کد خبر: ۳۷۰۵۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۳

لاوروف: آماده وساطت بین ایران و شورای همکاری خلیج فارس هستیم

وزیران خارجه روسیه و عربستان در افتتاحیه چهارمین نشست "مذاکرات استراتژیک روسیه و شورای همکاری خلیج فارس" در مسکو طی امروز (پنجشنبه) در خصوص مسائل مختلفی از جمله مبارزه با تروریسم، تقویت روابط بین دو کشور و تلاش برای حل بحران‌های منطقه مذاکره کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
وزیر خارجه روسیه، سرگئی لاوروف، در افتتاحیه این نشست به همراه عادل الجبیر، همتای عربستانی خود با بیان اینکه بسیاری از اهداف در زمینه هماهنگی و همکاری میان روسیه و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس محقق شده است، گفت: امیدواریم که پیشرفت و پویایی در روابط روسیه و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس حاصل شود.

به گزارش پایگاه اینترنتی النشره، لاوروف گفت: در این نشست در خصوص لزوم حل و فصل همه مشکلات خاورمیانه بر اساس مشروعیت بین‌المللی تاکید کردیم. ما همچنین در خصوص اوضاع منطقه و اهمیت تعامل بر اساس حسن همجواری صحبت کردیم.

وی گفت: در زمینه تلاش برای ایجاد راهکار عادلانه و دائم برای حل مساله فلسطین با توجه به مشروعیت بین‌المللی و از طریق تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای 1967 به رسمیت شناخته شده مذاکره کردیم.

لاوروف تصریح کرد: در این جلسه استراتژیک تصمیم گرفتیم در بیانیه ختامی، دیدگاه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای را بررسی کنیم. ما اهمیت همکاری اقتصادی دو جانبه را مورد بررسی قرار دادیم.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: ما همچنین در خصوص گسترش همکاری در زمینه انرژی و نفت و سرمایه گذاری صحبت کردیم.

وی افزود: همکاری میان روسیه و کشورهای منطقه گسترش می‌یابد. در خصوص طرح روسیه برای تشکیل جبهه بین‌المللی مبارزه با تروریسم صحبت کردیم و از ائتلاف اسلامی که به تازگی تشکیل شده استقبال می‌کنیم.

لاوروف گفت: دیدگاه یکپارچه‌ای در خصوص مبارزه با ترویسم وجود دارد.

وی گفت: باید همه گروه‌ها به قطعنامه‌های شورای امنیت پایبند باشند.

وزیر خارجه روسیه در خصوص سوریه گفت: مردم سوریه خود باید راجع به آینده کشورشان تصمیم بگیرند. وی اخبار در خصوص عدم برگزاری مذاکرات سوریه قبل از ماه رمضان را نگران کننده دانست.

لاوروف گفت: در این نشست بر لزوم تلاش برای حل بحران سوریه همسو با قطعنامه‌های بین‌المللی تاکید کردیم.

لاوروف افزود: وجود مخالفان در برخی مناطق و ادغام آن‌ها با تروریست‌ها مانع اجرای روند صلح می‌شود.

وی افزود: ما خواهان توافق در خصوص سازوکار قانون اساسی و انتخابات سوریه هستیم. شورای امنیت دوره 18 ماهه‌ای را برای تدوین قانون اساسی تصویب کرده است.

لاوروف گفت: هر کشوری حق دارد تلاش کند تا نفوذ خود را در خارج از آن گسترش دهد به شرطی که طبق مشروعیت بین‌المللی باشد و علیه دیگر کشورها نباشد.

وی افزود: هماهنگی روسیه و آمریکا در سوریه برای مبارزه با داعش به شکل نهائی انجام نشده اما هماهنگی وجود دارد.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد، واشنگتن وعده داده ضمن حمایت از گروه بین‌المللی حامی سوریه، ارتباط میان گروه‌های مخالف و تروریست‌ها را از بین ببرد.

وی گفت: ما آماده‌ایم تا از روابطمان برای حل اختلافات میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و ایران استفاده کنیم.

لاوروف در این نشست اظهار داشت: به دیدگاه بهتری در خصوص مسائل مورد اختلاف منطقه‌ای دست یافتیم.

طرفین در این نشست تمایل خود را برای همکاری و هماهنگی و مشورت برای حل اختلافات اعلام کردند.

از سوی دیگر، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در این نشست از تمایل ریاض برای گسترش روابط دوجانبه با روسیه در تمامی زمینه‌ها خبر داد.

از سوی دیگر عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان از دیدگاه روسیه مبنی بر احترام به حاکمیت کشورها و همچنین مساله فلسطین قدردانی کرد.

وی ضمن مثبت ارزیابی کردن این نشست گفت: با روسیه در خصوص تثبیت آتش بس در سوریه توافق داریم. ما و روسیه تمایل خود را برای مبارزه با تروریسم و افزایش تلاش و مذاکره در این خصوص اعلام کردیم.

وزیر خارجه عربستان اظهار داشت: این نشست موجب پیشرفت روابط و دستیابی به توافقاتی خواهد شد.

جبیر گفت: روسیه نقش مثبتی در مبارزه با تروریسم و حل بحران در منطقه به ویژه در یمن، لیبی و عراق دارد. با وجود برخی اختلافات، اما مذاکرات خود را ادامه می‌دهیم تا به راهکاری در خصوص مسائل مورد اختلاف دست یابیم.

وی گفت: این اختلافات مانع از ادامه مذاکرات حتی در امور پیچیده نمی‌شود. وجود اختلاف نظر با روسیه دیدگاه مشترک میان طرفین را از بین نمی‌برد.

الجبیر افزود: روسیه منافع مشترکی با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دارد.

وی همچنین بر لزوم از سرگیری مذاکرات سوریه بعد از برقراری آتش بس به منظور اجرای روند انتقال سیاسی در سوریه تاکید کرد.

وزیر خارجه عربستان با بیان اینکه ریاض از راهکار سیاسی حمایت می‌کند، گفت: اختلافات با روسیه در خصوص آینده بشار اسد رئیس جمهوری سوریه هنوز باقی است.

وی با بیان اینکه عربستان با روسیه در زمینه مبارزه با تروریسم توافق دارد، گفت: خواستار مذاکره با روسیه در مورد مسائل مورد اختلاف در خصوص سوریه و یمن هستیم.

وزیر خارجه عربستان اظهار داشت: ما به موضع‌گیری روسیه در حل مساله فلسطین احترام و ارزش قائلیم.

لاوروف تاکید کرد که مذاکره طی سال‌های اخیر پویایی خود را در زمینه مسائل منطقه‌ای و جهانی ثابت کرده است.

وی ادامه داد: مسکو از ابتدای این مذاکرات در سال 2014 تماس‌های متعددی با دولت‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس داشته است.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان ریاست این نشست را از سوی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بر عهده دارد. در این نشست همچنین عبداللطیف بن راشد الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس مشارکت دارد.

منبع: ایسنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
0
0
آل سعود و دنباله روهایش
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین