپخانه و دیگر تسلیحات نظامی با یکدیگر درگیر شدند که سطح آن از زمان پایان جنگ جدایی طلبانه در سال 1994 تاکنون، بی سابقه بود.

بنابر گزارش‌ها دست‌کم 110 نفر از هر دو طرف در درگیری‌های اخیر میان دو کشور همسایه کشته شدند.

در17 فروردین آتش بسی شکننده میان دو طرف با میانجی‌گری مسکو به این خونریزی‌ها پایان داد اما دو طرف همچنان یکدیگر را به نقض آتش بس متهم کرده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین