کد خبر: ۳۷۰۸۶۹
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۷

ظریف: اروپا به طور ملموس مراودات بانکی را تسهیل کند

وزیر امور خارجه کشورمان و لیناس لینکه ویچیوس، وزیر امور خارجه لیتوانی آخرین راه‌های گسترش همکاری‌های دوجانبه و مسائل منطقه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.
آفتاب‌‌نیوز :
محمدجواد ظریف با اشاره به روابط دو کشور اظهار کرد: مناسبات جمهوری اسلامی ایران و لیتوانی روند رو به جلو دارد و ما امیدواریم از طریق رایزنی‌های جاری بتوانیم زمینه‌های همکاری‌ها در بخش‌های سیاسی و پارلمانی را بیش از پیش گسترش دهیم و مجلس شورای اسلامی با توجه به نقش آن در شئونات قانون‌گذاری کشور، آمادگی دارد با پارلمان لیتوانی زمینه‌های همکاری‌های پارلمانی را تقویت کند.

وزیر امور خارجه کشورمان با تشریح ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری اظهار کرد: مؤسسات جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارند در زمینه‌های فن‌آوری، انرژی، LNG، نفت، کشاورزی، آموزش عالی، خدمات فنی و مهندسی با شرکت‌های دولتی و خصوصی و صاحبان صنایع و تجار لیتوانی در چارچوب منافع مشترک و متقابل، گام‌های بلندی را برای گسترش همکاری‌های اقتصادی دو کشور بر دارند.

او درباره زمینه معاملات بانکی پس از توافق برجام و با اشاره به گام‌هایی که 1+5 در آخرین اجلاس وزیران خارجه آمریکا و انگلیس با مسوولان بانکی اروپایی در لندن برداشته‌اند، اظهار کرد: گا‌م‌های جدید آثاری برای تحرک بخشیدن به تعاملات مالی بانک‌های اروپایی به‌همراه داشته است ولیکن ما انتظار داریم که به‌طور عینی و ملموس، طرف‌های اروپایی گام‌های لازم را برای تسهیل مراودات بانکی برداشته که پیامدهای آن را در اقتصاد کشورمان شاهد باشیم.

ظریف با اشاره به تحولات سوریه اظهار کرد: راه‌حل بحران سوریه، فقط احترام بر اراده مردم و حاکمیت سوریه است و طرح شرایط غیرواقعی در پروسه سیاسی و حمایت‌های همه جانبه برخی از طرف‌های منطقه‌یی از گروه‌های تروریستی، موجب تضعیف آتش‌بس شده و فرآیند سیاسی را پیچیده‌تر خواهد کرد.

لیناس لینکه ویچیوس، وزیر امور خارجه لیتوانی نیز با ارزیابی مثبت از روابط "ویلنیوس" با "تهران" اظهار کرد: ما علاقمند به گسترش روابط اقتصادی و تجاری با جمهوری اسلامی ایران هستیم و شرکت‌های مختلف لیتوانی در شرایط جاری در پرتو توافق برجام در زمینه‌های تکنولوژیک و انرژی و کشاورزی، آمادگی دارند همکاری‌های خود را با شرکت‌های ذی‌ربط جمهوری اسلامی ایران تعمیق بخشند.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه لیتوانی با ابراز خرسندی نسبت به افزایش رایزنی مقامات لیتوانی و جمهوری اسلامی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران نقش بارزی در منطقه دارد و ما خواهان تقویت رایزنی‌های بین دو کشور در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی و پارلمانی دو کشور هستیم.

وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و لیتوانی در پایان مذاکرات، یادداشت تفاهم رایزنی‌های سیاسی بین دو کشور را امضاء کردند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین