کد خبر: ۳۶۸۷۹۳
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۳

انصارالله یمن: توقف جنگ بدون تفاهم با ریاض ممکن نیست

سخنگوی انصارالله یمن تصریح کرد که جنگ بدون تفاهم با عربستان متوقف نخواهد شد و مهم‌ترین مسئله در مذاکرات رسیدن به توافق بر سر ساختار دولت انتقالی است.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله یمن در مصاحبه با روزنامه "الجریده" کویت درباره مذاکرات صلح کنونی گفت: مذاکرات از چند روز به شکلی مناسب در حال برگزاری است اما جنگی که حدود یک سال و دو ماه از آن می‌گذرد بر مذاکرات تأثیر می‌گذارد و مانع رسیدن به راهکار سریع بحران می‌شود. رسیدن به توافق درباره آزادی اسرا گام مهمی در این مذاکرات بود.

وی درباره چالش‌هایی که طی چند روز اخیر در مذاکرات به وجود آمده گفت: ما دیدگاه واضحی را درباره اجرای گام‌های مشخص شده جهت اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت ارائه کردیم. لازم نیست که ما به یک توافق فراگیر در مذاکرات کویت برسیم مهم‌تر از همه مسائل توافق درباره ساختار دولت انتقالی است.

عبدالسلام درباره وجود کانال‌های باز ارتباطی با عربستان برای رسیدن به تفاهم درباره توقف جنگ گفت: ما می‌دانیم که عربستان نگران ارتباط ما با ایران و یک سری مسائل مبهم است. ما این را درک می‌کنیم. من به شخصه با عربستانی‌ها در مناسبت‌های مختلف دیدار داشته‌ام چه در مسقط و چه در سوئیس. طرف عربستانی اغراقی را که در گزارشات مربوط به ارتباط ما با ایران شده و نقش ایران در یمن را درک می‌کند. برخی طرف‌های سیاسی در یمن این گزارشات را بزرگ جلوه می‌دهند و عربستان را به مداخله در امور ما وادار می کنند. روابط ما با ایران دارای دستور کارهایی برای هدف قرار دادن عربستان یا کسی در منطقه نیست. ما آرمان‌های فرهنگی و اجتماعی مشترکی با هم چه در شمال یمن و چه جنوب عربستان داریم.

وی افزود: ریاض قبلا مواضع ما را درک کرد اما به سرعت موضعش را تغییر داد و پروازهای هوایی به صنعا را متوقف کرد و کمک‌های نفتی ما را نیز قطع کرد. همین مسئله ما را بر آن داشت که به اجرای برخی توافق‌نامه‌هایمان با ایران از جمله توافق‌نامه 1997 درباره مسئله پروازها روی بیاوریم ونفت را از تهران تأمین کنیم، اما اگر عرصه برایمان فراهم شود، می‌بینید که ما به کشورهای همجوار نزدیکتریم و روابطمان با عربستان و عمان دارای ویژگی منحصری است اما ما هرگز دشمن ایران نخواهیم شد.

عبدالسلام گفت: ما در میدان می‌جنگیم اما دلیل تفاهم با عربستان این است که ما دیدیم عربستان مایل به تفاهم است و ما هیچ مشکلی با آن نداریم. طرف دیگر مشکل را از طریق بزرگ کردن روابط ما با ایران به وجود آورد. ما درک می‌کنیم که عدم تفاهم با عربستان هرگز جنگ را متوقف نخواهد کرد طرف یمنی که مقابل ماست قدرت ادامه جنگ را ندارد.

نگرانی‌ کشورهای حوزه خلیج فارس درباره ایران

وی تأکید کرد: زمانی که ما خواهان حضور در نشست وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس شدیم با حضور ما مخالفت شد این یعنی آن‌ها نمی‌خواهند به حرف‌های ما گوش دهند بلکه خواهان شکستن اراده ما هستند، بهتر است به ما گوش می‌دادند بجای اینکه به حرف‌هایی که درباره ما گفته می‌شود، گوش می‌سپردند.

عبدالسلام گفت: رسانه‌های عربی که تصویر اشتباهی از انصارالله ترویج می‌دهند اتهاماتی درباره تبعیت ما از ایران را ترویج می‌دهند. ما روابط با تهران را انکار نمی‌کنیم و این یک مسئله طبیعی است.

وی تأکید کرد: مسئله مهم این است که قدرت در یمن تقسیم شود و با دو مسئله اساسی یعنی توافق سیاسی و تشکیل دولت ملی و پس از آن بررسی مأموریت‌ها و وظایف دولت توافق حاصل شود.

بازگشت عبدالله صالح به قدرت

عبدالسلام درباره روابط انصارالله با علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن و رئیس حزب کنگره سراسری مردمی گفت: این حزب علیه دشمن و تجاوز ایستاد پس آیا عاقلانه است که با موضعش مخالفت کنیم؟ کاملا طبیعی است که با این حزب ائتلاف تشکیل دهیم. ما به این مسئله ایمان داریم که عبدالله صالح بنا به دلایل وضعیت سلامتی و مسئله مردمی به قدرت بازنخواهد گشت. اوضاع کنونی با قبل فرق دارد. وی خوش می‌گوید که به قدرت بازنخواهد گشت. این یک مسئله طبیعی است و ما با آرمان‌ها هستیم.

حملات ائتلاف عربی به القاعده در یمن

وی درباره حملات ائتلاف عربستان علیه القاعده گفت: اگر به دلایلی که ناامنی و پیشروی القاعده در یمن را ایجاد کرده، بازگردیم می‌بینیم که طرف مقابل مسئول آن است. فکر نمی‌کنم کسی باشد که باور نکند انصارالله علیه القاعده می‌جنگد. مشکل در این است که ائتلاف از القاعده به عنوان اهرم فشار استفاده می‌کند طوری که تروریست‌های القاعده را از مکانی بیرون می‌راند تا با ما در مکان دیگری بجنگند همانطور که دیدیم القاعده پس از خروج از "المکلا" به سمت "البیضاء" آمد. ما با تروریست‌های گروهی می‌جنگیم که در کنار نیروهای ائتلاف می‌جنگند. همگان می‌دانند که القاعده فایلی را منتشر و حمایتش از ائتلاف عربستان را اعلام کرده است.ما می‌گوییم که بازپس‌گیری المکلا واقعی نیست آیا عاقلانه است که ظرف 24 ساعت آن را پس بگیرند و ما نزدیک به یک سال و نیم با تروریست‌های القاعده بجنگیم.

برکناری خالد بحاح

به گزارش ایسنا، عبدالسلام درباره اینکه آیا قبول خالد بحاح، نخست‌وزیر برکنار شده دولت مستعفی یمن به عنوان رئیس‌جمهور توافقی امکان داشت یا خیر، گفت: بحاح براساس توافق صلح و شراکت آمد و برکناری وی به عنوان گامی برای بستن افق‌های سیاسی و تعیین علی محسن الاحمر "تاجر جنگ" به جای وی بود. اگر به اقدام عبد ربه منصورهادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن بنگریم می‌بینیم که آمدن الاحمر برای کنار زدن بحاح و بستن درها به روی توافق با تعیین وی به عنوان رئیس‌جمهور انتقالی بود. همگان می‌دانند که منصورهادی می‌خواهد پسرش را جانشین خود کند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین