کد خبر: ۳۶۸۵۶۰
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۰

واکاوی 10 سال مناسبات ایران و کرواسی

خانم «کولیندا گرابار کیتار وویچ» رییس جمهوری کرواسی در صدر هیاتی بزرگ از دست اندرکاران تجاری به ایران سفر می کند تا با امضای توافق نامه همکاری اقتصادی، زمینه ارتقای سطح مناسبات سیاسی و اقتصادی میان دو کشور فراهم شود.
آفتاب‌‌نیوز : جمهوری کرواسی پس از فروپاشی یوگسلاوی در دهه 90 میلادی تشکیل شد. این کشور از شمال با اسلوونی و مجارستان، از شمال‌غرب با صربستان، از شرق با بوسنی و هرزگوین، از جنوب شرق با مونته‌نگرو و از جنوب با دریای آدریاتیک همسایه است. کرواسی بیست‌و‌هشتمین عضو اتحادیه اروپا است.

خانم «کلیندا گرابار کیتاروویچ» رییس‌جمهوری کرواسی به عنوان دومین رییس جمهوری این کشور به ایران سفر می کند و در این سفر هیات بزرگ اقتصادی او را همراهی می کنند. سفری که به طور قطع نتایج بسیار خوبی را در گسترش روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور خواهد داشت.
هیات اقتصادی کرواسی را که به همراه خانم «کلیندا گرابار کیتاروویچ» به ایران می آیند، نمایندگانی از وزارتخانه های انرژی، صنعت معدن و تجارت، نفت و وزارت کار تشکیل می دهند که در این سفر علاوه بر دیدار با مقام های بلند پایه کشورمان، دیدار هایی را نیز با صاحبان صنایع و شرکت های ایرانی انجام خواهند داد.

گروه اطلاع رسانی ایرنا،‌ همزمان با سفر خانم «کولیندا گرابار کیتار وویچ» رییس جمهوری کرواسی به ایران به بررسی روابط دو کشور از بازه زمانی سال 1385 خورشیدی تاکنون پرداخته است.

** 24 اسفند 1385
- «ماریان کمبول» سفیر کرواسی در جمهوری اسلامی ایران در دیدار با «علی جلالی» سرپرست منطقه آزاد چابهار گفت: کشورش بعد از ژاپن، چین و کره رتبه چهارم را در کشتی سازی دارد و آماده سرمایه گذاری به صورت مستقل و یا مشارکت در زمینه کشتی سازی در منطقه آزاد چابهار است.
** 15 شهریور 1386
- «علاء الدین بروجردی» رییس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با «ماته آرلوویچ» نایب رییس مجلس کرواسی دیدار و گفت و گو کرد. به گزارش سفارت ایران در زاگرب، در دیدار بروجردی با «ماته آرلوویچ« روابط دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و کرواسی و راه های گسترش هرچه بیشتر مناسبات، همکاری های مجالس دو کشور، مهمترین تحولات منطقه خلیج فارس و خاورمیانه و آخرین وضعیت فعالیت های صلح آمیز هسته کشورمان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
** 28 آذر 1387
- «مهدی صفری» معاون اروپایی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با استپان مسیچ رییس جمهوری کرواسی با ارایه گزارشی از آخرین وضعیت مناسبات دو کشور به تشریح مواضع و سیاست های ایران در منطقه خاورمیانه و جنوب شرق اروپا پرداخت.
** 29 بهمن 1388
- «علی آهنی» معاون اروپای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری جدید کرواسی به این کشور سفر کرده بود با «استپان مسیج» رئیس جمهور کرواسی دیدار و گفت و گو کرد.
** پنجم مهر 1389
- «شمسو تانکوویچ» رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و کرواسی در مجلس شورای اسلامی گفت: تحریم ها هیچ تاثیری در روند پیشرفت و توسعه اقتصادی ایران نداشته و ملت ایران همواره از تحریم ها به عنوان فرصتی برای رشد و توسعه استفاده کرده است.
** 12 فروردین 1389
- «محسن شریف خدایی» سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در کرواسی با «یاندروکوویچ» وزیر امور خارجه کرواسی دیدار و درباره روابط دو جانبه و برخی موضوعات منطقه ای و بین المللی گفت وگو کرد. در این دیدار یاندروکوویچ اظهار داشت: کرواسی به عنوان عضو آینده اتحادیه اروپا امیدوار است که مسائل مطرح در خصوص فعالیت های هسته ای ایران از طریق گفت و گو و مسالمت آمیز حل و فصل شده و پیگیری این امر به توسعه مناسبات دوستانه ایران و این اتحادیه کمک کند.
** هشتم مهر 1389
- رییس و اعضای گروه دوستی پارلمان کرواسی و ایران در تهران با یکدیگر دیدار کردند و مناسبات دوجانبه و آخرین تحولات جهانی و منطقه ای را مورد گفت وگو قرار دادند. در این دیدار علی آهنی معاون اروپای وزارت امور خارجه و شمو تانکوویچ ریاست گروه دوستی ایران و کرواسی را به عهده داشتند.
** 30 فروردین 1391
- «رامین مهمانپرست» سخنگو و رییس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه ایران «میریا ناملادینئو» مشاور سیاست خارجی رییس جمهوری کرواسی در این کشور دیدار و گفت و گو کرد.
در این دیدار مشاور سیاست خارجی رییس جمهوری کرواسی با اشاره به استراتژی های کشورش در پیوستن به اتحادیه اروپایی و سیاست نگاه به شرق گفت: این دو روند مکمل یکدیگر است و کرواسی خواهان روابط با کشورهای مختلف جهان است و کشور با قدمت و تاریخ کهن و تمدن غنی ایران از جمله کشورهایی است که کرواسی طی دو دهه گذشته مناسبات خوبی با آن داشته است.
رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای ایران با استقبال از گسترش ابعاد مختلف روابط دوجانبه و تقویت ارتباط رسانه ها و برنامه ریزی برای سفر اتباع دو کشور، گسترش گردشگری را از جمله اقدامات به منظور بهره برداری بیشتر از ظرفیت دو کشور برشمرد.
** 13 اسفند 1391
«علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی با «ملادون نواک» رییس هیات پارلمانی کرواسی دیدار و گفت و گو کرد.
در این دیدار لاریجانی زمینه‌های همکاری دو کشور را بسیار متنوع دانست و گفت: پیشینه مناسبات پارلمانی دو کشور بسیار خوب است و امیدواریم با افزایش همکاری‌ها و مراودات پارلمانی بستر مناسبی برای گسترش ارتباطات دو کشور در تمامی زمینه‌ها فراهم آید.
رییس هیات پارلمانی کرواسی نیز در این دیدار ضمن استقبال از گسترش مناسبات اقتصادی میان دو کشور گفت: با توجه به شرایط دشوار اقتصادی، کرواسی از هر فرصتی برای بهبود همکاری های صنعتی و اقتصادی مشترک استقبال می‌کند.
**15 بهمن 1393
- «وسنا پوسیج» معاون اول نخست وزیر و وزیر امور خارجه کرواسی که به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده است، با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌گو کرد.
«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در دیدار با «واسنا پوسیچ» همتای کرواسی خود، با یادآوری گفت وگوهای هسته‌ای میان گروه 1+5 و جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد: غرب و اروپا باید اعتماد مردم ایران را به دست آورند.
**ششم خرداد 1394
- «مسعود سلطانی فر» معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران به منظور شرکت در صدمین نشست شورای اجرایی سازمان جهانی جهانگردی ملل متحد روز وارد زاگرب پایتخت کرواسی شد.
«مسعود سلطانی فر» در اقامت سه روزه در کرواسی همزمان با ملاقات همتای کروات خود با دیگر مقامات کرواسی ازجمله رییس پارلمان و نخست وزیر این کشور دیدار و درباره گسترش روابط دو جانبه و همکاری های دو کشور در حوزه های مربوط به گردشگری گفت و گو و تبادل نظر خواهد کرد.
**11 مهر 1394
- «یوسیپ لکو» رییس مجلس نمایندگان کرواسی که در صدر هیاتی وارد تهران شد، پس از دیدار و گفت و گو با «علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری مشترک افزود: این سومین دیدار ما با لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی ایران بوده است و من تاکید می کنم اعتماد میان ما در این دیدارها زیاد شده است.
**13مهر 1394
- «یوسیپ لکو» رییس پارلمان کشور کرواسی، با اشاره به دیدار خود با رییس جمهوری، رییس مجلس و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران گفت: در این دیدارها به این جمع بندی رسیدیم که روابط سیاسی دو کشور در حد مطلوبی است و این ارتباط خوب باید به گسترش روابط اقتصادی ایران و کرواسی بیانجامد.
- آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در دیدار با «یوسیپ لیکو» رییس مجلس کرواسی، از برگشت امنیت به منطقه بالکان و همزیستی مسالمت آمیز پیروان ادیان مختلف در کشورهای آن منطقه ابراز خرسندی کرد.
**15 مهر 1394
-یوسیپ لکو رییس پارلمان (مجلس) کشور کرواسی که در سفر به تهران بر توسعه مناسبات دوجانبه و پیوندهای جدید میان دو ملت و دو دولت تاکید کرد، در ایستگاه پایانی سفر خود در شیراز بر تحکیم این پیمان دوستی پای فشرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین