کد خبر: ۳۶۸۴۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳

باید و نبایدهای آموزش زبان خارجی در مدارس

شورای عالی آموزش‌ و پرورش چهار سال پیش آموزش پنج زبان خارجه در مدارس را تصویب کرد اما نبود پیش نیازهای لازم برای اجرای آن از جمله دلایل استقبال نکردن دانش آموزان از این طرح دانستند موضوعی که کارشناسان آن را صرفا یک توجیه می دانند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش روز سه شبنه خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، آموزش پنج زبان خارجی در مدارس یکی از اهداف وزارت آموزش و پرورش بود که در سال 91 به تصویب شورای عالی رسید ولی پس از گذشت این سالها به فراموشی سپرده شد و همچنان تدریس زبان انگلیسی در مدارس یکه تازی می کند.

انحصار آموزش زبان در مدارس آن هم صرفاً به زبان انگلیسی مدت‌هاست که به عنوان یک نقطه ضعف در نظام آموزش و پرورش کشور شناخته می‌شود.
رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با برخی از معلمان و فرهنگیان کشور به مناسبت هفته معلم سال 95 با اشاره به ایجاد انواع موانع و سختی‌ها برای ترویج زبان فارسی در برخی از کشورهای غربی، افزودند: در شرایطی که آنها اجازه ترویج زبان فارسی را نمی‌دهند، ما زبان و فرهنگ آنها را ترویج می‌کنیم ، آیا این کار واقعاً عقلانی است؟

این سخنان به معنای تعطیل کردن آموزش زبان انگلیسی در مدارس نیست، بلکه بحث اصلی این است که بدانیم با چه حریفی مواجه هستیم و طرف مقابل چه برنامه‌ ریزی‌های دقیقی برای تأثیرگذاری بر نسل آینده کشور دارد.
مدت‌هاست که آموزش زبان‌های متنوع در مدارس مطالبه خانواده‌ها از نظام آموزش و پرورش است و با تأکیدات اخیر رهبر معظم انقلاب این مطالبه بار دیگر در رأس افکار عمومی جامعه قرار گرفت.
براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش ، زبان‌های خارجی شامل زبان ایتالیایی ، فرانسه، روسی ، آلمانی و اسپانیایی را هم می‌توان در مدارس تدریس کرد.

** زبان ها می تواند تدریس شود
مهدی نوید ادهم دبیرکل این شورا در سال 91عنوان کرد‌ طبق مصوبه این شورا، زبان‌ها در مدارس کشور براساس تشخیص وزارت آموزش و پرورش می‌تواند تدریس شود.
وی تولید متون و مواد آموزشی این زبان‌ها را برعهده سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کشورعنوان کرد و آموزش و پرورش نیز باید براساس تقاضا و نیازهای موجود در مدارس زمینه‌های لازم برای تدریس فراهم کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ‌ریزی آموزشی به ایرنا گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی یا شورای عالی آموزش و پرورش باید تمهیدات لازم برای ایجاد زمینه فراگیری زبانهای خارجی به غیراز زبان انگلیسی را در مدارس مقدمه چینی کنند. در حال حاضر با توجه به کم بودند دانش آموزان داوطلب آموزش زبان های خارجی مدارسی که این زبان‌ها را عرضه می کنند کم هستند.
رئیس جمهوری اخیرا در دیدار با برخی از معلمان و فرهنگیان کشور به مناسبت هفته معلم و به دنبال سخنان رهبر معظم انقلاب در زمینه ایجاد زبانهای خارجه به انضمام زبان انگلیسی در مدارس ،‌ بیان کرد: آموزش زبان‌های خارجی باید متنوع و کیفی شود و هر زبانی که علم را در کشور عمیق‌تر منتقل می‌کند ، باید به دانش آموزان آموخت.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی اظهار کرد: در اروپا بچه‌های دبستانی و دبیرستانی حداقل باید به دو زبان خارجی دیگر مسلط شوند و چرا ما در این زمینه یک گام عقب هستیم؟ هرچقدر که بتوانیم جوانان خود را به چند زبان خارجی آشنا کنیم با آموختن هر زبان یک دریچه از علم و دانش و فهم و شناخت به روی او باز خواهد شد.
رئیس جمهوری افزود: بی‌تردید فردی که با زبان عربی آشنایی دارد از خواندن قرآن لذت و درک دیگری دارد نسبت به کسی که زبان عربی بلد نیست.

وی با طرح این سؤال که چگونه می‌توان به علم جهانی دسترسی داشت ، بیان کرد: البته این که کدام زبان و چند زبان خارجی در مدارس آموزش داده می‌شود به میزان امکانات، معلمان آشنا به آن زبان‌ها و خواست مردم ارتباط دارد اما در مجموع با امکاناتی که در اختیار داریم هر چقدر که بتوان چند زبان مهم خارجی را به دانش‌آموزان یاد داد به نفع زندگی آنان کار کرده‌ایم.

** حداقل دانش آموزان برای تشکیل کلاس

معاون شورای عالی آموزش و پرورش نیز در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: طبق مصوبه این شورا حداقل تعداد دانش آموزان برای تشکیل هر یک از کلاس های زبان خارجی در هر مدرسه ۱۵ نفر است و کمتر از این تعداد، کلاس تشکیل نخواهد شد.
احمد عابدینی با تاکید بر اینکه مدارس خاصی برای آموزش زبان های خارجی درنظر گرفته نشده ، افزود: آموزش و پرورش موظف است شرایط تدریس و آموزش برای متقاضیان فراگیر زبان های خارجی به غیر از زبان انگلیسی را در هر مدرسه فراهم کند به شرطی که تعداد دانش آموزان حاضر در کلاس برای فراگیری زبان ها را رعایت کند.

وی از تشکیل کارگروه هایی در آموزش و پرورش برای فرهنگ سازی آموزش زبان های خارجی در بین دانش آموزان و ایجاد تقاضای اجتماعی خبرداد.
عابدینی گفت: شورای عالی آموزش و پرورش برای آموزش زبان های خارجی در مقطع ابتدایی تا کنون هیچ مصوبه ای نداشته اما معتقدیم بهترین زمان برای آموزش زبان خارجی به دانش آموزان در دوره ابتدایی و متوسطه اول است.

** فواید یادگیری زبان

در عصر ارتباطات زبان را می توان به عنوان پل ارتباطی جوامع و با توجه به عضو اصلی حواس پنجگانه ، عامل برتری انسانها به یکدیگربرشمرد.
یادگیری زبان دوم پس از زبان مادری فواید بی شماری برای افراد جامعه عاری از هر جنس و سن و سال خواهد داشت و لذا با یادگیری یک یا چند زبان دیگر به خود یاد می‌دهیم که می‌توان و باید به خود اعتماد کرد چراکه اعتماد به نفس با یادگیری مهارت جدید ، غالب می‌شود و از این رو یادگیری زبان خارجی نیز یک مهارت است که اعتماد به نفس افراد را بالا می‌برد.
با یادگیری زبان یا زبانهای خارجی ، می توان گفت درصد بالایی از افراد به متن احاطه و افزون بر این در میان اطرافیان از امتیاز بالاتری برخوردار خواهند شد و علاوه بر هم ‌زبان‌های خود، با دیگران نیز ارتباط برقرار کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
0
0
فقط زبان زنده دنیا !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین