کد خبر: ۳۶۹۴۷۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴
اخبار ضد و نقیض درباره کشته شدن رهبر طالبان افغانستان

حمله پهپادهای آمریکا به مقر رهبرطالبان؛ ملا منصور کشته شد/طالبان تایید کرد

شبکه های خبری مختلف پاکستان دقایقی پیش و در اخبار فوری به نقل از مقامات آمریکایی، از احتمال کشته شدن 'ملا اختر منصور' رهبر طالبان افغانستان خبر دادند.
آفتاب‌‌نیوز :
بر اساس گزارش این رسانه ها، یکی از مقامات پنتاگون(رسانه ها به نام وی اشاره نکرده اند) گفته است که خودروی حامل ملا اختر منصور در ساعات پایانی جمعه شب گذشته به وقت محلی در جریان حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکای در یکی از نقاط پاکستان در نزدیک مرز افغانستان هدف قرار گرفته و او به همراه یکی از افرادش به احتمال زیاد کشته شده است.

به گزارش آفتاب، به گفته این مقام آمریکایی، این حمله به دستور شخص باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا انجام شده است.

در صورت صحت داشتن خبر مرگ ملا اختر منصور، تحولات سیاسی و امنیتی افغانستان از جمله روند مذاکرات صلح دولت کابل با طالبان دچار دگرگونی های اساسی خواهد شد و این موضوع حتی فضای روابط افغانستان و پاکستان و نیز فضای سیاسی و امنیتی پاکستان را هم تا حدودی تحت تاثیر قرار خواهد داد.

تابستان سال گذشته کمتر از یک ماه پس از برگزاری دور اول مذاکرات مستقیم صلح میان نمایندگان طالبان افغانستان و دولت کابل به میزبانی اسلام آباد، انتشار خیر غافلگیر کننده و بدهنگام مرگ ملا عمر، باعث شد تا روند این مذاکرات متوقف شود و با نزدیک به یک سال تلاش های پی در پی گروه چهارجانبه متشکل از افغانستان، پاکستان، چین و آمریکا برای راضی کردن طالبان به بازگشت به پای میز گفت و گوهای صلح با دولت کابل، تا به امروز نافرجام بوده است.

هنوز هیچ یک از منابع رسمی خبر کشته شدن ملا اختر منصور را تایید یا تکذیب نکرده اند.سایت اینترنتی رسمی طالبان افغانستان هم هنوز هیچ مطلبی مبنی بر تکذیب یا تایید این خبر منتشر نکرده است.

حمله پهپادهای آمریکا به مقر رهبر طالبان؛ ملا اختر منصور کشته شد؟

در آذر ماه سال گذشته نیز اخبار مبنی بر مجروح شدن ملا اختر منصور در جریان یک درگیری مسلحانه در شهر کویته پاکستان منتشر شده بود.ملا اختر منصور تابستان سال گذشته و بعد از اعلام خبر ناگهانی مرگ 'ملا عمر' رهبر سابق طالبان پاکستان، به رهبری این گروه انتخاب شد.

ملا اختر منصور پیش از مرگ ملا عمر و قبل از اینکه به عنوان رهبر طالبان افغانستان منصوب شود، به عنوان معاون ملا عمر فعالیت داشت. وی در دوره حکومت رژیم طالبان بر افغانستان سرپرست وزارت هوانوردی ملی این حکومت بود و پس از سقوط رژیم طالبان، رهبری امور نظامی گروه طالبان را برعهده داشت.

در اعلامیه‌ای که طالبان یک روز پس از تأیید مرگ ملا عمر در تابستان سال گذشته منتشر کرد، آمده است که اعضای ارشد طالبان با ملا اختر منصور به عنوان رهبر جدید این گروه بیعت کردند.

اما مدت کوتاهی پس از رهبری اختر منصور، اختلاف های شدید درون گروهی در گروه طالبان افغانستان آغاز شد و آن دسته از اعضای این گروه که موافق رهبری اختر منصور نبودند، راه خود را از وی جدا کردند و حتی گزارش هایی هم مبنی بر درگیری های نظامی میان اعضای گروه موسوم به 'طالبان ناراضی' با افراد ملا اختر منصور منتشر شد.

دولت افغانستان کشته شدن اختر منصور را تائید کرد

در همین حال ریاست جمهوری و اداره امنیت ملی افغانستان، کشته شدن ملا «اختر محمد منصور» رهبر طالبان را تائید کرد. رئیس جمهوری افغانستان در صفحه توئیتر خود مرگ منصور را تائید و امنیت ملی نیز با یک بیانیه رسمی آن را اعلام کرد.


«محمد اشرف غنی» رییس جمهوری افغانستان روز یکشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: کشته شدن اختر محمد منصور تائید می شود. 

امنیت ملی افغانستان نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: رهبر طالبان ساعت 3 و 45 دقیقه بامداد روز شنبه در منطقه «دالبندین» در ایالت بلوچستان پاکستان، هدف حمله قرار گرفت و کشته شد.

«عبدالله عبدالله» رئیس اجرائی دولت افغانستان صبح روز یکشنبه در نشست شورای وزیران افغانستان، از هدف قرار گرفتن اختر منصور در خاک پاکستان خبر داده بود، اما گفت که بررسی نیروهای امنیتی افغانستان و آمریکا برای اطمینان یافتن از کشته شدن منصور در حمله هواپیمای آمریکایی ادامه دارد.

«پیتر کوک» سخنگوی وزارت دفاع امریکا نیز با انتشار بیانیه ای گفته بود «ما هنوز در حال ارزیابی نتایج این حمله هستیم و اطلاعات بیشتری ارائه خواهیم داد.» 

طالبان تایید کرد

 منابع بلندپایه طالبان افغانستان کشته شدن «ملا اختر منصور» سرکرده خود را در پی حمله یک فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در پاکستان تایید و اعلام کردند که شورای رهبری طالبان در حال حاضر برای تعیین جانشین وی تشکیل جلسه داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک مقام بلندیه طالبان روز یکشنبه به این خبرگزاری گفت: می توانم تایید کنم که ملا منصور درگذشته است.

برخی مسئولان دیگر طالبان نیز با تائید خبر کشته شدن ملا اختر منصور گفته اند که مقام های طالبان در حال حاضر در کویته بزرگترین شهر جنوب غرب پاکستان برای تعیین جانشین وی تشکیل جلسه داده اند.

این در حالی است که خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه از مبدا واشنگتن و به نقل از یک مقام ارشد کاخ سفید اعلام کرد که مقامات هر دو کشور پاکستان و افغانستان اندکی پس از حمله (هوایی علیه ملا اختر محمد منصور ) مطلع شدند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
داریوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
0
6
سپاس سالار
محمدرضا پیروی
|
United States of America
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
0
6
دست امریکا درد نکنه...
ناشناس
|
Turkey
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
0
6
هرجه... از بين بروند بايد خدا را شكر كرد
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
0
2
خبر گذاری‌های غربی گفتند که ملا از ایران برمیگشته
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
0
0
این ها 600 تا بدل دارن ....
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین