کد خبر: ۳۶۹۹۰۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۵

حاتمی‌کیا: هرگز مرا تشویق نکردند

ابراهیم حاتمی‌کیا با تاکید بر اینکه «فیلمسازی که درباره امام (ره) و انقلاب کار می‌کند باید تشویق شود»، گفت: خود مرا هرگز تشویق نکردند.
آفتاب‌‌نیوز :
این فیلمساز که روز دوشنبه (سوم خرداد ماه) در افتتاحیه جشنواره فیلم روح الله در اصفهان سخن می‌گفت، اضافه کرد: هیچ‌وقت ندیدم که آقای سید حسن خمینی به من لطفی داشته باشد و مرا ببوسد؛ البته سر فیلم «چ» آمدند، هرچند خودم دعوت‌شان کرده بودم.

حاتمی‌کیا در ادامه صحبتش ابراز امیدواری کرد، فیلمسازان ایران میراث‌دار جریانی باشند که امام خمینی (ره) ایجاد کرده است.

وی از صراحت و شجاعت در بیان به عنوان دو ویژگی رفتاری امام (ره) یاد کرد و افزود: مثلا جشنواره فیلم «آینه و آفتاب» چهار دوره پیش برگزار شده بود اما خود من تا به حال در این جشنواره نبوده‌ام یعنی آن‌ها مرا ندیده‌اند.

کارگردان فیلم «بادیگارد» در عین حال تاکید کرد: البته منظورم شخص من نیست بلکه خط و ربط‌هاست. باید جوانی را که به این عرصه وارد شده تشویق و همراهی کنیم؛ اما چگونه است در سرزمین روح‌الله فیلمی درباره او تشویق نمی‌شود همچنان که خود مرا هرگز تشویق نکرده‌اند.

او ابراز امیدواری کرد، جشنواره فیلم روح الله بتواند فیلمسازان جوان را مورد تشویق قرار بدهد.

وی در ادامه صحبتش با ابراز خرسندی از بازگشایی این جشنواره که در چند سال پیش تعطیل شده بود، گفت: امام (ره) در اندیشه‌هایش به دنبال هنر متعهد و نشان دادن معضلات از طریق آثار هنری بود و اگر این جشنواره به این موارد بپردازد با ارزش خواهد شد، در غیر این صورت جشنواره‌ای فرمایشی است که ارزشی هم نخواهد داشت.

حاتمی‌کیا با یادآوری خاطره‌ای از نمایش فیلم «مهاجر» در وین متذکر شد: در آن رویداد بخشی از فیلم با هو کردن مخاطبان روبه‌رو شد، چون آن بخش فیلم را بسیار صریح و تبلیغاتی می‌دانستند، بنابراین کار کردن در این ژانر سینمایی راه سختی است.

او با اشاره به سالروز سوم خرداد و آزادسازی خرمشهر خاطرنشان کرد: در آن دوره 19 کشور با ما می‌جنگیدند اما سربازانی که مقابل آن‌ها قرار می‌گرفتند به این فکر نمی‌کردند که جهان علیه آن‌هاست و در اندیشه مصالحه نبودند. حالا که 34 سال از آن تاریخ می‌گذرد با شهدای مدافع حرم روبه‌رو هستیم؛ یعنی آن بحث همچنان زنده است و این بار جوانانی هستند که در غربت باید حرف‌شان را بزنند و این ادامه راه امام خمینی است.

کارگردان فیلم‌های از کرخه تا راین و بوی پیراهن یوسف متذکر شد: زمانی که ما کار می‌کردیم ابتدا عکس امام (ره) را حذف کردیم و بعد هم کلام او را برداشتیم، زیرا معتقد بودند زبان هنر غیرمستقیم است و نباید رک و تبلیغاتی به مسائل پرداخت و حالا به جایی رسیده‌ایم که سینمای ما کاملا از خمینی خالی شده است؛ البته تقصیری بر فیلمساز وارد نیست و باید او را حمایت کرد.

حاتمی‌کیا با بیان اینکه جشنواره فیلم روح‌الله جای مهمی برای حمایت از فیلمسازان انقلاب است، افزود: باید به من جوان دیروز می‌فهماندند که باید حرفم را صریح در سینما بزنم چون با گل و بته نمی‌توان از امام خمینی گفت، خمینی خیلی صریح تر از این حرف‌هاست. او هرجا بوده قدرت داشته اما قدرتش در جشنواره‌های ما دیده نمی‌شود. با این حال امیدوارم با برگزاری این جشنواره میراث‌دار جریانی باشیم که امام (ره) ایجاد کرده بود.

به گزارش ایسنا، در این مراسم که در نگارخانه امام خمینی (ره) اصفهان برگزار شد، حجت‌الاسلام کمساری به نمایندگی از شورای سیاست‌گذاری جشنواره روح الله و عضو بنیاد حفظ آثار و نشر اندیشه‌های امام خمینی (ره) در سخنانی گفت: یکی از اهداف اولیه برگزاری جشنواره استفاده از زبان تاثیرگذار هنر برای ترویج آرا و اندیشه‌های امام(ره)است؛ چرا که امام در سینمای بعد از انقلاب حق بزرگی دارد.

وی با یادآوری سخنان امام خمینی (ره) درباره جایگاه سینما خاطرنشان کرد: در سال‌های بعد از انقلاب که حرارت و موجی ایجاد شده بود امام (ره) در اولین سخنرانی خود در بهشت زهرا (س) خدمتی به سینمای انقلاب کرد که آثار آن هنوز مشخص است. او گفت ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فساد و فحشا مخالفیم. اگر این سخن امام (ره) نبود معلوم نبود سینمای بعد از انقلاب ما این شور و نشاط را داشته باشد.

کمساری در ادامه به یکی دیگر از جملات امام خمینی (ره) درباره سینما اشاره کرد و افزود: ایشان گفته بود سینما یکی از مظاهر تمدن است که باید در خدمت این مردم باشد و سفارش کرده بود تا فیلم‌هایی مانند گاو، اثر داریوش مهرجویی ساخته شود.

وی اضافه کرد: امام (ره) به سینمای بعد از انقلاب نشاط داد و سینما با او حرکت پویای خود را آغاز کرد و خوب است همه هنرمندان تلاش کنند اقدام عملی امام (ره) را درباره سینما جبران کنند.

در ادامه این برنامه با حضور حاتمی‌کیا، کمساری و محمد آفریده دبیر جشنواره فیلم روح الله از خانواده هنرمند شهید تیغ‌ساز تقدیر شد.

در این برنامه ابوالفضل جلیلی دیگر هنرمند فیلمساز و یکی از داوران جشنواره نیز حضور داشت.

بعد از برگزاری مراسم افتتاحیه برنامه نمایش فیلم‌ها در نگارخانه امام خمینی آغاز شد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
0
3
شما رو که میزارند روی سرشون. دیگه چطور باید تشویق میکردند؟ اینه که جایزه نمییری به خاطر تشویق نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
0
2
تو امتحانت پس دادی، یا با مردم، یا با دهنمکی
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
0
0
همه ي امكانات كه در اختيا رته ولي خوب جا يزه نمي بري جون ليا فتشو ندا ريً
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۵
0
0
جناب حاتمی کیا!!!بیخیال برادر...بیخیال...نزن این حرفارو... فقط بیخیال...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین