کد خبر: ۳۷۰۰۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷
منتخب مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه:

حجم بالای تقاضا برای وام خرد، نشان می‌دهد مردم در فشارند

نماینده منتخب مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه گفت: نمایندگان استان سمنان هیچ نشستی در خصوص انتخاب رئیس مجلس دهم نداشته و آنچه در خصوص گرایش منتخبین این استان به یک گزینه مطرح شده برای ریاست مجلس مطرح شده، تکذیب می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز : دکتر احمد همتی، با حضور در ایسنا، با بیان این‌که هر نماینده نظر مستقل خود را دارد اظهار کرد: بدون تردید اراده اکثریت مردم، جو عمومی جامعه، جو مجلس و برنامه‌های گزینه‌های مطرح برای تکیه بر کرسی ریاست مجلس دهم در رای ما نمایندگان به رئییس مجلس آینده موثر است و نباید خواست و اراده مردم ایران در این انتخاب نادیده گرفته شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر گفت‌وگوی اخیر رئیس پژوهش‌های مجلس نهم در خصوص تمایل نمایندگان استان سمنان به یک گزینه خاص، ضمن تکذیب این خبر، گفت: هیچ‌گونه هماهنگی با بنده در خصوص این مهم صورت نگرفته و در گفت‌وگوی بنده با دو منتخب دیگر استان سمنان نیز همین امر مطرح و اظهار بی‌اطلاعی کردند، لذا هیچ‌گونه اظهارنظری در خصوص انتخاب رئیس مجلس دهم از قول منتخبین استان در مجلس دهم صحت ندارد. ضمن این‌که خود آقای جلالی نیز در پاسخ به تماس بنده اعلام کرد که چنین موردی را مطرح نکرده و در انتقال خبر کم‌دقتی شده است.

عارف و لاریجانی تقریبا دیدگاه‌هایی نزدیک به هم دارند

همتی در پاسخ به پرسشی در خصوص مطرح شدن دکتر عارف و علی لاریجانی به‌عنوان دو گزینه مطرح برای ریاست بر مجلس اعتدال، اظهار داشت: هر دو گزینه مطرح فعلی برای ریاست بر مجلس دهم، تقریبا دیدگاه‌های نزدیک به هم دارند؛ خوشبختانه بعد از یکی دو انتخابات اخیر، کشور دارد به سمتی حرکت می‌کند که جناح‌بازی‌ها و سیاست‌کاری‌ها جای خود را به تعقل، رسیدگی به رفع مشکلات مردم و اعتدال می‌دهد و این اتفاق مبارکی است که می‌تواند به روند رو به رشد کشور کمک کند.

منتخب مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه با تاکید بر این‌که اکثریت مجلس دهم با افراد معتدل است، تصریح کرد: درصد بسیار کم و ناچیزی از مجلس دهم دارای دیدگاه بسیار ویژه و متفاوتی است و خوشبختانه اکثریت پارلمان دهم با افراد معتدل و تعقل‌گراست.

سئوالات زیست‌محیطی مطرح شده در خصوص پروژه انتقال آب خزر حل‌شدنی است

همتی، در پاسخ به پرسشی در خصوص راهکارهای این منتخب مردم برای برون‌رفت سه شهرستان حوزه انتخابیه سمنان، مهدیشهر و سرخه از معضل کم‌آبی اظهار کرد: با توجه به محدودیت در منابع آبی استان، پرداختن به موضوع آب در سه بخش شرب، کشاورزی و صنعت یکی از اولویت‌های اصلی در استان سمنان است.

وی با اشاره به وجود چندین پروژه سدسازی در این استان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بحث سدهای روزه، فینسک و یکی دو سد دیگر برای تامین نیازهای آبی سه شهرستان سمنان، مهدیشهر و سرخه مطرح است که با جدیت پیگری می‌شوند. ضمن این‌که در خصوص استفاده از پساب‌ها، احداث تصفیه‌خانه فاضلاب و... نیز قراردادهایی منعقد شده است و ان‌شاالله این پروژه در آینده اجرایی خواهد شد.

سود انتقال آب خزر به سمنان به جیب همه استان‌های همجوار نیز واریز می‌شود

همتی با بیان این‌که برخورد هیجانی و احساسی با پروژه انتقال آب خزر درست و کارشناسی نیست، تصریح کرد: اجرایی شدن این پروژه تنها به سود مردم استان سمنان نیست، بلکه به نفع استان‌های همجوار و از جمله استان‌های مازندران و گلستان و حتی استان‌هایی نظیر اصفهان، یزد و کرمان نیز هست، چرا که استان سمنان در یک چهارراه طلایی توسعه واقع شده که هر کدام این راه‌ها به یک یا چند استان منتهی می‌شود.

انتقال آب به تنهایی مشکل‌گشا نیست

وی با بیان این‌که انتقال آب به تنهایی مشکل‌گشا نیست، اضافه کرد: همزمان با اجرای پروژه‌هایی مانند انتقال آب بین‌حوضه‌ای، باید به مصرف بهینه آب، کاهش جدی هدررفت منابع آبی و... نیز توجه جدی شود.

این منتخب مجلس دهم با اشاره به سهم بالای بخش کشاورزی از آب مصرفی استان و کشور، یادآور شد: متاسفانه تنها حدود 10 درصد از اراضی کشاورزی ما مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری هستند و همین نگرش سنتی به آبیاری به هدررفت بخش زیادی از منابع آبی در کشور و از جمله استان سمنان می‌انجامد که بخشی از آن هم می‌تواند مشکل آب شرب را در سمنان مرتفع کند.

وی به انتقاد از مصرف بالای آب در بخش خانگی پرداخت و خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر سرانه آب مصرفی ما در بخش خانگی از متوسط‌های جهانی بالاتر است و این برای کشوری که در یک منطقه خشک و نیمه‌خشک واقع شده زیبنده نیست و برای آن باید چاره‌اندیشی کرد.

استان سمنان، چهارراه طلایی توسعه

احمد همتی در پاسخ به پرسش دیگری از خبرنگار ایسنا در خصوص طرح موسوم به"استان سمنان، چهارراه طلایی توسعه" که از سوی این منتخب اصلاح‌طلب مردم سمنان مطرح شده گفت: این طرح یکی از شعارهای ما در انتخابات مجلس دهم بود و لذا در این دوره این طرح به‌طور جدی پیگیری خواهد شد.

وی از سمنان به‌مثابه حلقه وصل شمال و جنوب کشور و نقطه اتصال خلیج نیلگون فارس به کشورهای حاشیه دریای خزر و آسیای میانه نام برد و ادامه داد: بی‌تردید استان سمنان به‌واسطه موقعیت سوق‌الجیشی و جغرافیایی خاصش بهترین نقطه برای ایجاد اتصال و پیوند بین کریدور شمال و جنوب است.

وی با اشاره به وجود هشت استان پرجمعیت و پهناور در پیرامون استان سمنان خاطرنشان کرد: علاوه بر تهران که در مجاورت استان سمنان است وجود استان‌های پرجمعیت و مهمی همچون مازندران، خراسان رضوی، گلستان، یزد ، اصفهان و... موقعیت بسیار خاص و منحصر به فردی برای هفتمین استان پهناور کشور یعنی استان سمنان بوجود آورده است. ضمن این‌که کریدور شمال به جنوب می‌تواند استان‌های فارس و کرمان را نیز دربرمی‌گیرد و شمال کشور را به شهر بندری مهم بندرعباس متصل می‌کند.

چهاراه طلایی سمنان و فرصت‌ کم‌نظیر توسعه منطقه‌ای

این منتخب اصلاح‌طلب مجلس دهم با اذعان به این‌که سمنان به مثابه استانی که در محور این چهارراه طلایی قرار گرفته و از زیرساخت‌های ارتباطی، اقتصادی، معدنی و اجتماعی و فرهنگی ویژه‌ای برخوردار است می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در توسعه این محدوده داشته باشد،اضافه کرد: لذا با توجه به وجود این زیرساخت‌ها و کیفیت آنها، این زمینه و بستر در استان سمنان وجود دارد که این کریدور مهم ارتباطی با یک اعتبار حداقلی(باتوجه به حجم گسترده طرح) در آن ایجاد شود.

همتی یادآوری کرد: علاوه بر این، نزدیکی به پایتخت، امکان جذب سرریزجمعیت چندمیلیونی تهران، امکان انتقال برخی صنایع از تهران به استان، تردد بیش از 20 میلیونی زوار امام رضا(ع) از محورهای استان، تعدد و تنوع بالای جاذبه‌های گردشگری و تاریخی، امنیت بسیار بالا و... همه و همه از جمله ظرفیت‌های پیدا و پنهانی هستند که می‌تواند تحقق این طرح و توسعه منطقه و استان سمنان را تسریع کند.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص کمبود منابع اعتباری پروژه‌ها با بیان این‌که مشکلات بودجه‌ای اگرچه همچنان وجود دارد اما روند رو به بهبودی را طی می‌کند، افزود: سال 94 از این نظر بدترین سال‌های پس از انقلاب بوده و مردم نیز از دلایل این تنگناهای شدید مالی اطلاع دارند.

احمد همتی در ادامه گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که سال 95 سال امیدبخشی به نظر می‌رسد، از بهبود احتمالی وضعیت اعتبارات در آینده خبر داد و تصریح کرد: برخلاف سال گذشته امسال وضعیت تخصیص اعتبارات بهتر می‌شود و با تلاش‌هایی که دولت انجام داده وضعیت در مجموع رو به جلو و روند رو به رشد است.

هنوز گونی درخواست‌های مالی مردم از احمدی‌نژاد در پاستور وجود دارد

این نماینده مردم، در پاسخ به پرسشی در خصوص دغدغه‌های مردم در سفر رئیس‌جمهور به این استان و نیاز بخش مهمی از آنها به تسهیلات و وام‌های بانکی، گفت: در مجموع به نظر می‌آید این روش درخواست‌ها درست نیست و طبیعی است که دولتی که خود در تخصیص اعتبارات مشکل داشته نتواند پاسخگوی همه این مطالبات که خارج از بودجه عمومی است، باشد.

همتی با بیان این‌که هنوز گونی نامه‌های مردمی و درخواست‌های کمک مالی به احمدی‌نژاد در پاستور دست‌نخورده مانده افزود: این روش از اساس روش درستی نیست و باید خود معضل به‌طور بنیادی مرتفع شود وگرنه مشکلات مردم با وام‌های دو و سه میلیون تومانی مرتفع نمی‌شود بلکه این‌ها مسکن‌هایی هستند که درد را موقتا تسکین می‌دهند.

حجم بالای تقاضا برای وام خرد نشان می‌دهد مردم در فشارند

وی با بیان این‌که نباید سطح توقعات از دولت را بالا برد، یادآور شد: در این شرایط ویژه همه این درخواست‌ها معقول و البته عملی نیست، چرا که دولت وقتی بخاطر همین مشکلات اعتباری، مصوبات خود را ابلاغ نمی‌کند و یا تخصیص‌ها بسیار پایین است چگونه باید منابع مورد نیاز برای این درخواست‌ها و منابع خارج از بودجه را تامین کند.

نماینده مردم سمنان از حجم بالای تقاضاهای وام خرد به‌عنوان یک پیام یاد کرد و گفت: چرا باید مردم ما بعد این‌همه سال برای دو یا سه میلیون تومان مشکل داشته باشند. متاسفانه در سفر اخیر کاروان تدبیر و امید به استان بیش از 60 هزار درخواست کمک ارائه شده بود که اغلب همین وام‌های خرد بودند و این نشان می‌دهد که مردم حقیقتا در فشار اقتصادی هستند، لذا باید این مشکل را به هر نحوی که ممکن است مرتفع کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
0
1
بالاخره فشار معیشتی وارد شده به مردم کمی حس شد .......
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین