کد خبر: ۳۷۰۱۲۹
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۵
گزارشی از اختتامیه مجلس نهم شورای اسلامی

در آخرین‌روز مجلس‌‌چه‌گذشت؛ از بازار داغ سلفی تا آواز الوداع‌+تصاویر

بهارستان‌نشینان امروز با برگزاری چهارصد و بیست و ششمین جلسه‌شان در مجلس نهم، آخرین روز از مسئولیت نمایندگی مردم را با یک عکس یادگاری به پایان بردند.جمع زیادی از آنها برای گرفتن عکس یادگاری به جایگاه هیات رییسه آمدند 201 نماینده در این جلسه حضور داشتند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- آخرین جلسه نمایندگان مجلس نهم از ساعت 8:15 دقیقه صبح امروز به ریاست ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول در حالی آغاز شد که 201 نفر از نمایندگان مجلس در صحن علنی حضور داشتند و صندلی 86 نفر از آنان خالی بود.

به گزارش آفتاب، آخرین جلسه مجلس نهم در حالی به پایان رسید که بیشتر وقت جلسه به گرفتن عکس یادگاری توسط نمایندگان سپری شد.برخی از نمایندگان اقوام با لباس محلی خود در آخرین جلسه مجلس نهم شرکت کرده بودند؛ از همان آغاز جلسه هم گرفتن عکس یادگاری نمایندگان با یکدیگر و معاونین پارلمانی دولت شروع شد و تا پایان جلسه نیز ادامه داشت.

نکته جالب توجه در عکس‌های یادگاری نمایندگان این بود که در ابتدای جلسه، اعضای گروه‌های سیاسی هم‌طیف با هم عکس یادگاری می‌گرفتند اما در ادامه، حلقه نمایندگانی که در هر قاب حاضر بودند بزرگ‌تر و متنوع‌تر می‌شد.


در آغاز جلسه،‌ با توجه به سالروز آزادسازی خرمشهر، ابوترابی‌فرد نطق پیش از دستور خود را در این زمینه آغاز و نمایندگان مجلس دهم را به پایبندی به اصل ولایت و جمهوریت نظام دعوت کرد. او همچنین بابت اینکه در ریاستش حقی از کسی ضایع شده باشد، عذرخواهی کرد.

دستور اول امروز رسیدگی به طرح گزارش کمیسیون اجتماعی درباره انتصاب افراد در مشاغل حساس بود. گزارش این طرح در میان بی‌توجهی و همهمه نمایندگان که مشغول گرفتن عکس یادگاری بودند به پایان رسید. نمایندگان در جمع‌های چند نفره که در ساعات پایانی جلسه به جمع‌های چند ده‌ نفره تبدیل شده بود در هر گوشه از مجلس عکس یادگاری می‌گرفتند.

تبدیل مجلس به آتلیه

موافقان و مخالفان طرح کمیسیون اجتماعی مشغول صحبت شدند، اما همهمه به حدی زیاد بود که صدای آنها به سختی در صحن شنیده می‌شد. این مسأله موجب شد تا ابوترابی‌فرد دستور جلسه را متوقف کند و از نمایندگان بخواهد در جایگاه خود قرار بگیرند. او با چندین تذکر نماینده‌ها را به صندلی‌های خود برگرداند و جلسه برای ادامه دستور تا حدودی آرام شد.

با این وجود گرفتن عکس یادگاری ادامه داشت و تعدادی از نمایندگان در جایگاه هیأت رئیسه ژست گرفتند تا عکاسان خبری عکس آنها را ثبت کنند. حتی مهرداد بذرپاش هم صحن مجلس را به آتلیه عکاسی تشبیه کرد.


بی‌نظمی در صحن ادامه پیدا کرد تا جایی که مجید انصاری معاون پارلمانی دولت نیز به این مسأله اعتراض کرد. او که برای مخالفت با طرح انتصاب اشخاص در مشاغل حساس در پشت تریبون حاضر شده بود،‌ گفت که کاش این طرح در فضایی مناسب‌تر مورد بررسی قرار می‌گرفت.

در ادامه با حضور علی لاریجانی در جایگاه ریاست مجلس، فضای جلسه شکل آرام‌تری به خود گرفت و نظم در پارلمان تا حدود زیادی برقرار شد.

نواب رئیس، شلوغ‌تر از همه

چند دقیقه بعد حسین مظفر گزارش معاونت نظارت بر قوانین مجلس را قرائت کرد و گفت که نمایندگان بیشترین تذکرات را به شخص رئیس جمهور داده‌اند.با وجود نظم نسبی، آرامش جلسه چندان ادامه پیدا نکرد و تعدادی از نمایندگان دور ابوترابی و باهنر جمع شدند تا با آنها عکس یادگاری بگیرند که با تذکر لاریجانی مواجه شدند. رئیس مجلس به آنها گفت: آقایان نواب رئیس، عکس‌هایتان خوب شد. شما مثل اینکه شلوغ‌تر از بقیه هستید.در ادامه هنگامی که غلامرضا کاتب مشغول قرائت گزارش تفریغ بودجه بود، تعدادی از نمایندگان در جایگاه هیأت رئیسه در اطراف لاریجانی جمع شدند تا با رئیس مجلس هم عکس یادگاری بگیرند.

در آخرین روز مجلس‌نهم چه‌گذشت؛ از بازار داغ سلفی تا آواز الوداع‌الوداع+تصاویر

جمعیت این تعداد از نمایندگان به مرور زیادتر شد تا جایی که کل جایگاه هیأت رئیسه پر شد. حتی تعدادی از نمایندگان در جایگاه ناطقان ایستادند و قسمت جلویی صحن نیز مملو از نمایندگانی شد که قصد گرفتن عکس یادگاری با هیأت رئیسه را داشتند.

پس از چند دقیقه لاریجانی خطاب به کسانی که در جایگاه هیأت رئیسه تجمع کرده بودند، گفت: مقداری خلوت کنید تا ما هم هوایی بخوریم؛ اجازه بدهید کارمان را بکنیم. با این تذکر لاریجانی نمایندگان جایگاه هیأت رئیسه را ترک کردند.

چه کسی مزاحم شد؟

پس از آن لاریجانی آخرین نطق خود در جایگاه ریاست مجلس نهم آغاز کرد. نطق لاریجانی مثل همیشه ثقیل و سرشار از اشارات و نقل‌ قول‌های تاریخی بود.او درباره تاریخ مجالس در ایران صحبت کرد، مجلس شورای اسلامی را با پارلمان قبل از انقلاب مقایسه کرد و در گزارشی از عملکرد مجلس نهم را ارائه داد.رئیس مجلس در پایان از رسانه‌ها نیز تشکر کرد و با لحنی کنایه‌وار خطاب به عکاسان و خبرنگاران گفت: مستمراً مزاحم آنها بودیم یا آنان مزاحم ما بودند.

در پایان صحبت‌های لاریجانی بیشتر نمایندگان در اطراف جایگاه هیأت رئیسه جمع شدند و پرجمعیت‌ترین عکس نمایندگان در داخل صحن ثبت شد. تجمع نمایندگان در اطراف جایگاه هیأت رئیسه به حدی زیاد بود که لاریجانی به آنها تذکر داد مواظب باشند صندلی ریاست نشکند!

لاریجانی پس از این شوخی با نمایندگان، در ساعت 10:52 آخرین جلسه رسمی مجلس نهم را اعلام و برای نمایندگان این دوره آرزوی توفیق کرد.سپس نمایندگان صحن را ترک کردند تا طبق رسم پایان هر دوره در حیاط مجلس عکس یادگاری بگیرند. با این وجود تعدادی از نمایندگان همچنان در صحن باقی ماندند و به گرفتن عکس مشغول شدند.

پس از ثبت عکس یادگاری مجلس نهم در حیاط پارلمان، نمایندگان لوح تقدیری از سوی رئیس مجلس، کتابی از صحبت‌های مقام معظم رهبری و کتابچه معرفی نمایندگان 9 دوره مجلس شورای اسلامی را به عنوان هدیه دریافت کردند. برخی از آنها هم در عکس‌های یادگاری خبرنگاران حاضر شدند تا علاوه بر نمایندگان،‌ خبرنگاران پارلمانی هم روزی پر از عکس یادگاری را پشت سر بگذارند.

زنان مجلس در عکس یادگاری نبودند/اعلام اسامی منظم‌ترین‌ها

در بخشی از نشست علنی امروز اسامی منظم‌ترین نمایندگان نهمین دوره مجلس شورای اسلامی قرائت شد که بر این اساس مجتبی رحماندوست نماینده تهران، محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز، ضرغام صادقی نماینده شیراز، حسن کامران دستجردی نماینده اصفهان، حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین شهر، سعید زمانیان دهکردی نماینده شهرکرد، عبدالرحمان رستمیان نماینده دامغان، محمدابراهیم رضایی نماینده خمین، زهره طبیب‌زاده نماینده تهران، بهرام بیرانوند نماینده بروجرد و نادر قاضی پور نماینده ارومیه به عنوان منظم‌ترین‌های مجلس نهم برگزیده شدند.

توزیع فلش‌کارت

در جریان سخنرانی علی لاریجانی در پایان نشست علنی امروز یکی از کارکنان مجلس شورای اسلامی به توزیع فلش‌کارت‌هایی در میان نمایندگان پرداخت و با حضور در کنار صندلی هریک از نمایندگان و اخذ امضا از آنها به هرکدام یک فلش کارت تحویل داد.

تصویب طرحی حساس در روز احساساتی مجلس

نمایندگان امروز در آخرین جلسه علنی نهمین دوره مجلس شورای اسلامی درحالی تمام مدت مشغول خوش و بش و گرفتن عکس‌های یادگاری بودند که طرح یک فوریتی نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس به عنوان یکی از مهمترین طرح‌های این دوره مجلس که به دلیل مغایرت با قانون اساسی، از سوی شورای نگهبان اعاده شده بود، به تصویب رسید.

نکته حائز اهمیت در تصویب طرح انتصاب اشخاص در مشاغل حساس، عدم برگزاری جلسه کمیسیون اجتماعی برای رفع ایرادهای شورای نگهبان بود که با مخالفت برخی از نمایندگان همچون علی مطهری و کمال‌الدین پیرموذن نیز روبرو شد اما در نهایت و باوجود این مخالفت‌ها، نمایندگان بی‌توجه به عدم رفع ایرادهای شورای نگهبان و در شرایطی که بیشتر مشغول گرفتن عکس یادگاری بودند، این طرح را به تصویب رساندند.

آنها که در عکس یادگاری نبودند

هنگامی که نمایندگان برای انداختن عکس دسته‌جمعی در سکوی هیات رئیسه حضور یافتند، هیچ‌کدام از بانوان نماینده و همچنین برخی ازنمایندگان از جمله غلامعلی حدادعادل، مسعود میرکاظمی، حمید رسایی، مهدی کوچک‌زاده، احمد سالک، روح‌الله حسنیان، حجت‌الاسلام آقاتهرانی و برخی دیگر از نمایندگان برروی صندلی‌های خود باقی ماندند  و از حضور در عکس‌دسته‌جمعی نمایندگان به علی لاریجانی خودداری کردند.

در آخرین روز مجلس نهم چه گذشت؛ از بازار داغ سلفی تا آواز الوداع الوداع+تصاویر

الوداع الوداع ...

پس از انداختن عکس یادگاری در حالی که اکثر نمایندگان صحن علنی مجلس را ترک کرده بودند همچنان تعدادی از آنها مشغول انداختن عکس یادگاری در گوشه و کنار صحن و با ژست‌های مختلف بودند و این در حالی بود که ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان با صدای بلند آواز می‌خواند و «الوداع» می‌گفت.

عکس یادگاری در حیاط مجلس

پس از گرفتن آخرین عکس یادگاری تمامی نمایندگان از صحن خارج شده و به حیاط مجلس رفتند و در آنجا نیز عکس یادگاری انداختند.

منبع: خبرگزاری ایلنا و ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
1
11
بیچاره ها
جهان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
2
0
بعد چه شد ؟
پاسخ ها
آرمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
تمام شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
1
28
هيچكار مثبتى از اين مجلس نديديم
حرام باد حقوقهاى انچنانى كه گرفتند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
1
24
خدارو شکر رفتن بیرون . نماز شکر بجا بیاوریم. به مردم عزیزمان تبریک میگم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
هيچ پار لماني نديدم كه نمايندگان اين تعداد موبايل دست بگيرند و عكس از همديگر بگيرند كه چي
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
1
15
درود بر اين ملت كه خوب تشخيص ميدن كه اينها نبايد ميماندند باي
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین