کد خبر: ۳۷۰۰۵۱
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۹

رسانه های هند:توافقنامه ترانزیتی سه جانبه گامی مهم برای شکوفایی اقتصادی منطقه است

رسانه های گروهی هند روز سه شنبه ،همچنان با بازتاب دادن سفر «نارندرا مودی» نخست وزیر این کشور به ایران ،توافقنامه توسعه بندر چابهار و امضای ترانزیت سه جانبه را گامی مهم برای تحولات بنیادی و شکوفایی اقتصادی منطقه دانستند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، رسانه های هند در گزارش های خود تاکید کردند امضای توافقنامه سه جانبه ترانزیت بین ایران – هند وافغانستان زمینه را برای افزایش ارتباطات و تغییر تاریخ منطقه فراهم می کند.

روزنامه انگلیسی زبان «هندو» از نشریات پرتیراژ هند نیز در گزارشی با اشاره به توافقنامه چابهار نوشت: امضای توافقنامه سه جانبه زمینه توسعه و رونق اقتصادی و افزایش ارتباطات کشورهای منطقه می شود.

این نشریه درادامه اضافه کرد براساس توافقنامه چابهار،هند دو ترمینال و پنج سکو را در بندر چابهار به مدت 10 سال در اختیار می گیرد.

«هندو » درادامه به نقل از نخست وزیر هند نوشت:منافع اقتصادی این توافقنامه می تواند تا آسیای مرکزی گسترش یابد واز طریق کریدور شمال و جنوب به آسیای جنوبی و اروپا برسد.
این روزنامه درادامه به نقل از «مهاراجه کریشنا راسگوترا» معاون اسبق وزیر امور خارجه هند نوشت :توافق چابهار یک مسیر جدید تجاری میان هند، ایران، افغانستان و روسیه باز می کند.
وی افزود: درست پس از استقلال پاکستان از هند درسال 1947 میلادی، اسلام آباد به یک مانع میان هند و آسیای مرکزی تبدیل شد و به این دلیل است که ما به طور مکرر تلاش کرده ایم که دوستی خود را با ایران حفظ کنیم اما تلاش های ما همیشه موفق نبوده است.توافقنامه توسعه چابهار در نهایت پاکستان را قانع می کند که نمی تواند نقش یک مانع را در طرح های هند برای آسیای مرکزی ایفا کند.

«پروفسور اشوینی مهاپاترا» کارشناس مسائل خاورمیانه در دانشگاه جواهر لعل نهرو نیز گفت: هند باید اطمینان یابد که تعامل با ایران به تایید سیاست های قدرت در منطقه تلقی نشود.
روزنامه ایشن ایج دیگر روزنامه هندی با این تیتر که «سفر نارندرا مودی نخست وزیر هند به ایران تاریخ ساز شد» نوشت:امضای توافقنامه تاریخی بین هند ،ایران و افغانستان می تواند روند تاریخ در منطقه را تغییر دهد.

درادامه این مطلب اضافه شده است:هند و ایران 11 توافقنامه دیگر در زمینه های مختلف با هدف گسترش روابط دو جانبه اقتصادی،تجاری،حمل و نقل، توسعه بنادر، فرهنگی، علمی و آکادمیک امضا کردند.

به نوشته این رسانه هندی ،هند و ایران نسبت به ادامه افکار افراطی و تروریسم در منطقه ابراز نگرانی کردند و برای اشتراک گذاری اطلاعات برای مقابله با تروریسم به توافق رسیدند.
روزنامه «پایونیر» دیگر روزنامه هندی نوشت:هند و ایران در روز دوم سفر نخست وزیر هند به ایران 12 توافقنامه ازجمله توافق مهم توسعه بندر چابهار را امضا کردند.
این نشریه هندی تصریح کرد:ایران و هند یک یادداشت تفاهم میان بانک اکزیم هند و سازمان کشتیرانی و بنادر ایران برای ایجاد یک خط اعتباری 150 میلیون دلاری امضا کردند.
شبکه خبری زی نیوز نیز در تارنمای خود نوشت:نخست وزیر هند در دیدار با رهبر عالی ایران یک نسخه نفیس قرآن کریم به ایشان هدیه داد.

به نوشته این تارنمای هندی ،نخست وزیر هند همچنین در دیدار خود با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، یک نسخه از مجموعه اشعار «میرزا غالب» به نام ' کلیات فارسی غالب' به زبان فارسی به او هدیه کرد.
شبکه خبری «ان.دی.تی.وی» هند نیز در تارنمای خود با اشاره به دیدار نخست وزیر هند با رهبر معظم انقلاب اسلامی نوشت :دراین دیدار یک نسخه نفیس خطی قرآن کریم به ایشان هدیه داده است .
این نشریه اضافه کرد:این نسخه قرآن کریم به خط کوفی و به حضرت علی (ع ) منسوب است.
روزنامه «تایمز او ایندیا» دیگر روزنامه پرتیراژ هند نیز نوشت:نخست وزیر هند سفرش به ایران را مثبت دانست و اعلام کرد که این سفر بر روابط دوجانبه ایران وهند به عنوان دو همکار راهبردی تاثیر می گذارد.

«ویکاس سواراپ »سخنگوی وزارت امور خارجه هند نیز در حساب توئیتری خود نوشت: خداحافظ تهران! یک روز شلوغ دیپلماسی با بازگشت «نارندرا مودی» به هند خاتمه یافت.
روزنامه ایندین اکسپرس با تیتر «هند و ایران توافق توسعه چابهار را امضا کردند» نوشت:امضای توافقنامه چابهار گام بزرگی برای توسعه روابط ایران و هند و کشورهای منطقه است .
درادامه این مطلب اضافه شده است:تهران و دهلی نو علاوه بر چابهار در زمینه مبارزه با تروریسم نیزبایکدیگر همکاری می کنند.

«نارندرا مودی» نخست وزیر هند به دعوت رسمی حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران بعدازظهر روز یکشنبه در صدر هیات پلندپایه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی وارد تهران شد.
نخست وزیر هند روز دوشنبه در مجموعه تاریخی- فرهنگی سعدآباد تهران مورد استقبال رسمی دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.
مقامات دو کشور روز گذشته 12 سند همکاری در زمینه های مختلف با یکدیگر امضا کردند.
نخست وزیر هند روز گذشته بعد از دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی تهران را به سوی دهلی نو ترک کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین