کد خبر: ۳۶۹۲۹۲
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲

حرکت زنجیره‌ای رسانه‌های دلواپس؛ از بازتاب گسترده جشن حمله به دولت و برجام تا انعکاس کمرنگ مواضع مراجع تقلید

روز گذشته رئیس جمهور با همراهی برخی اعضای کابینه به قم رفت. سفری که بازنشر درخوری در رسانه‌های منتسب به دلواپسان نیافت.
آفتاب‌‌نیوز :
اين سفر که همزمان بود با جشن «دکتر سلام» در حجمي به مراتب کوچکتر از اين جشن که در صفحه نخست رسانه‌هاي منتقد دولت، انتشار گسترده‌اي داشت؛ انعکاس يافت. اين در حالي است که همين رسانه‌ها، اگر تنها يک جمله انتقادي از مراجع تقليد عليه دولت مي‌يافتند، قطعا به اين سادگي از کنار آن نمي‌گذشتند.

به گزارش آفتاب، شاهد سهم کمتر مراجع در رسانه​هاي دلواپس به نسبت جشن «دکتر سلام»، بررسي روزنامه‌هاي وطن امروز، جوان و کيهان است.روزنامه وطن امروز نه تنها در صفحه نخست خود، هيچ اشاره‌اي به سفر روحاني به قم نکرد که در تيتر ديگري که به جشن سه سالگي «دکتر سلام» اشاره داشت، از «خنده دسته جمعی به سیاست قفل و کلید» نوشت. اين روزنامه در خبر کوتاهي  در ستون صفحه دو خود با عنوان «دیدار خصوصی روحانی  با مراجع تقلید» از برگزاري اين ديدارها بدون حضور خبرنگاران نوشت. در حالي که اين امري مرسوم است و معمولا روساي قوا بدون حضور خبرنگاران با مراجع ديدار مي​کنند. نکته حائز توجه اينکه وطن امروز تنها به ديدار روحانی با آیات عظام صافی‌گلپایگانی، مکارم‌شیرازی، وحید خراسانی و موسوی‌اردبیلی اشاره کرد و بر روي ديدار با آيات جوادي آملي، سبحاني، علوي گرگاني و شبيري زنجاني چشم بست!

روزنامه کيهان که معمولا روزنامه‌هاي اصلاح طلب را زنجيره‌اي مي‌خواند، در اقدام مشابهي با وطن امروز، عکس يک خود را به موضوع ولادت امام زمان (عج) در نيمه شعبان اختصاص داد، در صفحه نخست اشاره‌اي به سفر روحاني به قم نکرد، جشن دکتر سلام را در صفحه اولش نشاند و حتي همچون روزنامه وطن امروز، از انتقاد سايت انتخاب به رييس کل بانک مرکزي با تيتر «رسانه حامي دولت: روحاني تکليف سيف را مشخص کند!» استفاده کرد! «دیدار روحانی با تعدادی از علما و مراجع قم» تيتري است که کيهان براي انتشار گزارش سفر رئيس جمهور به قم، انتخاب کرده و با اينکه نيمي از صفحه 3 خود را به جشن «دکتر سلام» با چاشني انتقاد از دولت اختصاص داده، تنها در يک ستون به سخنان مراجع با رئيس جمهور آن هم در صفحه 10 پرداخته است.

روزنامه جوان اما با تيتر «توصیه‌های معیشتی مراجع به روحانی» و تصويري از ديدار رئيس جمهور با آيت الله مکارم شيرازي، در صفحه نخست خود به اين ديدار اشاره کرد. البته گزارش کامل‌تري از اين ديدار در سايت اين روزنامه با تيتر بلندتري که «وعده‌های روحانی به مراجع» را نيز در بر مي​‌گيرد و تصاويري از ديگر ديدارها منتشر شد است. وجه مشترک جوان با کيهان و وطن امروز در اين است که جشن «دکتر سلام» سهم بيشتري از سخنان مراجع عظام تقليد با رئيس جمهور در اين جريده دارد.

روزنامه جام جم هم تيتر و عکس نخست خود را به ترتيب به سفر حج امسال و قهرماني تيم کشتي فرنگي اختصاص داده بود و از کنار اين ديدار گذشت. روزنامه همشهري هم ترجيح داد با تيتر «سبقت شهريه مدارش از تورم» به انتقاد از دولت بپردازد تا اينکه ديدارهاي رئيس دولت با مراجع را در صفحه نخستش بياورد. گفتني است روزنامه‌هاي رسالت و سياست روز، امروز منتشر نشدند.

ادعاي سانسور

همزمان با اين رويکرد در روزنامه‌هاي منتقد دولت، سايت‌هاي خبري همسو با آنان، ادعايي را به صورت زنجيره‌اي دنبال کردند. سايت رجانيوز نزديک به جبهه پايداري که روز گذشته گزارش مفصلي با عنوان « پشت‌صحنه هجوم سیاسی و رسانه ای به آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی» منتشر کرده بود، تنها به يکي از ديدارهاي رئيس جمهور در قم اشاره کرد. آن هم ديدار با آيت الله مکارم شيرازي که گوياي نگاه طبقه بندي شده اين رسانه به مراجع مختلف تقليد مي‌تواند باشد. اين رسانه، خبر ديدار مذکور را از سايت آيت الله مکارم شيرازي نقل کرد و به دليل تنها چند عبارت تفاوت ميان دو متن، دولت را متهم به سانسور سخنان اين مرجع نمود. اين عبارات مربوط به عدم پايبندي آمريکا به تعهداتش در قبال ايران بود و حاوي هيچ انتقادي به دولت نبوده که قصدي بر سانسور آن باشد.

خبرگزاري فارس نيز در اقدامي زنجيره​اي گونه، همين تيتر را تکرار کرد. جهان نيوز هم که روز گذشته در گزارشي تجميعي از سايت دولت، همه ديدارهاي رئيس جمهور با مراجع را يک جا با تيترهايي دال بر مشکلات اقتصادي در کشور و مطالبه جوانان از دولت، را يکجا منتشر کرده بود، خبر فارس را با همان ادعاي سانسور، عينا منتشر کرد.

جالب آنکه خبرگزاري مهر هم به تبعيت از رجانيوز، فارس و جهان نيوز اگرچه روز جمعه خبر اين ديدار را به نقل از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري منتشر کرده بود اما روز شنبه با تيتر رجانيوز به نقل از پايگاه آيت الله مکارم شيرازي اين خبر را منتشر کرد. اين رسانه‌ها در حالي مدعي «سانسور» شده‌اند که ناگزير از انتشار سخنان اين مرجع عالي قدر تقليد در موفق خواندن رئيس جمهور بودند.

البته دو خبرگزاري فارس و مهر، مشروح ديدارهاي رئيس جمهور با هر يک از مراجع را پوشش داده بودند، البته با تيترهايي که بيشتر جنبه انتظار از دولت و رئيس جمهور در حل مشکلات بود و اشاره اي به تقدير و تشکر مراجع از دولت نشده بود. فارس براي اين اخبار نيز از عکس​‌هاي آرشيوي استفاده کرده بود و نشان نمي‌داد که چقدر چهره مراجع در ديدار با حجت الاسلام روحاني بشاش و ديدارها صميمانه بوده است. نسيم آنلاين هم همين روش را داشت و در ادامه ديکته زنجيره‌اي به رسانه‌هاي منتقد دولت مدعي سانسور سخنان آيت الله مکارم از سوي پايگاه اطلاع رساني دولت شد.

در اين ميان خبرگزاري تسنيم، مشي ميانه‌اي داشت که گرچه از اخبار با تصاوير روز استفاده کرد اما باز هم تقدير مراجع از دولت را در تيتر اخبارش نياورد. مشرق، در مشي متفاوت‌تري فقط خبر ديدار روحاني با آيت الله مکارم شيرازي را از ميان ديدارهاي او با مراجع منتشر کرد. آن هم با تيتري خنثي مبني بر «10 نگرانی که آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار با روحانی مطرح کردند». اين سايت خبري تصاويري هم از زيارت حجت الاسلام روحاني در حرم حضرت معصومه منتشر کرده بود.

گفتني است ديدار رئيس جمهور با مراجع تقليد در حالي با اين نوع واکنش از سوي رسانه‌هاي منتقد دولت روبرو شد که انان عموما از دولت يازدهم و شخص حجت الاسلام روحاني به عنوان فردي موفق ياد کرده و اعلام کردند که براي توفيق بيشتر او دعا مي کنند.

منبع: خبرآنلاین
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
0
9
قرنها قهر با عقل و هزینه های ناقابل آن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
0
1
بزار هر چه قدر که میخوان جشن بگیرن.
مهم مردم هستن که دیگه شناختن این افراد رو.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
0
0
اینان هیچکس را قبول ندارن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
0
1
آنقدر عصبانی بشن که در عصبانیت شان بمیرن
حسین
|
United States of America
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
0
5
سلام.پیامبر اکرم ص یکی از نشانه های حسود را اینگونه میفرماییند
از خوشحالی وپیشرفت دیگران رنج میکشند واز ناراحتی دیگران خوشحال
حال قضاوت با شما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
0
4
عاقلي مي گفت: هر چقدر ظلم و نامردي بد است، بدتر و كثيف تر از آن مردماني كه از ظلم و نامردي حمايت مي كنند، و از آن هم ناكث تر و ملعون تر مردماني كه علاوه بر حمايت از دروغ و ظلم، سعي در ناحق نشان دادن حق دارند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین