کد خبر: ۳۷۰۸۹۶
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۷

«شورای حکام» در تهران چه می‌کند؟

رئیس شورای حکام(میراث ناملموس) هدف از تشکیل مرکز میراث ناملموس تهران و برگزاری نشست عادی شورای حکام میراث ناملموس را ایجاد صلح، گفت‌وگو، تبادل تجربیات، وحدت، صلح و وفاق بین المللی و پیشبرد اهداف یونسکو در منطقه دانست.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد حسن طالبیان در حاشیه روز نخست سومین نشست عادی شورای حکام که (شنبه 8 خرداد) کار خود را در هتل لاله تهران آغاز کرد، با تاکید بر این‌که درحال حاضر مرکز میراث ناملموس در تهران فعالیت‌های قابل توجهی را در سطح ملی و منطقه‌ای داشته است، افزود: درحال حاضر منطقه ما در جهان از حساسیت بالایی برخوردار است و داشتن یک سازمان بین‌المللی برای پاسخگویی به نیازهای موجود ضروری است.

وی ادامه داد: هرسال فعالیت و تصمیمات مشخصی در شورای حکام تعیین می‌شود که آن‌ها در نشست عادی شورای حکام (میراث ناملموس) مورد بررسیِ نظر شورا قرار می‌گیرد و در نهایت برای تصویب آن‌ها نظر نهائی اعضای شورا اعلام می‌شود.

به گفته او، درحال حاضر 11 کشور ایران، پاکستان، افغانستان، ارمنستان، لبنان، فلسطین، ترکیه، قزاقستان، قرقیزستان و عراق در عضویت مرکز میراث ناملموس تهران قرار دارند و 4 کشور عمان، قطر، ترکمنستان و کویت نیز برای عضویت در این مرکز ابراز تمایل داشتند. این درحالی است که نمایندگان 2 کشور آذربایجان و ازبکستان نیز در سومین نشست عادی شورای حکام به عنوان مهمان حضور دارند تا پس از بررسی به عضویت این مرکز درآیند.

وی اظهار کرد: همه همکاران مرکز میراث ناملموس نیاز به همکاری کشورهای عضو دارند، بسیاری از برنامه‌ها توسط یونسکو تصویب شده و از سوی ایران آماده حمایت مرکز از سوی سازمان میراث فرهنگی هستیم.

طالبیان افزود: درباره‌ی عملکرد "مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی تحت نظارت یونسکو" در منطقه اظهار کرد: این مرکز در یک دوره 4 ساله فعالیت می‌کند که سال گذشته تائید خود را برای چهار سال آینده گرفت، در طول هر 4 سال کارشناسان یونسکو عملکرد این مرکز را بررسی می‌کنند و بر اساس فعالیت‌ها، تاثیر در منطقه، برنامة‌ها و اهداف یونسکو، ادامه‌ی فعالیت یک مرکز را تائید می‌کنند.

به گفته‌ی وی در روز نخست سومین نشست شورای عادی حکام (میراث ناملموس) گزارش مالی سالانه ارائه می‌شود. اعتبار این گزارش با تصویب مجلس شورای اسلامی مبلغ 500 هزار دلار است که ریز پرداختی آن نیز به یونسکو اعلام می‌شود.

او با بیان این‌که اعضای شورای حکام از هر کشور از 2 عضو به 3 عضو ارتقا پیدا کرده است، ادامه داد: در روز نخست این نشست گزارش فعالیت‌ها به ویژه ظرفیت‌سازی در منطقه مورد بررسی قرار می‌گیرد چون تحت نظارت یونسکو، اهداف آن را دنبال می‌کنند.

به گزارش ایسنا، سومین نشست عادی شورای حکام (میراث ناملموس) که از صبح 8 خرداد ماه با حضور 11 کشور در هتل لاله تهران آغاز به کار کرده است تا فردا شب 9 خرداد ماه به طور تخصصی پنل‌های برنامه‌ریزی شده را برگزار می‌کند و در روز سوم بازدید اعضای شورا از مکان‌های تاریخی در دستور کار است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین