کد خبر: ۳۶۸۴۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶
سخنگوی دولت در نشست با خبرنگاران تشریح کرد: سفارت کانادا

مواضع‌‌دولت درباره قیمت‌بنزین، وام‌ازدواج، ریاست‌مجلس، تغییر‌استانداران و لغو‌کنسرت‌ها

سخنگوی دولت گفت: رشد اقتصادی برای سه ماهه چهارم سال 94 با احتساب نفت 2 درصد و بدون احتساب نفت 1.6 بوده است که نشان می‌دهد مجموعه سیاست های اقتصادی کشور رشد اقتصادی را از یک به دو درصد ارتقاء داده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سخنگی دولت گفت: موافق دو نرخی کردن قیمت بنزین نیستیم و نظر صریح این است که دو نرخی کردن فسادآور است.

به گزارش آفتاب، محمدباقر نوبخت در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه به سوال‌های خبرنگاران پاسخ داد.

جزییات احداث 200 هزار واحد مسکونی در روستا‌ها

او در این نشست با اشاره به گزارشی از مصوبه اخیر هیات وزیران در مورد احداث دویست هزار واحد مسکونی در روستا‌ها، اظهار داشت: سه ماموریت به بانک مرکزی بنیاد مسکن و سازمان مدیریت داده شد که مقرر شد بانک مرکزی برای هر واحد مسکونی هجده میلیون تومان‌ با سود پنج درصد اختصاص دهد و برای هشتاد هزار واحد دیگر به ازای هر واحد بیست میلیون با سود پنج درصد اهدا شود. مابه تفاوت این پنج درصد با سود رایج را سازمان مدیریت پرداخت می‌کند. مضاف بر اینکه بنیاد مسکن موظف شد نسبت به احداث این واحد‌ها اقدام کند.

نوبخت تصریح کرد: در بخش مسکن هم قرار است اقدام مشابهی صورت گیرد تا موثر باشد. در نیمه دوم سال نود و چهار برای فعال کردن بخش‌های نیمه فعال برای خروج از رکود انجام دادیم که در دو مسیر قرار بود حداقل هفت هزار و پانصد تومان پرداخت شود و بانک‌ها هم برای صنایع بادوام اقدام کنند. امروز با گزارشی که مرکز آمار ایران اعلام کرده و وضعیت شاخص‌های مختلف را داده، می‌توان به ارزیابی اقداماتی که سیاست کوتاه‌مدت است، بپردازیم.

رشد صنایع کشور

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اظهار داشت: در گروه کشاورزی در سه ماهه چهارم رشد به پنج و نیم درصد رسیده است. در گروه صنعت به ۶ دهم درصد رشد افزایش پیدا کرده است. استخراج نفت و گاز طبیعی از منفی نه درصد به شانزده و نیم درصد بهبود یافت که ناشی از رفع تحریم‌ها و اقدام وزارت نفت در افزایش صادرات نفت بود، الان صادرات نفت ما نسبت به گذشته تقریبا دو برابر شده است.

او گفت: در بخش تامین آب و برق و گاز طبیعی از منفی یک درصد به هفت درصد رسید خدمات از چهار دهم مثبت به هشت دهم درصد افزایش پیدا کرده است، آنچه مربوط به آموزش و بهداشت است از هفت به هشت درصد رسید. رشد اقتصادی با احتساب نفت دو درصد و بدون آن یک و شش دهم درصد است که البته این اعداد برای سه ماهه چهارم سال گذشته است. امیدواریم همه مساعی ما به نتیجه مورد نظر مردم برسد انتظار داریم در راستای توسعه تولیدات افزایش کند همه همت اینه با بهبود اقتصاد رضایت مردم را تامین کنیم.

نوبخت خاطرنشان کرد: ما دو بخش از فعال کردن تامین مسکن را در پیش رو داریم؛ یک بخش برای روستاهاست و همانطور که گفته شد برای شهر‌ها پیش‌نویس تهیه شد و باید در جلسه هیات وزیران تایید بشود. پیشنهاد ما برای شهر‌ها سود ده درصد است که بعد از تایید جزییات آن اعلام خواهد شد.

دو‌نرخی‌شدن بنزین فسادآور است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در مورد تبصره ۱۴بودجه نود و پنج و گزارش کمیسیون تلفیق گفت: هنوز حکمی که در این تبصره آمده به ما ابلاغ نشده است و قرار شد کارت‌ها باشد و همین وضعیت برای حامل‌های انرژی قیمت قبل را داشته باشد. همچنین نسبت به سهمیه‌ای که دولت تعیین می‌کند، از قیمت تمام شده استفاده می‌شود که البته دولت در تصویب این بند مخالفت خود اعلام کرده است و موافق دو نرخی کردن قیمت بنزین نیستیم و نظر صریح این است که دو نرخی کردن فسادآور است.

مصادره دو میلیارد ایران توسط آمریکا

معاون رییس‌جمهور اظهار داشت: این مقابله که قطعا با انگیزه‌های ملی و صیانت از منابع ملت ایران صورت گرفت، با مصوبات شورای عالی امنیت ملی انجام شده است. ده‌ها میلیارد دلار حکم علیه آمریکا داریم. اگر طرح تصویب هم نشود، مانعی برای عدم پیگری ما نیست. در صیانت از دارایی‌های ارزی توضیح داده شد چگونه می‌توان در مورد مصوبات شورای عالی اقدام کرد. ضمن تشکر از نمایندگان که خواستند حسن ختام به کارشان بدهند، این موضوع در دستور کار دولت هم هست و با مصوبات قانونی مطمئنا دولت کار را انجام می‌داد.

رشد اقتصادی نود و پنج نمی‌تواند اشتغال‌زا باشد

 نوبخت با بیان اینکه رویکرد ما برای رشد اقتصادی تاثیر بر افزایش سطح اشتغال است، گفت: ۱۲ برنامه ارتقای تولید ملی ابلاغ شده که بخشی در حال فعال شدن است. ضمن اینکه هفت هزار پانصد واحد آمار داریم که به ازای دریافت تسهیلات می‌توانند اشتغال را افزایش دهند. گزارش این موضوع را در ماه‌های آینده ارایه می‌کنیم.

واردات کالاهای اساسی

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مجوز واردات سه قلم کالای اساسی داده شده، آیا دولت تحت فشار است، گفت: در مورد مجوز این کالا‌ها توضیح کافی داده شد. این واردات موقعی است که به کالاهای نهایی تبدیل شود یا باز آن‌ها را صادر کنیم. در کالاهای اساسی وضعیت خوبی داریم. امیدواریم در این مورد در سال جاری نیاز به واردات نداشته باشیم.

او با اشاره به کالای گندم و با بیان اینکه نسبت به سال نود و دو افزایش تولید گندم داخلی داریم، متذکر شد: دولت ترجیح می‌دهد یارانه بدهد و گندم در داخل تولید شود. ذخایر استراتژیک ما حدود شش میلیون است.

بازگشایی سفارت کانادا

معاون رییس جمهور در پاسخ به سوالی در مورد زمان بازگشایی سفارت کانادا اظهار داشت: همین که دولت کانادا آماده بازگشایی سفارت شد و تصمیم دولت قبل را نکوهش کردند، نشان می‌دهد تفاوت نگاه وجود دارد. ما هم با حفظ شاخصه‌های سیاست خارجی در این زمینه نگاه مثبت داریم

توضیح در مورد حج

سخنگوی دولت در مورد موضوع حج نیز اینگونه توضیح داد که همه تلاش این بود که با کیفیتی که در شان زائران است عربستان زمینه‌ها را فراهم کند که هنوز این کار را نکرده است.

وام ازدواج

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در مورد شرایط وام ازدواج با بیان اینکه تعدادی در نوبت هستند برخی هم به رقم وامشان افزوده می‌شود، تصیح کرد: هر چه سهم برداشت‌ها را افزایش دهیم مشکلاتی هم دارد، اولویت ما ارایه این وام است، اما منابع بانک مرکزی محدود است و شعاری نمی‌توان در این زمینه برخورد کرد. ضمن اینکه باید بدانیم ارایه این وام اما حق جوانان است.

توضیح در مورد عاملان بمب‌گذاری حزب جمهوری اسلامی

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در موضوع عاملان انفجار دفتر حزب جمهوری را وزارت اطلاعات اعلام نکرد و گفت شده دو نفر در جریان مبادله زندانیان به ایران تحویل شده یک نفر فوت شده است، که نوبخت یادآور شد: در این مورد وظایف اداری و ماموریت سازمانی وزارت اطلاعات ایجاب می‌کند و در این موارد نقش دارد، اما تقسیم کار هم وجود دارد گزارش نهایی در آینده اعلام خواهد شد. قدری مسایل امنیتی را لحاظ کنید.

موضع دولت در ریاست مجلس

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در مورد ریاست مجلس و با بیان اینکه با توجه به اصل تفکیک قوا دولت هیچ موضع جانبدارانه‌ای ندارد، یادآور شد: این موضوع بستگی به تشخیص نمایندگان دارد و دولت دخالتی ندارد.

عدم پرداخت حقوق بازنشستگان صحت ندارد/ به دروغ گفتند پول بازنشستگان به سوریه می‌رود

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پیامکی شد که سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح گفته به دلیل عدم پرداخت دولت حقوق‌ها پرداخت نمی‌شود، آیا این موضوع واقعیت دارد، تصریح کرد: متاسفانه یکشنبه این پیامک داده شد و قابل پیگرد قانونی است. تشویشی بین بازنشستگان ایجاد شد که ناشایست بود. این‌ها قهرمانان ملی ما هستند. اینکه بیست و شش اردیبهشت کسی حقوق نگرفته دلیل نداشت این پیامک داده شود. این ظلم به این افراد است. رسانه‌های خارجی جمع‌بندی کردند که پول بازنشستگان به سوریه می‌رود که این موضوع باعث وهن نیروهای ارزشی شد.

با عاملان پیامک‌ها در مورد حقوق بازنشستگان برخورد می‌شود

او افزود: در این مورد اگر بگوییم اقدام مجرمانه انجام شده و سازمان مدیریت اقدام مناسب می‌کند. از سنجیدگی وزیر دفاع تشکر دارم که او هم متکدر بود و گفت برخوردهای تنبیهی می‌کند. آن حرف، حرف بی‌ربطی بود. مگر ما می‌توانیم حقوق بازنشستگان را پرداخت نکنیم. اصلا این ناشیانه است که عده‌ای را تحریک کنیم. قانون بودجه تا الان به ما ابلاغ نشده است. افزایش حقوق بازنشستگان را هنوز نمی‌توانیم اعمال کنیم. اگر ابلاغ شود آن را از اول فروردین لحاظ می‌کنیم و نمی‌گذاریم بازنشستگان اضطراب داشته باشند. سال قبل میزان پرداخت حقوق بازنشستگان بالغ بر چهارده هزار میلیارد تومان بود. دولت باید به پرداخت حقوق شاغلان هم توجه کند. صندوق‌های بازنشستگی قادر به پرداخت حقوق‌ها نیستند و دولت برای آنکه وقفه‌ای ایجاد نشود، ردیف بودجه تعیین کرد که آن را در اختیار صندوق‌ها قرار می‌دهد که به وقت حقوق‌ها پرداخت شود. همانطور که گفتم یکی از صندوق‌ها ۱۵ هزار پانصد میلیارد تومان کم داشت که دولت کمک کرد، در حالیکه بودجه هم صددرصد تامین نشد.

نوبخت خاطرنشان کرد: در سال جاری هم بخش دولت کمک می‌کند و حقوق بخشی از واحدهای تولیدی پرداخت می‌شود. دولت این ماه و ماه قبل سهم خود را داده است. صندوق سال قبل از ۱۵۰۰ میلیارد تومان سود کارخان‌ هایش را به بازنشستگان نداد و برای افزایش سرمایه بار بر دوش دولت افتاد. این مساله امروز هم مطرح شد ما دستگاهی را بدون حقوق نمی‌گذاریم. وزیر دفاع هم گفتند ما سهم خود را به موقع می‌دهیم لذا کسانی که فرصت این سوء استفاده را دادند باید تنبیه شود.

نوبخت با اشاره به دیدار روسای بانک مرکزی ایران و آذربایجان عنوان کرد: طبیعی است بانک مرکزی برای گسترش روابط پولی و بانکی اقداماتی دارد که آن‌ها را اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که افکار عمومی منتظر محاکمه متهمان در رابطه با مصادره دو میلیارد دلار است، گفت: این در شورای عالی امنیت ملی مطرح است بخشی به قوه قضاییه منتقل می‌شود بخش مربوط به مجامع جهانی توسط شورای عالی امنیت ملی انجام می‌شود منتظر هستیم در چهارچوب قانون با مقصران برخورد شود و در این رابطه تابع نظر قوه قضاییه هستیم.

سخنگوی دولت در مورد دخالت وزرا در ریاست مجلس خاطرنشان کرد: وزرا اگر نظری داده‌اند از جانب دولت نبوده است.

وی در خصوص نامه خاتمی به روحانی ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: من از نامه بی‌خبرم با توجه به استقلال قوه مقننه دولت موضعی در این رابطه ندارد.

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در مورد تغییر استاندار خوزستان و اینکه آیا این تغییرات باز هم ادامه خواهد داشت: بعد از رخداد سیاسی مثل انتخابات شایعاتی مطرح می‌شود در این زمینه‌ها دولت فعلا برنامه سیاسی برای تغییر وزرا و استانداران ندارد یا لااقل من اطلاع ندارم.

نوبخت در مورد موضوع مینوخالقی گفت: فکر می‌کنم باید قدری دیگر در این رابطه صبر کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درادامه در مورد فیش‌های نجومی برخی مدیران بیمه گفت: وزیر اقتصاد گزارش داد تغییراتی هم شد این مطالبات معوق بود که در یک ماه خاص به حساب آن‌ها داده شد ماه‌های قبل و بعد حقوق این افراد معقول بوده است دامن زدن به این مسائل نادرست بود البته ما وجه نظارتی را دقیق‌تر می‌کنیم تا همه پرداخت‌ها در چهارچوب قانون باشد.

وی در پاسخ به خبرنگاری که عنوان می‌کرد تفاوت حقوق کارکنان رسمی پیمانی و قراردادی زیاد است، گفت: این مساله چارچوب‌های قانونی دارد قانون برای این موارد چارچوب‌ها را مشخص کرده است برای توازن بیشتر، سازمان مدیریت دو اقدام می‌کند برای بازنشستگان آن‌ها که حداقل حقوق را دارند حدود بیست درصد اضافه می‌کنیم برای آن‌ها هم که شاغلند قرار شد همه مشمول بند هشت قانون خدمات کشوری شوند.

نوبخت در خصوص لغو مجوز کنسرت‌ها در برخی شهر‌ها یادآور شد: رییس جمهور در برخی سخنرانی‌ها با صراحت از اینکه مجوزهای قانونی لغو شود ابراز نارضایتی کرد انتظار داریم از لغو کنسرت‌های با مجوز اجتناب شود گاهی نسبت به افرادی این اقدام می‌شود که شخصیت هنری برجسته‌ای هستند مثل استاد شهرام ناظری موضع رییس جمهور در این موارد هم قابل تسری است.

وی در مورد قوانین تجمیع بیمه‌ها گفت: قانون تجمیع بیمه‌ها در حال انجام است باید در قانون برنامه ششم تعیین تکلیف شود نظر سازمان برنامه در این مورد روشن است در جلساتی نظرات تکمیلی اعلام شد با جمع بندی از طریق قانون برنامه ششم آن را عملیاتی خواهیم کرد

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا فکر نمی‌کنید بلوکه شدن دارایی‌های ایران نشان داد دخالت بانک مرکزی مضر است، گفت: وقتی دولت‌ها از مصونیت خارج شدند بحث این بود که بانک مرکزی دولت نیست در چارچوب قانون برنامه پنجم و قانون پولی بانکی شاهد ادامه کار بانک مرکزی هستیم بلافاصله سازمان مدیریت موظف شد ما به تفاوت‌ها را بپردازد این را به دوش نظام بانکی نمی‌اندازد ما بر اساس این چهارچوب عمل می‌کنیم ایده‌هایی است که انتخاب رییس بانک مرکزی را به نوعی از مجریه منفک کنیم که برخی کشور‌ها این کار را کردند اما هنوز با این شرایط فاصله داریم.

وی در مورد مصادره دارایی‌های ایران از سوی امریکا گفت: همه سیاست‌های ما این ایت که منابع بانک مرکزی در دسترس دادگاه‌های امریکایی برای مصادره اموال قرار نگیرد محاکم بین المللی است که شورای عالی امنیت ملی از طریق آن‌ها در حال پیگیری است از همه ظرفیت‌های حقوقی در زمان معین استفاده خواهیم کرد.

نوبخت در مورد دیدار فایزه هاشمی با اعضای فرقه بهاییت گفت: در این مورد مواضع شایسته‌ای از سوی آیت الله هاشمی برای نکوهش این مساله منعکس شد باید به همین نظر احترام بگذاریم.

وی در خصوص اظهارات حداد عادل در مورد دخالت دولت در انتخابات گفت: من خواهش کردم هر شخصیت محترمی هر جرمی مشاهده می‌کند حتما به قوه قضاییه اعلام کندشان فقط حرف زدن حقوقی ندارد و باعث تشویق اذهان عمومی است تا الان مدارکی داده نشده است.

نوبخت با اشاره به پول‌های آزاد شده ناشی از رفع تحریم‌ها گفت: در ۴۱ طرح در استان‌های مختلف عواید ناشی از رفع تحریم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در مورد مسابقات بین المللی قران کریم یادآور شد: دیروز در بخشی از این مسابقات شرکت کردم با مسئولان بحث شد و از ردیف‌های قانونی جهت تقویت تیم مسابقات استفاده خواهیم کرد این مسابقات باعث الفت و اتحاد مسلمانان خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
0
1
استانداران ،فرمانداران، مديران بي تعهد به دولت وملت بايد تغييركنند كه تعداد آنها كم نيست...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین