کد خبر: ۳۷۰۴۷۶
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱

آیین‌نامه شورای صنفی دانشجویان ابلاغ شد

آیین‌نامه‌ شورای صنفی دانشجویان در 27 ماده و 13 تبصره ابلاغ شد.
آفتاب‌‌نیوز :
شورای صنفی دانشجویان برای ایجاد بستر مناسب و تقویت زمینه‌های مشارکت، برنامه‌ریزی و همکاری دانشجویان در امور صنفی و حفظ و آیین‌نامه شورای صنفی دانشجویان ابلاغ شدپیگیری حقوق و حریم دانشجویی تشکیل و آیین‌نامه‌ آن در 27 ماده و 13 تبصره به تایید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رسید و ابلاغ شد.

شوراهای صنفی مجاز به انجام فعالیت‌ و موضع‌گیری سیاسی و همکاری، همسویی و حمایت از تشکل‌ها و جریان‌های سیاسی داخل و خارج دانشگاه‌ها نیستند بلکه مواردی نظیر بهبود وضعیت امور صنفی رفاهی دانشجویان؛ ایجاد فضای همدلی بین دانشجویان و مسئولان دانشگاه و تقویت فضای همکاری و تعامل؛ تقویت روحیه خودباوری و اعتماد به نفس، تعاون، کار جمعی و مشارکت قانونمند بین دانشجویان از جمله وظایف این شورا است.

همچنین ایجاد بستر مهارت‌افزایی، تجربه‌اندوزی و آشنایی بیشتر دانشجویان با توانمندی‌ها، امکانات و چگونگی اداره امور در دانشگاه‌ها؛ تلاش برای شناسایی، طرح و رفع نقص صنفی دانشجویان دانشگاه؛ پررنگ کردن نقش مشورتی دانشجویان در مراحل برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های مرتبط با امور صنفی دانشجویان؛ بهره‌مندی دانشگاه از ظرفیت‌‌های خلاق دانشجویی در راستای بهبود ارائه خدمات دانشجویان؛ تقویت فرهنگ پیگیری حل مشکلات رفاهی با تعامل و از طریق مجاری قانونی؛ افزایش آکاهی دانشجویان نسبت به حقوق و تکالیف دانشجویی از مهترین وظایف این شورا است.

ارکان و تشکیلات شورای صنفی: شورای واحد و شورای موسسه

هر واحد دانشگاهی دارای یک شورای صنفی است که اعضای آن از طریق انتخابات به مدت یک سال انتخاب می‌شوند. شورای خوابگاه‌ خواهران و برادران باید به‌ صورت مجزا تشکیل شود، البته در پردیس‌های دانشگاهی و مجتمع‌های خوابگاهی که شامل چند زیر مجموعه هستند، روش انتخاب شورای صنفی واحد در هر زیر مجموعه با صلاحدید شورای نظارت موسسه است.

اعضای شورای صنفی هر واحد باید در اولین جلسه خود یک نفر را با کسب اکثریت آرا به عنوان دبیر انتخاب کنند، این دبیر که مدیریت شورای صنفی و امضا مکاتبات از جمله وظایف او است می‌تواند حداکثر به مدت دو دوره در این جایگاه فعالیت کند.

علاوه بر وظایف مشترک میان شورای واحد و شورای موسسه مانند پیگیری حقوق صنفی دانشجویان واحد مربوط، شناسایی مشکلات و ارائه پیشنهاد و راهکارهای اصلاحی به مسئولان ذیربط واحد و شورای موسسه و پیگیری رفع مشکلات صنفی دانشجویان واحد از طریق مسئولان ذیربط واحد و شورای موسسه، شورای واحد وظیفه همکاری با کمیته اجرایی در مراحل برگزاری انتخابات؛ ارائه گزارش عملکرد برای هر نیمسال به شورای نظارت موسسه؛ رسیدگی به شکایات و اعتراضات اعضای واحد و انتخاب شهردار خوابگاه از سوی شورای صنفی خوابگاه‌ها را بر عهده دارد.
شورای موسسه

شورای موسسه، شورایی متشکل از دبیران شوراهای صنفی واحدهای موسسه به مدت یک سال است، نحوه انتخاب و شرح وظایف دبیر شورای موسسه مانند دبیر شورای واحد است.

برنامه‌ریزی و نظارت بر نحوه اجرای فعالیت‌های جاری شورای واحدها؛ تهیه و تدوین شرح وظایف داخلی شورای موسسه؛ تدوین شرح وظایف داخلی شورای واحدها؛ نظارت بر عملکرد شورای واحدها؛ ارائه گزارش فصلی و وضعیت صنفی- رفاهی دانشجویان موسسه به شورای نظارت؛ رسیدگی به اختلافات، شکایات و اعتراض‌های داخلی شورای واحدها و برگزاری انتخابات شورای واحدها از جمله وظایف این شورا است.

وظایف شورای نظارت موسسه

نظارت بر عملکرد شوراهای صنفی در سطح موسسه؛ بررسی پیشنهاد‌های شورای موسسه و رسیدگی به شکایات آن؛ برنامه‌ریزی، تصویب و یا پیشنهاد روش‌ها و... در سطح دانشگاه؛ نظ­­ارت بر ارزیابی فعال و مستمر در چگونگی اجرای مصوبات؛ بررسی گزارش‌های دوره‌ای معاونت دانشجویی از وضعیت صنفی-رفاهی دانشجویان و تصویب برنامه‌ها و راهکارها برای بهبود وضعیت موجود؛ برسی مسائلی که از سوی رئیس و یا معاون دانشجویی موسسه به یان شورا ارجاع داده می‌شود؛ تسهیل و تقویت حضور داوطلبانه دانشجویان ور فعالیت‌های صنفی-دانشجویی و ارائه گزارش سالانه فعالیت شورا از جمله وظایف شورای نظارت موسسه است.

وظایف شورای مرکزی نظارت

نظارت بر عملکرد شوراهای صنفی درباره اجرای مفاد آیین‌نامه؛ بررسی مطالب و مصوبات موسسات در حوزه ساختار و تشکیلات شورای صنفی آن موسسه؛ رسیدگی به شکایات شورای موسسات درباره عدم اجرای صحیح آیین‌نامه و شیوه‌نامه اجرایی آن؛ تفسیر و پیشنهاد اصلاح آیین‌نامه شورای صنفی دانشجویان و اصلاح شیوه‌نامه و تهیه و تنظیم سایر دستورالعمل‌ها و فرآیندهای مرتبط با شورای صنفی دانشجویان از جمله وظایف این شورا است.

تامین بودجه مورد نیاز برنامه‌های شورای صنفی

بودجه مورد نیاز برنامه‌های شورای صنفی که اجرای آن مستلزم هزینه است با تایید معاون دانشجویی در چارچوب این آیین‌نامه، از ردیف اعتبارات دانشجویی و رفاهی یا دیگر منابع مالی موسسه یا واحد وفق مقررات تامین می‌شود.

شرایط عضویت در شورای صنفی

کسانی که قصد دارند برای عضویت در شورای صنفی دانشجویان داوطلب شوند باید یک نیمسال تحصیلی (برای دانشجویان کارشناسی) را گذرانده باشند، اما دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی از ابتدای ورود به موسسه می‌توانند در انتخابات شرکت کنند. همچنین دانشجویان کارشناسی باید دارای حداقل معدل کل 13، دانشجویان کارشناسی‌ارشد دارای حداقل معدل کل 15 و دانشجویان مقطع دکتری دارای حداقل معدل کل 17 باشند. همچنین باید مدت باقی‌مانده از دوران تحصیل با احتساب ترمی که در آن انتخابات برگزار می‌شود، کمتر از 2 ترم نباشد.

آن دسته از دانشجویانی که حکم قطعی محکومیت در کمیته انضباطی داشته باشند یا در نیمسال پیشین یا در دو نیمسال آموزشی غیر متوالی مشروط شده باشند و دانشجویانی که در شورای مرکزی تشکل‌های اسلامی دارای مجوز در موسسه عضو باشند نمی‌توانند داوطلب عضویت در شورای صنفی شوند.

عضویت اعضای شورای صنفی در صورت هرنوع محکومیت قطعی در شورای انضباطی لغو می‌شود. انتخابات شورای صنفی در سال اول طی یکی ماه پس از ابلاغ آئین‌نامه و شیوه‌نامه در سال‌های بعد رد فرصت یک ماهه اردیبهشت برگزار می‌شود.

اختیارات شورای نظارت

مرجع نظارت بر فعالیت‌ها و رسیدگی به امور مربوط به شورا‌های صنفی در سطح موسسه، شورای نظارت است. شورای نظارت باید حداقل 2 ماه یکبار تشکیل جلسه بدهد مصوبات این جلسات با رای اکثریت حاضر معتبر است.

معاونت دانشجویی موسسه به عنوان دبیر شورای نظارت، وظیفه نظارت بر فعالیت‌های شورای صنفی را برعهده دارد و در صورت احراز تخلف، پرونده را برای تصمیم‌گیری در شورای نظارت ارائه می‌کند. شورای نظارت ظرف مدت حداکثر یک‌ ماه، درباره پرونده اظهارنظر خواهد کرد.

در صورتی‌که شورای نظارت موسسه، حکم به انحلال شورای صنفی دهد، معاونت دانشجویی موظف است همه مدارک را به همراه گزارش کامل به شورای مرکزی نظارت ارسال و در صورت عدم درخواست تجدیدنظر از شورای مرکزی نظارت، حداکثر ظرف مدت یک ماه دوباره در موسسه انتخابات برگزار کند.

به گزارش آنا، شورای مرکزی نظارت مرجع تفسیر آیین‌نامه‌ها، تهیه و ابلاغ شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی آیین‌نامه، تجدیدنظر در آرای شورای نظارت موسسه، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در مورد شوراهای صنفی، شورای مرکزی نظارت است.

این شورا است حداکثر ظرف مدت دو ماه از تاریخ دریافت شکایات، به شکایات شورا و یا موسسه رسیدگی کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین