کد خبر: ۳۶۹۳۷۷
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۹

انتقاد شمخانی از آمریکا

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: با وجود حسن نیت جمهوری اسلامی برای اجرای برجام و همچنین تلاش موثر برخی کشورهای طرف توافق برای سرعت دادن به اجرای این برنامه، رفتار دوگانه و سراسر ابهام آمریکا همچنان محل نگرانی جدی است.
آفتاب‌‌نیوز :
امیر دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی عصر امروز (شنبه) در دیدار مورای مک کالی وزیر امورخارجه نیوزیلند، توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها را زمینه‌ای مهم در ایجاد و تقویت اعتماد میان ایران و کشورهای غیرمتخاصم دانست و گفت: با وجود حسن نیت جمهوری اسلامی برای اجرای برجام و همچنین تلاش موثر برخی کشورهای طرف توافق برای سرعت دادن به اجرای این برنامه، رفتار دوگانه و سراسر ابهام امریکا همچنان محل نگرانی جدی است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین  با اشاره به دیدگاه‌های مشترک ایران و نیوزیلند در موضوعاتی چون خلع سلاح هسته‌ای، مبارزه با مواد مخدر و تغییرات آب و هوایی اظهار داشت: زمینه‌های مناسبی برای توسعه همکاری‌های مشترک در زمینه‌های تجاری، سیاسی و اقتصادی وجود دارد که فعال‌سازی آن ارتقای سطح روابط دوجانبه را به دنبال دارد.

وی با تبیین رویکردهای اقتصادی جمهوری اسلامی در شرایط پس از توافق افزود: عرصه‌های جدیدی از فرصت‌های بالقوه اقتصادی میان ایران و کشورهای مختلف آسیایی پدیده آمده است که با فعلیت یافتن آن شرایط رشد و شکوفایی قابل توجهی در همکاری‌ها فراهم خواهد شد.

شمخانی با اشاره به عضویت نیوزیلند در شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین حضور این کشور در ائتلاف علیه داعش، جریان افراط‌گرایی و تروریسم را بزرگ‌ترین تهدید امنیتی جهان امروز دانست و با اشاره به ضرورت شکل‌گیری اراده جهانی برای مقابله واقعی با ریشه‌ها و حامیان جریان تروریسم اظهار داشت: بزرگ‌ترین آفت مبارزه با تروریسم، برخورد گزینشی با این پدیده شوم از جانب برخی کشورهای حامی تفکرات تکفیری است.

وی با تقبیح به‌کارگیری استاندارد دوگانه در مقابله با تروریسم تصریح کرد: بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و برقراری آرامش و ثبات در این کشور تنها با مذاکرات سوری - سوری برای تحقق اراده و خواست مردم این کشور فراهم خواهد شد.

شمخانی بر لزوم توجه جامعه جهانی به نسل‌کشی و اعمال جنایت جنگی در یمن تاکید کرد و افزود: افزایش حضور گروه‌های تروریستی وابسته به القاعده و داعش، کشتار وحشیانه زنان و کودکان و از بین رفتن زیرساخت‌های اقتصادی یمن رهاورد تجاوز وحشیانه و غیرقانونی به این کشور فقیر بوده است.

به گزارش فارس، مک کالی وزیر امور خارجه نیوزیلند نیز در این دیدار با تاکید بر اراده این کشور برای تقویت روابط همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: ایران کشوری بزرگ، قدرتمند و تاثیرگذار در معادلات سیاسی، امنیتی و اقتصادی منطقه است و ما خواستار ازسرگیری روابط تجاری، سیاسی و همچنین توسعه همکاری های امنیتی مشترک با ایران در حوزه مبارزه با تروریسم هستیم.

وی همچنین با تاکید بر اینکه کشورش با عزمی جدی در مبارزه با تروریسم وارد ائتلاف شده است، گفت: نیوزیلند خطر تروریسم را به خوبی احساس و بر لزوم مبارزه واقعی با آن تاکید می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین