کد خبر: ۳۶۹۷۸۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۵
پیگیری نقض حقوق ایران در پرونده پترسون

هشدار ایران به عربستان/ملااختر منصور از ایران به پاکستان رفته بود؟

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایجاد امنیت در منطقه منوط به ایجاد توافق بین کشورهای منطقه و توافق اساسی در زمینه مشکل تروریسم، افراط‌گرایی و ضرورت برخورد همه جانبه و متحد از سوی کشورهای منطقه با این پدیده است.
آفتاب‌‌نیوز :
حسین جابری انصاری در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه تکرار می‌کنیم که امنیت منطقه بر عهده کشورهای منطقه است، خاطرنشان کرد: بدون توافق بین کشورهای منطقه و بدون سیاست اجماعی بین کشورهای منطقه در زمینه رویارویی با ترویسم و افراط‌گرایی که منشأ بی‌ثباتی، به هم‌ریختگی و مشکلات منطقه است امکان برقراری امنیت و ثبات در منطقه پیرامون ما فراهم نمی‌شود.

به گزارش آفتاب، وی ادامه داد: هرگونه اقدام در جهت ایجاد امنیت در منطقه منوط به ایجاد توافق بین کشورهای منطقه و توافق اساسی در زمینه مشکل تروریسم، افراط‌گرایی و ضرورت برخورد همه جانبه و متحد از سوی کشورهای منطقه با این پدیده است.

سفر دوره‌ای ظریف به 4 کشور اروپایی

سخنگوی وزارت خارجه خبر داد که محمد جواد ظریف در ادامه سفرهای دوره‌ای خود به زودی سفری پنج روزه به چهار کشور لهستان، سوئد، لتونی و فنلاند خواهد داشت.

هشدار ایران به عربستان/ملااختر منصور از ایران به پاکستان رفته بود؟

وی افزود: با فاصله کمی از این سفر وزیر خارجه به تعداد دیگری از کشورهای اروپایی سفر می‌کند که در زمان خود اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد کارشکنی‌های سعودی‌ها در ارتباط با حج و همچنین اقدام دولت مالدیو با تحریک عربستان جهت قطع ارتباط با ایران و اظهارات اخیر نماینده عربستان در سازمان ملل و همچنین یکی از مفتی‌های این کشور علیه ایران،‌ اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران موضوع حج را در مسیر خودش دنبال کرده ولی متأسفانه با ادامه کارشکنی‌های عربستان در زمینه مسائل اساسی مرتبط با حجاج ایرانی از جمله نقل و انتقالات حجاج و صدور روادید برای زائران ایرانی عملاً این موضوع دچار مشکل شده است.

اگر عربستان به وظیفه‌اش عمل نکند، مسئول نرفتن حجاج ایرانی به حج است

وی با اشاره به واجب بودن فریضه حج،‌ گفت: با توجه به این موضوع ما با حداکثر خویشتنداری، جنبه‌های پیگیری فنی و اجرایی این موضوع را ادامه می‌دهیم و اگر عربستان به وظیفه خود به عنوان میزبان عمل نکند در واقع مسئول نرفتن حجاج ایرانی به حج و ایجاد سد در این زمینه است.

قرار نیست ایران در زمین بازی عربستان بازی کند

وی با اشاره به برخی از اظهارات نادرست و ناشایست مقامات سعودی علیه مردم ایران،‌ گفت: بنا نیست که ایران در زمین بازی طرف مقابل بازی کند. عربستان اولویت خود را در تشدید درگیری‌ها در منطقه قرار داده و این اولویت را انتخاب کرده در حالی که ایران به دنبال گسترش همکاری با دولت‌های منطقه است و ما به هیچ وجه تشدید درگیری‌ها در منطقه را دنبال نمی‌کنیم چرا که معتقدیم تشدید درگیری‌ها در منطقه به ضرر تمام ملت‌های منطقه است و این دیدگاه سیاست ثابت و اصولی ماست و ما با روش‌های مناسب و با حفظ اقتدار ایران این سیاست را دنبال می‌کنیم.

ادبیات‌های ناپاک و ناشایست سعودی‌ها منشأ افراطی‌گری است

وی با اشاره به برخی از اظهارنظرهایی که توسط مقام‌های سعودی علیه ایران انجام شده و خبرنگار سوال کننده در این نشست به آن اشاره کرد،‌ گفت: در مورد اظهارنظرهایی که شما اشاره کردید باید گفت از همین نگاه و دیدگاه است که تروریسم تکفیری و افراطی‌گری گسترده در منطقه ایجاد شده و در واقع باید گفت همین ادبیات‌های ناپاک و ناشایست که متأثر از مغزهای معلول و معیوب است منشأ افراطی‌گری است و ادامه اینگونه اظهارات به روشنی به جهانیان نشان می‌دهد که منشأ اندیشه‌های تکفیری و تروریستی که جهان را تهدید می‌کند از چه جایی است و از لحاظ عقیدتی و ایدئولوژیک از چه منشأیی پیگیری می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد حواشی ایجاد شده در ارتباط با سفر رئیس جمهور کرواسی به تهران و اینکه بعضی از کاربران ایرانی به صفحه اینستاگرام رئیس جمهور کرواسی رفته و در آنجا از ادبیات ناشایستی استفاده کرده‌اند و اینکه آیا این موضوع مورد اعتراض دولت کرواسی قرار گرفته است یا نه،‌ گفت: موضوعی که شما اشاره کردید متأسفانه در مناسبت‌های مختلف و در مورد شخصیت‌های مختلف اتفاق افتاده و اینگونه اقدامات شایسته اخلاق و ادب ملت ایران نیست و امری است که به چهره ملت ایران خدشه وارد می‌کند و پذیرفتنی نیست.

فروکاستن از اهمیت سفر رئیس جمهور کرواسی به موارد حاشیه‌ای امر درستی نیست

این دیپلمات ارشد در وزارت امور خارجه با اشاره به موفقیت‌آمیز بودن سفر رئیس جمهور کرواسی به تهران در زمینه‌های مختلف در راستای گسترش روابط بین دو کشور، افزود: فروکاستن از اهمیت سفر رئیس جمهور کرواسی به اینگونه موارد حاشیه‌ای امر درستی نیست و همانطور که گفتم این سفر در ابعاد مختلف جهت گسترش روابط بین دو کشور موفقیت‌آمیز بود و منجر به امضای یادداشت تفاهم‌هایی بین مقامات دو کشور شد.

وی با بیان اینکه سفر رئیس جمهور کرواسی به تهران از جمله سفرهایی بود که در شرایط جدید ایران در فضای پسابرجام رخ داده و منشأ خیر در حوزه‌های مختلف خواهد بود،‌ اظهار کرد: امیدوارم که اینگونه حوادث در فضای رسانه‌ای و مجازی بار دیگر تکرار نشود و اقشار مختلف ملت به آثار اینگونه رفتارها آگاه باشند.

وی با بیان اینکه باید از زمینه آموزشی و فرهنگی به این مسائل توجه کنیم و در جهت رفع مسائلی که وجود دارد اقدام کنیم، گفت: از همین بلندگو از فعالان عرصه مجازی می‌خواهم که در اینگونه شبکه‌ها در اینگونه موارد بر اساس فرهنگ و ادب ایرانی عمل کنند و امیدواریم دیگر شاهد تکرار چنین رفتارهای زشتی نباشیم.

خبرنگاری در این نشست با اشاره به رفت و آمد هیأت‌های مختلف تجاری و اقتصادی از کشورهای متنوع دنیا به خصوص کشورهای اروپایی به تهران و تأثیر آن بر اقتصاد کشور،‌ گفت: همانطور که بارها گفته و تأکید کرده‌ایم نتیجه این رفت و آمدهای اقتصادی و تجاری و توافقات حاصل شده از آنها زمان‌بر است و به آرامی رخ می‌دهد.

این دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه با اشاره به تلاش‌ها و اقدامات دیپلماتیک وزارت امور خارجه جهت بهره‌گیری از این فضا در راستای رفع مشکلات کشور، تصریح کرد: ما در مسیر درستی در حال حرکت هستیم و مجموعه اقدامات و پیگیریهای دیپلماتیک ایران در مسیر استفاده از نتایج و پیامدهای فضای پسابرجام است به خصوص تأثیراتی که بر اقتصاد ایران خواهد داشت.

وی با بیان اینکه این مسیری است که باید تکمیل شود در بخش دیگری از صحبت‌های خود،‌ گفت: در همین چارچوب شما مشاهده کردید که در روزهای اخیر بخشی از بدهی‌های هند به ایران از طریق شبکه‌های بانکی پرداخت شد و اقساط دیگر نیز در زمان مشخص شده پرداخت خواهد شد و این مسیر ادامه پیدا می‌کند. ما تلاش داریم این موضوع در مورد کشورهای دیگر نیز با پیگیری‌هایی که در حال انجام آن هستیم محقق شود و حداکثر استفاده را از نتایج و فواید برجام داشته باشیم.

از اقدامات عراق و سوریه جهت مبارزه با گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنیم

تلاش‌های دولت سوریه و عراق جهت بازپس‌گیری مناطق اشغال شده این دو کشور توسط تروریست‌های تکفیری سوال دیگری بود که در این نشست هفتگی از حسین جابری انصاری پرسیده شد که وی در پاسخ،‌ گفت: جمهوری اسلامی ایران از اقدامات دولت عراق و سوریه جهت مبارزه و رویارویی با گروه‌های تروریستی که مناطق مختلف این کشور را ناامن کرده و بازگرداندن امنیت به کشورهایشان حمایت می‌کند.

وی افزود: هرگونه اقدام کمکی ایران به این کشورها در این زمینه منوط به درخواست رسمی دولت‌های عراق و سوریه است که در مورد این درخواست‌ها در چارچوب روابط با این دو کشور و بر حسب مورد تصمیم‌گیری می‌شود.

هم‌زمان با سفر مودی و اشرف غنی به تهران نشست سه‌جانبه ایران، افغانستان و هند با مرکزیت چابهار برگزار می‌شود

خبرنگار دیگری از انصاری در مورد اهمیت سفر نخست وزیر هند به تهران در بعد دیپلماسی انرژی بین دو کشور سوال کرد که سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد آن توضیح داد: سفر آقای مودی به تهران از روز گذشته آغاز شده و این سفر، سفر مهمی به دلیل روابط تاریخی دو کشور و همچنین اهمیت و جایگاه هندوستان در سطح منطقه‌ای و جهانی است.

وی با بیان اینکه یکی از ابعاد مهمی که در جریان این سفر از سوی مقامات دو کشور پیگیری می‌شود هدف‌گیری‌های اقتصادی در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی است، خاطرنشان کرد: ایران قبل از تحریم‌ها دومین تأمین کننده نفت هندوستان بود و در شرایط پسابرجام تلاش دارد که با سرعت به سمت سابق بازگشت پیدا کند.

وی با بیان اینکه در جریان سفر نخست وزیر هندوستان به تهران 14 سند همکاری مشترک بین مقامات دو کشور امضا می‌شود که بخش عمده آن مربوط به حوزه‌های مختلف اقتصادی است، ادامه داد: همزمان با سفر آقای مودی به تهران، آقای اشرف غنی امروز دوشنبه به تهران سفر خواهند کرد و نشست سه‌جانبه روسای جمهور ایران، افغانستان و نخست وزیر هند با مرکزیت بندر چابهار برگزار خواهد شد.

وی در ادامه به ارائه توضیحاتی در مورد اهمیت این نشست و سندی که در این ارتباط بین مقامات سه کشور امضا خواهد شد،‌ پرداخت.

از هر اقدامی در جهت گسترش صلح و ثبات و امنیت در افغانستان حمایت می‌کنیم

خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد مباحث منتشر شده در ارتباط با اهمیت حضور ایران در مذاکرات صلح افغانستان پرسید و اینکه مقامات روسی پیشنهاد کردند که ایران، هند و روسیه نیز در مذاکرات صلح افغانستان حضور داشته باشند،‌ گفت: ما از هرگونه اقدامی در جهت گسترش صلح و ثبات و امنیت در افغانستان حمایت می‌کنیم و در صورتی که چنین پیشنهادی مورد توجه افغانستان و دیگر کشورهای موثر در این امر باشد ایران نیز از این موضوع استقبال می‌کند.

یکی از مشکلات حاکم بر نشست‌ سوریه عدم وجود تعریف مشترک از مشکل موجود در سوریه است

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود در پاسخ به سوالی در مورد نشست صلح سوریه که در وین برگزار شد و نتایج حاصل از آن، گفت: بخشی از اجلاس صرف تکرار مواضع گذشته کشورهای شرکت کننده در این اجلاس در مورد بحران سوریه شد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات حاکم بر این نشست‌ها عدم وجود اجماع و تعریف مشترک از مشکل موجود در سوریه و اولویت‌هایی است که باید مورد توجه کشورهای شرکت کننده قرار بگیرد است، در ادامه پاسخ خود به این سوال افزود: ما بارها اعلام کرده‌ایم که اولویت مهم در حل این بحران مبارزه با تروریسم است و کشورهای منطقه باید مجموع اقدامات خود را با این اولویت تنظیم کنند.

جابری انصاری با بیان اینکه متأسفانه چنین اجماعی در منطقه وجود ندارد و برخی از کشورها از تروریسم و تروریست‌ها جهت پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: با توجه به این امر عملاً راهکار موفقیت برای حل این بحران که مبارزه با تروریسم است فراهم نشده و یا با مشکل روبروست.

وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از آخرین اجلاس وین به طرح دیدگاه‌های تکراری کشورهای شرکت‌کننده اختصاص پیدا کرد و سندی نیز که در پایان صادر شد تکرار کننده اسناد قبلی است و مهم اجرای این سند است و اینکه مبارزه با تروریسم به اولویت اول تبدیل شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ما در مجموعه رایزنی‌ها و پیگیری‌های دیپلماتیک خود با کشورهای مختلف این مسیر را برای حل بحران سوریه دنبال می‌کنیم، تأکید کرد: در حل بحران سوریه باید اولویت مشخص شود و برنامه‌ریزی‌ها در مسیر تحقق این اولویت قرار بگیرد.

برگزارکننده نمایشگاه کاریکاتور هولوکاست یک موسسه غیردولتی است

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر برگزاری نمایشگاه کاریکاتور هولوکاست در تهران و اعتراض نخست وزیر رژیم صهیونیستی و همچنین نماینده یونسکو در مورد برگزاری چنین نمایشگاهی در ایران،‌ تأکید کرد: برگزارکنندگان این نمایشگاه یک موسسه غیردولتی و مردم نهاد است و برگزارکنندگان آن اعلام کردند که هدف آنها از برگزاری این نمایشگاه نمایش دادن هولوکاستی است که این روزها و طی دهه‌های گذشته از سوی صهیونیست‌ها علیه ملت فلسطین در جریان است.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد این توضیحات کافی است و ما به عنوان دولت برگزارکننده این نمایشگاه نیستیم، ادامه داد: برگزارکنندگان این نمایشگاه تأکید کرده‌اند که هدفشان از برگزاری این نمایشگاه مخالفت با هولوکاست جاری در فلسطین است.

آن‌چه بحران سوریه را افزایش داده طرح‌هایی است که کشورهایی مثل عربستان به دنبال اجرای آن‌ها هستند

خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اظهارات اخیر عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان پرسید که اعلام کرده است که باید طرح جدیدی را در مورد سوریه اجرا کنیم و تسلیحات ضدتانک و ضدهواپیما در اختیار معارضین دولت سوریه قرار داده شود که انصاری در پاسخ توضیح داد: آنچه که بحران سوریه را افزایش و تشدید داده و آن را به سمت یک بحران حل نشدنی و شبه حل نشدنی سوق داده طرح‌هایی مثل طرح‌های الف، ب و ج است که کشورهایی مثل عربستان به دنبال اجرای آن در ارتباط با این بحران بوده‌اند.

وی با بیان اینکه اینگونه دولت‌ها بحران سوریه را به سمت یک بحران حل نشدنی سوق داده‌اند و باعث ایجاد بی‌ثباتی در کل منطقه شده‌اند، گفت: راهکارهای جدید این دولت‌ها نیز در مسیر تشدید و افزایش این فضاست و در راستای حل بحران سوریه می‌بایست مبارزه با افراطی‌گری و گروه‌های تروریستی تکفیری مورد اجماع کشورهای منطقه قرار بگیرد و طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در این راستا باشد.

خبرنگار دیگری خطاب به سخنگوی وزیر امور خارجه گفت که اخیراً خبری منتشر شده که در مورد انفجار پایگاه نظامی آمریکایی‌ها در بیروت قرار است پرونده پترسون 2 مطرح شود و اینکه بخش از دارایی‌های ایران که در شعبه بانکی لندن سیتی وجود دارد مصادره شود ولی دادگاه‌های آمریکا اعلام کردند با توجه به اینکه این دارایی‌ها در خارج از آمریکا قرار دارد نمی‌تواند اقدام عملی در این زمینه انجام دهد و اینکه وزارت امور خارجه چه اقدامی انجام خواهد داد که قضیه پترسون یک بار دیگر تکرار نشود، گفت: کلیه تدابیر لازم برای جلوگیری از وقوع این موضوع در دست انجام است و از جمله اینکه بانک مرکزی نیز اقداماتی را در دستور کار دارد.

وی با اشاره به اقدام پیشین آمریکایی‌ها در راستای مصادره 2 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در مورد پرونده پترسون 1، گفت: اقدامی که آمریکایی‌ها انجام دادند یک راهزنی بین‌المللی بود و ما در حال تلاش هستیم که با پیگیری‌هایی که انجام می‌دهیم حقوق ملت ایران را در این زمینه محقق کنیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان با اشاره به اقدامات خصمانه آمریکایی‌ها علیه ایران در طول تاریخ معاصر خطاب به آمریکایی‌ها، گفت که به اقدامات خصمانه خود علیه ایران ادامه ندهد و به پرونده خود در این زمینه اضافه نکند.

جابری انصاری با اشاره به پرونده پترسون، تأکید کرد: آنچه که تاکنون رخ داده نقض آشکار قوانین بین‌المللی بر اساس قوانین داخلی آمریکاست و آنها قوانین داخلی خود را ارجح‌تر از قوانین بین‌المللی قرار می‌دهند.

این دیپلمات ارشد کشورمان در ارتباط با مسأله فلسطین نیز با بیان این که در روند گفت‌وگوهای موسوم به صلح حتی حداقل حقوق ملت فلسطین در نظر گرفته نشده است و روند صلح در این منطقه به دلیل سیاست‌های مبتنی بر اشغالگری‌های صهیونیست‌ها با بن‌بست اساسی مواجه شده است، گفت: حل مسأله فلسطین منوط به رفع اشغال این منطقه و به رسمیت شناختن حقوق ملت فلسطین است.

انصاری با بیان این که ما از حقوق ملت فلسطین جهت تعیین سرنوشت‌شان حمایت می‌کنیم، گفت: ما از همه راهکارهای قانونی که این ملت برای استیفای حقوقش در نظر می‌گیرد استقبال می‌کنیم و این سیاستی است که جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب اسلامی در مورد موضوع فلسطین پیگیری کرده است.

تاسیس دفتر اتحادیه اروپا منوط به توافق دوجانبه و پذیرش آن از سوی ایران است

او هم‌چنین در مورد گسترش همکاری‌های ایران با اتحادیه اروپا و روند طی شده برای تأسیس دفتر از سوی این اتحادیه در ایران، گفت: گسترش همکاری‌ها بین ایران و اتحادیه اروپا در حوزه‌های مختلف در حال پیگیری است. در برخی از زمینه‌ها در راستای گسترش همکاری به توافقات مشخصی رسیده‌ایم و در مورد برخی دیگر گفت‌وگوها و رایزنی‌ها ادامه دارد.

وی با بیان این که داشتن دفتر از سوی اتحادیه اروپا در ایران در حال بررسی است و این موضوع منوط به توافق دوجانبه و پذیرش آن از سوی ایران است، تأکید کرد: اگر در این زمینه توافق نهایی بین دو کشور انجام شود اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

جابری انصاری هم‌چنین در پاسخ به سوالی در مورد راه‌اندازی سامانه موشکی آمریکا در رومانی و مباحثی که در این ارتباط مطرح شده از جمله این که این موضوع در راستای مقابله با تهدید ایران انجام شده است، گفت: هرگونه اقدامی که توجه‌دهنده خطرات و مشکلات به سمت ایران باشد از نظر ما پذیرفتنی نیست. ایران تهدید علیه هیچ کشوری نیست و تاریخ نیز بیانگر این موضوع است. ایران تهدیدکننده هیچ کشوری نبوده در حالی که هدف انواع توطئه‌ها و حیله‌ها قرار داشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر این که سیاست نظامی ایران مبتنی بر دکترین دفاعی جهت حفظ امنیت و ثبات ایران است، ادامه داد: سخنانی که در مورد تهدید بودن ایران مطرح می‌شود و اقداماتی که در این چارچوب صورت می‌گیرد در واقع به نوعی برای گم کردن مسیر حوادث است و این سیاست‌ها قابل پذیرش نیست. سیاست ایران گسترش همکاری با دیگر کشورهاست و ایران هیچ تهدیدی را علیه هیچ دولتی نمایندگی نمی‌کند.

برنامه موشکی ایران مبتنی بر منظومه دفاعی ایران است

وی هم‌چنین با بیان این که برنامه موشکی ایران مبتنی بر منظومه دفاعی ایران است و بر اساس نیازهای ملی کشور تنظیم می‌شود، تأکید کرد: بنابراین با توجه به این سیاست امکان توافق و هماهنگی در مورد آن با هیچ کشور و دولتی وجود ندارد و همان‌طور که گفتم این برنامه‌های موشکی مبتنی بر منظومه دفاعی کشور و نیازهای‌مان در راستای تأمین و حفظ امنیت ایران است.

خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید که هندوستان چه موقع قرار است بقیه بدهی خود با ایران را تصفیه کند؟ که سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به این که بخشی از بدهی هند قبل از انجام سفر نخست وزیر این کشور به تهران پرداخت شده است و این در مورد گسترش روابط دو کشور موثر بوده و متضمن پیام‌هایی در مورد تحولات و مبادلات بانکی در فضای پسابرجام است، تأکید کرد: مابقی بدهی‌های دولت هند به ایران بر اساس توافق دو کشور در فاصله‌ای نه چندان طولانی پرداخت خواهد شد.

خبرنگاری در این نشست مطبوعاتی در مورد ادامه بازداشت نزار زاکا (تبعه لبنانی) در تهران و این که آیا دولت لبنان در مورد آزادی این تبعه‌اش با ایران مذاکره کرده است یا خیر؟ گفت: پرونده‌ای که اشاره کردید یک پرونده قضایی است و اطلاعات مربوط به آن در حدی که لازم بوده بیان شده است.

او ادامه داد: ما در چارچوب روابط خوبی که با لبنان داریم درخواست‌های لبنان را برای مساعدت به این موضوع شنیده‌ایم ولی همان‌طور که گفتم این موضوع یک موضوع قضایی است و توسط قوه قضاییه دنبال می‌شود. دولت ایران برای تسهیل رسیدگی به این پرونده تلاش می‌کند ولی در نهایت در مورد این پرونده قضایی، مراجع قضایی تصمیم می‌گیرند.

خبرنگار دیگری خطاب به سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که امروز وزیر دفاع ایران اعلام کرده که احمد متوسلیان، دیپلمات ایرانی ربوده شده در لبنان بر اساس اسناد و مدارکی که وجود دارد زنده است، که جابری انصاری در پاسخ اظهار کرد: موضع ما در این ارتباط مشخص است و بارها گفته‌ایم که چهار دیپلمات ایرانی در سال 1361 در داخل خاک لبنان و در منطقه‌ای که تحت سلطه فالانژها بوده، ربوده شده‌اند.

وی با بیان این که چهار دیپلماتی ایرانی در حالی که زنده بودند و در یک شرایط آرام و در منطقه‌ای بدون درگیری ربوده شده‌اند و از ماشین‌های خود پیاده شده و تحویل صهیونیست‌ها داده شده‌اند، ادامه داد: تا شواهد و مدارک اثبات کننده دیگری صادر نشود که بیانگر این باشد که موضوع چیز دیگری است، ما هم‌چنان مسوولیت این ربایش را بر عهده رژیم صهیونیستی می‌دانیم. این چهار دیپلمات توسط هم‌پیمانان صهیونیست‌ها ربوده شده و تحویل صهیونیست‌ها داده شده‌اند.

وی در این نشست مطبوعاتی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اخباری منتشر شده که یکی از سرکرده‌های ارشد طالبان پاکستان که به تازگی نیز در حمله پهپادهای آمریکایی کشته شده برای سفر به پاکستان از بلوچستان ایران عبور کرده و روادید ایرانی در گذرنامه وی بوده است، ‌اظهار کرد: مراجع ذی‌ربط ایرانی رد کردند که چنین فردی در چنین تاریخی از سمت مرزهای ایران وارد پاکستان شده است. در مورد اصل حادثه نیز کشورهای مختلفی در ارتباط با آن اعلام نظر کرده‌اند و ما نیز تأکید داریم که ایران از هرگونه اقدامی در جهت ایجاد صلح و ثبات بیش‌تر در افغانستان استقبال می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدای این نشست مطبوعاتی فرا رسیدن سوم خرداد، سالروز آزادی خرمشهر را نیز تبریک گفت.

منبع: ایسنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۵
حسین
|
United States of America
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
0
4
سلام. باید یاد بگیرم وبیاموزیم که بالا رفتن از سفارت امریکا واجب ولازم بود وبالا رفتن از دیوار سایر سفارتخانه ها خانه یمان نیست که بالا برویم با روش فقط دودش به چشم ملت ونظام میرودکه امر واجب ورفتن به حج در دست اندازسیاسی افتاده وعربستان را بیشتر از همیشه با ان مفتی نادان بی سروپاگستاخ تر کرده.
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
1
5
وقتی اکثر مردم در موقعیت فعلی مایل به حج رفتن نیستند چرا مسولین حج وزیارت انقدر پافشاری میکنند شما اگر موافقت عربستان را بگیرید باز ملت ایران به حج نخواهند رفت
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
1
4
باسلام.با این اوضاع واجبه عربستان از زوار ایرانی سالانه برابر بودجه عمرانیمان كسب درآمد كند
محمود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
0
8
مدارا با کشوری که شمشیر دشمنیش را از رو بسته کار درستی نیست و باعث گستاخ شدن بیشتر آنها میشود!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
0
3
ال سعود شکمش پر شده است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین