کد خبر: ۳۷۰۳۸۹
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۹

عصبانیت نخست‌وزیر ژاپن در کنفرانس خبری مشترک با اوباما

در کنفرانس خبری مشترک سران ژاپن و آمریکا آبه خشمگین شد و اوباما مراتب تأسف خود را به ژاپنی ها اعلام کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
«باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا پس از اظهارات تند و اعتراض آمیز نخست‌وزیر ژاپن درباره قتل یک زن ژاپنی به دست تفنگدار پیشین نیروی دریایی آمریکا در کنفرانس خبری مشترک، «مراتب همدردی و تاسف عمیق» خود را به سمع مردم ژاپن رساند؛ ولی عذرخواهی نکرد.

به گزارش پایگاه خبری «سی.ان.ان»، باراک اوباما که ساعاتی پیش برای شرکت در اجلاس سران جی هفت وارد ژاپن شده بود، افزود : آمریکا به همکاری خود در این زمینه و حصول اطمینان از اجرای عدالت بر مبنای سیستم قضایی ژاپن، ادامه خواهد داد.

«کنث فرانکلین شینزاتو» 32 ساله از اعضای پیشین نیروی دریایی آمریکا و متهم به تجاوز و قتل یک زن در اوکیناوای ژاپن، محل حضور دیرپای نظامیان آمریکایی است.

پیش از سخنان امروز اوباما، «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن اظهاراتی تند و اعتراض آمیز به رسوایی اخیر نظامیان آمریکایی داشت.

آبه گفت : من بابت این اقدام پست و خودخواهانه به شدت خشمگین هستم و این جنایت نه تنها ساکنان اوکیناوا، بلکه کل ژاپن را شگفت زده کرده است.

پیش از این «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا بابت این رسوایی در گفت وگوی تلفنی با همتای ژاپنی خود عذرخواهی کرده بود.

آمریکا ده ها پایگاه نظامی کوچک و بزرگ در ژاپن دارد و بیش از 50 هزار نظامی آمریکایی در این پایگاه ها مستقر هستند.

نیروهای نظامی این کشور بر اساس آمار منتشر شده در طی سال های 2005 تا 2013 مرتکب بیش از یک هزار مورد آزار جنسی در ژاپن شده اند.

به گزارش ایرنا، جنایت اخیر نظامیان آمریکا در شرایطی افشا شده که سران کشور های عضو جی هفت قرار است در روز های پنجشنبه و جمعه در ایسه شیمای ژاپن تشکیل جلسه دهند و این موضوع بر روابط توکیو و واشنگتن به شدت سایه افکنده است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین