کد خبر: ۳۷۰۸۸۰
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۰

تظاهرات در استان‌های عراق

در حالی که خبرها حاکی از تظاهرات صدها تن از ساکنان استان‌های مختلف عراق از جمله بغداد در راستای اجرای فوری اصلاحات و ممانعت نیروهای امنیتی بغداد از ورود حامیان مقتدی صدر به منطقه الخضراء است، دیده بان حقوق بشر از عملکرد نیروهای امنیتی دولت بغداد علیه معترضان انتقاد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
 با وجود تدابیر امنیتی شدید در استان بصره صدها تن از ساکنان این استان در راستای اجرای فوری اصلاحات دست به تظاهرات زدند.

این تظاهرات در حالی برگزار شد که تدابیر امنیتی شدیدی در استان برقرار بود و تمامی مسیرهای منتهی به محل اصلی تظاهرات مسدود شده و نیروهای امنیتی زیادی در محل مستقر بودند.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه ماهواره‌ای سومریه نیوز عراق،در بغداد نیز صدها تن از حامیان مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در میدان التحریر تجمع کردند. تعدادی از تظاهرکنندگان در این میدان از تظاهرات دست برداشتند اما بقیه آنها در میدان ماندند.

یک منبع در پلیس عراق گزارش داد که تظاهرکنندگان میدان التحریر قصد داشتند وارد منطقه الخضراء شوند اما نیروهای امنیتی با شلیک گاز اشک آور مانع از آنها شدند. در این میان شش معترض دچار مسمومیت گازی شدند.

دفتر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق اعلام کرد، نیروهای امنیتی کنترل میدان التحریر بغداد را در دست دارند و در حال حاضر عاملان نفوذی در میان تظاهرکنندگان تحت تعقیب این نیروها هستند.

نیروهای ضد شورش عراق با قرار دادن موانع بتونی و سیم‌های خاردار مسیرهای منتهی به منطقه الخضراء را مسدود کردند.

معترضان با سر دادن شعارهایی از ادامه فعالیت‌ کابینه حیدر العبادی انتقاد کرده و همزمان تلاش کردند از موانع بتونی عبور کنند.

در مقابل نیروهای مبارزه با شورش عراق با استفاده از گاز اشک آور مانع آنها شدند. دست کم 15 معترض در این درگیری به دلیل استنشاق گاز آسیب دیدند.

در این راستا دیده بان حقوق بشر در بیانیه‌ای براساس اظهارات شاهدان عینی در میان تظاهرکنندگان اعلام کرد: نیروهای امنیتی عراق هفته گذشته در منطقه الخضراء بغداد از گلوله واقعی و گاز اشک آور برای مقابله با تظاهرکنندگان استفاده کرده و چهار تن از آنها را کشته و بیش از 100 تن دیگر را زخمی کردند.

دیده بان حقوق بشر از مسئولان عراقی خواست در مورد استفاده از سلاح‌های کشنده علیه تظاهرات مسالمت آمیز تحقیقاتی را آغاز کنند.

به گفته شاهدان عینی، معترضان که مسلح نبوده و به صورت مسالمت آمیز در بغداد دست به اعتراض زده بودند هدف تیراندازی نیروهای امنیتی قرار گرفته و پس از آغاز تیراندازی شروع به پرتاب سنگ به سمت آنها کردند.

جو استورک، معاون مدیر اجرایی بخش‌ خاورمیانه و شمال آفریقای دیده بان حقوق بشر اظهار داشت: نیروهای امنیتی مسئول حفظ امنیت منطقه الخضراء هیچ دلیل قانونی برای شروع تیراندازی به سمت تظاهرکنندگان نداشتند.

دولت بغداد موظف است فورا تحقیقات درباره موارد قتلی که رخ داده را آغاز کرده و به نیروهای امنیتی دستور دهد تنها در صورتی که جانشان در خطر بود از سلاح‌های کشنده استفاده کنند.

استورک تاکید کرد: دولت عراق باید به نیروهای امنیتی خود دستور دهد در راستای اجرای قوانین از اعمال قدرت به ویژه با استفاده از سلاح‌های کشنده خودداری کند. بغداد باید مسئولین این حادثه از جمله فرماندهان آنها را مورد بازجویی قرار داده و محاکمه کند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین