کد خبر: ۳۶۹۳۵۷
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۸

خانواده قربانیان پرواز ام.اچ 17 مالزی خواستار پرداخت 10 میلیون دلار غرامت توسط روسیه شدند

خانواده قربانیان حادثه سرنگونی هواپیمای مالزی -پرواز ام.اچ 17 با 298 سرنشین- با طرح ادعای حقوقی در دادگاه حقوق بشر اتحادیه اروپا مستقر در استراسبورگ خواستار پرداخت 10 میلیون دلار (استرالیا) غرامت توسط دولت روسیه به خانواده هر قربانی این حادثه شدند.
آفتاب‌‌نیوز :
خبرگزاری فرانسه روز شنبه در گزارشی از سیدنی به نقل از روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد اعلام کرد که خانواده این قربانیان با طرح شکایت در دادگاه حقوق بشر اتحادیه اروپا مستقر در استراسبورگ، خواستار پرداخت این غرامت توسط رئیس جمهوری روسیه به عنوان مسبب اصلی این حادثه در ژوئیه سال 2013 (تیرماه 1393) شدند.خانواده قربانیان پرواز ام.اچ 17 مالزی خواستار پرداخت 10 میلیون دلار غرامت توسط روسیه شدند

به گزارش ایرنا، هواپیمای بوئینگ 777 با شماره پرواز ام.اچ17 مالزی با 298 سرنشین و خدمه در حالی که 26 تیر ماه سال 1393 از آمستردام هلند به مقصد کوالالامپور در پرواز بود، در آسمان اوکراین هدف موشک قرار گرفت و سرنگون شد.

برخی ازکشورهای غربی در آن زمان نیروهای شبه نظامی جدایی طلب را که روسیه از آنها در نبرد با اوکراین حمایت می کرد عامل سرنگونی این پرواز دانستند و مدعی شدند موشک شلیک شده نیز روسی است، اما مسکو تاکید دارد این هواپیما مورد اصابت موشک جنگنده های اوکراین قرار گرفته است.

براساس این گزارش، حتی برخی از این خانواده قصد دارد با طرح شکایتی جدا گانه، از هواپیمایی مالزی نیز درخواست غرامت کنند.

به گزارش ایرنا، نجیب تون رزاق، نخست وزیر مالزی که برای شرکت در نشست سران آ.سه.آن – روسیه به 'سوچی' این کشور سفر کرده است دیروز جمعه در دیدار با پوتین بر ادامه تلاش ها برای محاکمه مسببان سرنگونی پرواز ام.اچ 17 تاکید کرد.

وی حتی روز پنج شنبه در یک کنفرانس خبری با رییس جمهوری روسیه به خبرنگاران گفت: ما در موضع خود استوار هستیم. برای بازماندگان این حادثه باید پایانی وجود داشته باشد و عاملان این حادثه باید پای میز محاکمه کشیده شوند.

کمیته امنیت هلند (دی.اس.بی) ماه اکتبر سال گذشته با انتشار گزارشی تایید کرد که این پرواز توسط یک موشک 'بوک' ساخت روسیه در آسمان اوکراین که نیروهای دولتی با جدایی طلبان در حال جنگ بودند، هدف قرار گرفته است.

این گزارش که هدف آن بررسی شرایط و علل این حادثه بود هیچ گروهی را در خصوص شلیک کردن این موشک مقصر اعلام نکرد. 

نتایج این گزارش با توجه به ماهیت آن نتوانست خواسته مالزی مبنی بر محاکمه عاملان را تامین کند. از اینرو مقامات این کشور در تلاش هستند با محاکمه عاملان این پرواز بخشی از معماهای حل نشده صنعت هوایی مالزی را حل و فصل کنند. 

پیش از سقوط این پرواز، مالزی تجربه دیگری در از دست دادن پرواز ام.اچ370 داشت که این پرواز نیز با 239 سرنشین، روز 17 اسفند ماه سال 1392 در مسیر کوالالامپور به پکن ناپدید شد و تاکنون از سرنوشت آن خبری به دست نیامده است. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین