کد خبر: ۳۶۹۲۳۴
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷

امواج مغز در خواب فعال، خاطرات را ذخیره می‌کنند

دانشمندان در یافته‌های اخیر خود دریافتند که امواج مغزی در طول فرآیند خواب فعال یا REM، باعث ذخیره شدن خاطرات در موش‌ها می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از Sciencenews، مرحله خواب REM به مرحله‌ای از خواب اطلاق می‌شود که چشم‌ها حرکت سریعی دارند و فرد رؤیا می‌بیند. محققان بر این باورند که این مرحله از خواب نقش مهمی در حفظ خاطرات ایفا می‌کند.

مطالعه روی تأثیر خواب REM بر خاطرات کار دشواری است زیرا دانشمندان اغلب خاطرات را روی انسان‌های بیدار یا حیوانات بررسی کرده‌اند. اما یافته‌های اخیر تجربه پردغدغه‌ای است که به روش‌های مختلف روی حافظه تأثیر می‌گذارد.

محققان دانشگاه McGill واقع در مونترآل و همکارانشان، خواب REM را در موش‌ها به روشی بسیار حساس مختل کردند. آنها با استفاده از نوعی فناوری موسوم به «اپتوژنیک» نوسان مغزی را به نام امواج «تتا» در بخش دم‌اسبی مغز مسدود کردند. این ساختار مغزی، خاطرات را در طول خواب REM دربرمی‌گیرد. آنها دریافتند که موش‌ها خوابیدند اما امواج «تتا»ی مرتبط با REM در بخش دم‌اسبی مغز آنها کمتر شده بود.

معمولا یادگیری پس از خواب به تقویت حافظه کمک می‌کند. اما به گفته محققان، موش‌هایی که خواب REM در آنها مختل شده بود، بیشتر در حافظه دچار مشکل بودند. موش‌های کنجکاو زمان بیشتری را صرف بررسی شیئی می‌کنند که به نقطه جدید حرکت کرده تا شیئی که بی‌حرکت باقی مانده است.

اما بعد از درمان خواب، موش‌ها در ظاهر موقعیت‌های اولیه اشیا را به خاطر نمی‌آوردند و زمان مشابهی را به کشف اشیای بی‌حرکت اختصاص می‌دادند؛ گویی که در موقعیت جدید قرار گرفته‌اند. این موش‌ها همچنین علائم کمتری از ترس از قرار گرفتن در مکانی که پیش از این دچار شوک شده‌ بودند، از خود نشان می‌دهند.

مداخله کردن با امواج تتا در طول سایر مراحل خواب در ظاهر مشکلی در حافظه ایجاد نمی‌کند و این در حالی است که محققان معتقدند اتفاق خاصی در فرآیند خواب REM رخ می‌دهد.
منبع: انا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین