کد خبر: ۳۷۰۵۳۵
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۹

مایکروسافت به جنگ تروریست‌های آنلاین رفت

با حضور گروه‌های تروریستی و افراط گرا بویژه داعش در فضای مجازی و استفاده از این ظرفیت برای تبلیغ،عضوگیری و ترویج خشونت،انگشت اتهام به سوی شبکه‌های اجتماعی و شرکت‌های بزرگ فناوری رفت و بسیاری،این کمپانی‌ها را به هموار کردن مسیر برای تروریست‌ها متهم کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
همین موضوع غول‌های بزرگ این عرصه را بر آن داشت تا راهکارهایی برای مقابله با این گروه‌ها آغاز کنند و تازه ترین خبرها حاکی است که بالاخره مایکروسافت نیز پس از سایر کمپانی‌ها سرانجام به جرگه مبارزه با تروریست‌های آنلاین پیوست.

سیاست‌های جدید مایکروسافت
به گزارش سی ان ان،هرچند پیش از این توئیتر،فیس بوک،تلگرام و... برای ممانعت از فعالیت گروه داعش و سایر گروه‌های تروریستی در فضای مجازی طرح هایی ارائه داده و برنامه‌هایی اجرا کرده بودند ولی کمپانی مایکروسافت تاکنون واکنش خاصی به این موضوع نشان نداده بود؛ موضوعی که صدای بسیاری را درآورد ولی به نظر می‌رسد این غول دنیای فناوری هم به اهمیت موضوع پی برده و اعلام کرده است که جنگ تمام عیار علیه تروریست‌های آنلاین را آغاز خواهد کرد. مایکروسافت در وبلاگ خود با اشاره به اینکه رویدادهای چند ماه گذشته نشان داد می‌توان از اینترنت در کنار مزایای فراوان، بدترین و غیرقابل باورترین استفاده‌ها را نیز داشت، از اتخاذ سیاست‌های جدید برای برداشتن و حذف محتوای تروریستی در فضای مجازی مربوط به هریک از سازمان‌ها و گروه هایی که در فهرست تحریم‌های شورای امنیت ملی امریکا قرار دارند، خبر داده است.

مطابق سیاست‌های جدید، کمپانی مایکروسافت مانع پست شدن محتوای تروریستی بر سرویس‌های خود همچون one Note - برنامه‌ای مستند که بر پایه سیستم‌های ابری(cloud) کارمی کند- می‌شود. مایکروسافت همچنین ادامه داده است به محض ورود محتوای تروریستی به سرویس‌های مایکروسافت،ابزار گزارشگر آنلاین ما متوجه موضوع خواهد شد و خواستار حذف محتوا می‌شود، ما نیز بلافاصله پس از اطلاع یافتن از محتوای تروریستی آن را حذف خواهیم کرد البته گزارش های دریافتی از دولت یا مردم نگران نیز می‌تواند در این پاکسازی به مایکروسافت کمک کند.مایکروسافت همچنین در این نوشته آورده است که مایکروسافت برای سرمایه گذاری در زمینه تکنولوژی کمک خواهد کرد تا بتوان علاوه بر شناسایی این گروه‌های تروریستی، مانع پیام‌رسانی آنها به صورت آنلاین شد. مایکروسافت همچنین منابعی را به YouthSpark- یک پلتفرم ابتکاری برای جوانان- افزوده است تا به آنان کمک کند در شبکه‌های اجتماعی، اطلاعات واقعی و مفید را از سخنان سرشار از خشونت تشخیص دهند و به صورت امن تر در فضای آنلاین و شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشند.مایکروسافت تلاش دارد تا جوانان و نوجوانان را درباره اطلاعات و محتوای نامناسب این گروه‌ها و نیز کلمات سرشار از نفرت آنها آگاه کند و مانع گرویدن احتمالی آنها به چنین گروه‌های تروریستی و افراطی گرا شود.

نقش مهم کمپانی‌های فناوری

روزنامه تلگراف نیز درباره جدیدترین تصمیم مایکروسافت نوشت بالاخره این کمپانی نیز به غول‌های دنیای فناوری متعهد به مقابله با تروریسم آنلاین، ملحق و متعهد شده است تا مانع پست شدن محتوای تروریستی به سرویس‌های این کمپانی همچون Xbox Live وOutlook webmail شود.تروریسم یکی از موضوع‌های ضروری است که در جهان امروز باید به آن توجه کرد و مایکروسافت نیز متعهد شده است که نقش خود را در مقابله با استفاده تروریست‌ها و گروه‌های افراطی از شبکه‌های اجتماعی برای عضوگیری و ترویج خشونت ایفا کند.البته هنوز از جزئیات استراتژی ضد تروریسم مایکروسافت خبری در دست نیست ولی این کمپانی گفته است که به هرحال سانسوری در خروجی موتور جست و جوی خود یعنی Bing نخواهد داشت.

مایکروسافت در پاسخ به نگرانی‌ها درباره سانسور اطلاعات گفت تنها لینک هایی حذف خواهند شد که خطرناک بودن آن کاملاً مشخص شده باشد.«تد هلموس» یکی از محققان در کمپانی Rand Corp معتقد است تلاش‌های ضد ترور مایکروسافت و سایر کمپانی‌های فناوری برای مقابله با تروریست‌ها مؤثر است چون این کمپانی‌ها علاوه بر محدود کردن دسترسی این گروه‌های افراطی،اپلیکیشن‌های پیام رسان جایگزین هم طراحی می‌کنند.

 مفسر این روزنامه، یکی از بخش‌های برنامه مقابله با تروریسم مایکروسافت را نیز همکاری و سرمایه گذاری این کمپانی برای تحقیقات پروفسور«هانی فرید» در دانشکدهDartmouthعنوان کرده است؛ درقالب این برنامه می‌توان تکنولوژی اسکن اسناد، ویدئو،تصاویر و فایل‌های صوتی را پیشرفته تر کرد تا موارد مرتبط با تروریسم را شناسایی کرد.

پاسخ به خواسته کاخ سفید

سایت Technewsworld نیز در تحلیل از خبر جدید درباره مایکروسافت گفته است شاید این کمپانی طرح خود را در پاسخ به تلاش اوباما برای جلب کمک بزرگان«سیلیکون ولی» به منظور مقابله با سازمان‌ها و گروه‌های افراطی ازجمله داعش که از شبکه‌های اجتماعی برای جذب نیرو و سرمایه بهره می‌برند ارائه داده باشد.

مایکروسافت در وبلاگ خود آورده است با توجه به اهمیت اینترنت به عنوان یک قطب ارتباطی، نیاز به نگرشی جدید برای مقابله با تروریسم در عرصه دیجیتال احساس می‌شد و مایکروسافت هم به این عرصه پاگذاشت. مایکروسافت تلاش‌هایش را برای ممانعت از قرار گرفتن پست هایی با محتوای تروریستی در پلتفرم‌های مختلف این غول دنیای فناوری افزایش داده است. پست هایی که توسط گروه‌های افراطی گذاشته شده یا در حمایت از آنهاست، جملاتی برای به تصویر کشیدن گرافیکی خشونت و تشویق اعمال خشونت آمیز،تأیید گروه تروریست یا عملکرد آنها و نیز تشویق کسانی که به این گروه‌های افراطی می‌پیوندند از پلتفرم‌های مایکروسافت حذف خواهد شد.در این سایت همچنین آمده است که مایکروسافت یکی از اعضای اصلی طراحی پلتفرم «مقابله با سوء‌استفاده تروریست‌ها از اینترنت» است. پلتفرمی که ایده طراحی آن،ماه گذشته در ژنو عنوان شد و مایکروسافت به عنوان یکی از سرمایه گذاران اصلی در این طراحی شرکت دارد.

مقابله با داعش در شبکه‌های اجتماعی

پیش از مایکروسافت فعالان عرصه فناوری و کمپانی‌های بزرگی برای مقابله با گروه‌های تروریستی آنلاین اعلام آمادگی کردند به عنوان مثال اواخر سال گذشته، توئیتر سیاستش را در قبال پست‌های خشونت‌آمیز تغییر داد و قوانین  صریح و شفافی درباره اینکه چه زمانی یک اکانت مسدود شود اعمال کرد. هرچند توئیتر هنگام اتخاذ این تصمیم نامی از حمله تروریستی داعش به پاریس نبرد یا اشاره‌ای به حادثه تروریستی فاجعه بار «سن بردینانو» نداشت ولی به هر حال از رشد فزاینده استفاده تروریست‌ها از شبکه‌های اجتماعی و تلاش آنها برای عضوگیری نیروهای جدید ابراز نگرانی کرده و در ماه فوریه(بهمن) اعلام کرد که از اواسط سال ۲۰۱۵تا این تاریخ بیش از ۱۲۵هزار حساب کاربری توئیتر را مسدود کرده است.

اپلیکیشن پیام رسان رمزگذاری شده تلگرام نیز از ماه نوامبر سال گذشته میلادی(آبان ماه) صدها کانال تبلیغاتی گروه داعش(بیش از ۶۰۰ کانال) را مسدود کرده و مانع فعالیت آنها در این شبکه اجتماعی شده است و چند گروه هکری نیزعلیه داعش اعلان جنگ داده و مدعی هستند که تاکنون بسیاری از حمله‌های تروریستی این گروه را نافرجام گذاشته‌اند.گوگل نیز برای کسانی که واژه‌های مرتبط با افراط‌گرایی را جست و جو می‌کنند لینک‌های ضدافراط گرایی  ارسال می‌کند و ازآنها می‌خواهد از این گروه‌ها فاصله بگیرند.فیس بوک نیز تیمی را برای کنترل تروریسم در نظر گرفته است و اوایل امسال «مونیکا بریکت» ناظر این تیم در فیس بوک به تلگراف گفت:نکته‌ای که بارها در زمان‌های مختلف از دانشگاهیان شنیده ایم این است که اگر می‌خواهید با تروریسم آنلاین یا گروه‌های حامی ایدئولوژی تروریست‌ها آشنا شوید و آنها را بیابید، بهتر است دوستانشان را پیدا کنید.بنابراین وقتی ما از وجود اکانتی که از تروریسم حمایت می‌کند آگاه شویم اکانت‌های مرتبط با آن را می‌یابیم و یکباره تعداد زیادی از این اکانت‌ها را حذف و مسدود می‌کنیم.

به گزارش ایران، در حال حاضر فیس بوک به جنگی همه جانبه با تروریست‌ها و مسدود کردن حساب کاربری آنها پرداخته است که البته این عمل به مذاق تروریست‌ها خوش نیامد و امسال «مارک زوکربرگ» مدیرعامل این شبکه پیام رسان  توسط حامیان گروه داعش تهدید به مرگ شد. همچنین در ویدئوی ۲۵دقیقه‌ای یک گروه که خود را ارتش the Sons Caliphate می‌نامند تصاویری از «زوکربرگ» و «جک دورسی» مدیرعامل توئیتر منتشر شد که آنان را در حال سوختن در میان شعله‌های آتش نشان می‌داد. توئیتر، فیس بوک و سایر کمپانی‌های فعال حوزه فناوری در ماه‌های اخیر گام‌های بزرگی برای سختگیری در زمینه فعالیت تروریست‌ها در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی برداشته‌اند و البته این تلاش‌ها پس از آن قوت گرفت که مشخص شد تروریست‌های حاضر در ماجرای تیراندازی «‌سن بردینانو» امریکا از پیام‌های داعش در شبکه‌های اجتماعی الهام گرفته‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین