کد خبر: ۳۷۰۸۱۳
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵

کم‌آبی، برگ برنده زعفران در زرندیه

مدیر جهاد کشاورزی زرندیه گفت: بیش از هفت هکتار از اراضی این شهرستان به کشت زعفران اختصاص یافت.
آفتاب‌‌نیوز :
احمد قره‌بیگلو در گفت‌وگو با ایسنا افزود: با توجه به سازگاری مناسب محصول زعفران با شرایط آب‌و‌هوایی زرندیه و کم آب‌بر بودن این محصول، کشت این محصول توسط کشاورزان این منطقه آغاز شده است.

وی با اشاره به کشت این محصول در مناطقی از بخش خرقان و بخش مرکزی زرندیه به دلیل سازگاری این گیاه با شرایط و اقلیم آب وهوایی موجود در آن افزود: مصرف پایین آب و صرفه جایگزینی این محصول نسبت به محصولات آب‌بر از یک طرف و ارزش افزوده بالای اقتصادی از طرف دیگر اشتیاق کشاورزان را برای کشت این محصول افزایش داده است.

به گفته وی، میزان اشتغال زعفران کاری در این شهرستان به طور میانگین حدود 210 نفر روز به صورت فصلی است، که در صورت ترویج کاشت آن، ظرفیت اشتغال افزایش خواهد یافت و سالانه به طور متوسط یک میلیارد و 250 میلیون ریال از محل برداشت محصول زعفران عاید کشاورزان زرندیه می‌شود.

قره‌بیگلو در ادامه با اشاره به ارزش کاشت زعفران ارگانیک در زرندیه نیز گفت: ارزش کاشت محصول ارگانیک زعفران در منطقه زرندیه نسبت به ارقام معمولی آن با 40 درصد افزایش قیمت همراه است، که عاملی برای تشویق کشاورزان به کشت طلای سرخ شده است.

مدیرجهاد کشاورزی زرندیه در ادامه از برنامه دولت برای تامین تسهیلات لازم و تامین پیاز زعفران و آمادگی به منظور حمایت از زعفران کاری به عنوان یک کشت با نیاز آبی کم خبر داد و افزود: استفاده از آب‌های سطحی در ماه‌های پاییز تا اوایل بهار بهترین راهکار تامین آب مورد نیاز برای کشت زعفران در شهرستان زرندیه است که می‌تواند به عنوان یکی از روش‌های تغییر الگوی کشت مد نظر باشد.

وی گفت: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در میان خرده مالکان، زنان و خانوارهای روستایی، کشت این محصول استراتژیک اقتصادی در برنامه‌های کلان کشاورزی دیده شده و طرح توسعه و ترویج آن ادامه خواهد داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین