کد خبر: ۳۶۸۹۳۹
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱

کاهش 2.3 درصدی نرخ ولادت در سال 94

مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی ثبت احوال کشور از کاهش 2.3 درصدی ولادت در کشور طی سال 94 خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
علی اکبر محزون روز پنجشنبه در همایش «نقش جمعیت در تحقق اقتصاد مقاومتی» در سالن اجتماعات موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) قم، اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار دریافتی از پایگاه اطلاع رسانی ثبت احول کشور در سال گذشته، یک میلیون و 570 هزار و 219 ولادت در کشور به ثبت رسیده است که این آمار در مقایسه با سال قبل از آن، با 2.3 درصد کاهش مواجه بوده است.کاهش 2.3 درصدی نرخ ولادت در سال 94

به گزارش ایرنا، وی با بیان اینکه برخی از روزنامه های کثیرالانتشار کشور به زعم کارشناسی بسیار ضعیف خود و با یک اشتباه و تحلیل بسیار نادرست، میزان ولادت در سال گذشته را به عنوان کم سابقه ترین نرخ تولد ثبت شده در 24 سال اخیر یاد کردند.

وی ادامه داد: این تحلیل اشتباه در شرایطی صورت می گیرد که تعداد ولادت های انجام شده در کشور در سال 94 نسبت به سال 93 ، 35 هزار مورد کاهش پیدا کرده است که این موضوع بیش از همه بیانگر آن است که شیطنت ها و سنگ اندازی هایی در این زمینه صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه پس از ابلاغ سیاست های افزایش جمعیت از سوی رهبر معظم انقلاب بارقه امیدی برای زمینه سازی مطلوب در راستای رفع مشکلات جمعیتی کشور ایجاد شده است، افزود: به طور حتم وقتی از نظر روانشناسی و جامعه شناسی اطلاع رسانی های لازم در مورد خطرات و آسیب های ناشی از کاهش جمعیت در جامعه صورت گیرد و خانواده ها بدانند که با تک فرزندی تا چه حد آینده فرزندشان به خطر می افتد، در تصمیم خود در داشتن فرزند کم تجدید نظر می کنند.

وی با اذعان به اینکه فضای بوجود آمده در کشور برای افزایش جمعیت ظرفیت محدودی برای تحقق این سیاست ها بوده است و ما به همین خاطر کاهش جمعیت در سال گذشته را پیش بینی می کردیم، تصریح کرد: سیاست های افزایش جمعیت باید هر چه زودتر و به طور کاملا جدی پیگیری و دنبال شود و در نخستین گام با اجرا در قالب برنامه ششم توسعه شاهد نتایج آن در افق چشم انداز 1404 باشیم.

مدیرکل آمار جمعیتی ثبت احوال کشور در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به آمار هفت میلیارد و 350 میلیون نفری جمعیت جهان طبق اعلام سازمان ملل متحد، اذعان داشت: ایران با جمعیتی بالغ بر 80 میلیون نفر، یک درصد جمعیت جهان را به خود اختصاص داده است و در رده بندی جمعیتی جهانی، قاره ای و منطقه ای به ترتیب رتبه هفدهم، نهم و سوم را دارد.

محزون همچنین با نامطلوب برشمردن وضعیت نرخ باروری در ایران در مقایسه با 26 کشور منطقه خاورمیانه خاطرنشان کرد: طبق آخرین آمارها در سال 2015 میلادی، ایران در میان این کشورها از نظر نرخ باروری تنها از ارمنستان وضعیت بهتری داشته و در رتبه بیست و پنجم قرار دارد و کشورهای عراق، افغانستان و فلسطین نیز در رده های اول تا سوم جای گرفته اند.

وی با تاکید بر اینکه نباید بگذاریم که در اجرای سیاست های جمعیت هیچ تشکیک و شبهه ای ایجاد شود، گفت: متاسفانه وقتی که بحث اجرای این سیاست ها به میان می آید، برخی تردیدهایی را به صورت عمدی برمی انگیزانند و تا آنجا پیش می روند که اعتماد مردم نسبت به این سیاست ها را ضعیف کنند، ولی باید سعی کنیم تا با طرح مباحث کارشناسی و تبلیغات موثر و کار آمد زمینه تحقق این سیاست ها را فراهم کنیم. 

روز 30 اردیبهشت ماه همزمان با سالروز سیاست های ابلاغی جمعیت از سوی رهبر معظم انقلاب در سال 93 روز ملی جمعیت نامگذاری شده است. 

سیاست‌های کلی جمعیت در 30 اردیبهشت ماه 93 تدوین و در نهایت در 14 بند از سوی معظم له به رئیسان قوای سه گانه و همچنین مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شد و روز بعد نیز این سیاست ها از سوی معاون اول رئیس دولت تدبیر و امید جهت اجرا به دستگاه های اجرایی ارائه شد. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین