کد خبر: ۳۷۱۰۶۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵

نیشتر بر جان طبیعت مازندران ، این بار با لاشه مرغ

انگار جنگ با طبیعت سرسبز مازندران تمامی ندارد؛ از انباشت زباله گرفته تا رهاسازی فاضلاب ، قطع درختان ، تغییر کاربری زمین ها و این بار رهاسازی لاشه مرغ های مرده یک مرغداری در جنگل های بکر شهرستان نکا.
آفتاب‌‌نیوز : محیط زیست مازندران سال هاست که تقاص بی توجهی شهروندان و گردشگران میلیونی را پس می دهد و هر روز شیوه جدیدی از تخریب را تجربه می کند. رهاسازی لاشه یکهزار و 400 قطعه مرغ یکی از مرغداری های نکا در جنگل های اطراف روستای ییلاقی 'ملاخیل' این شهرستان طی چند روز گذشته در فضای مجازی دست به دست شد تا همگان حتی در دورترین نقطه کشور بوی تعفن ناشی از آن را همراه با ساکنان روستاهای اطراف استشمام کنند.

بوی تعفن ناشی از بی فکری یک مرغدار منفعت طلب را از فاصله چند کیلومتری جنگل بکر نکا می توان استشمام کرد، بویی که طی چند روز گذشته عرصه زندگی را بر ساکنان روستای ملاخیل و رهگذرانی که این جاده جنگلی را برای آمد و شد انتخاب می کنند، تنگ کرده است.
رهاسازی لاشه مرغ های تلف شده در جنگل و طبیعت مازندران حتی حاشیه جاده ها، موضوعی جدید نیست و ظاهرا به خاطر تنبیه نشدن مقصران یا اطلاع رسانی نکردن درباره عواقب این کار ضد زیست محیطی ، درحال تبدیل به یک رویه طبیعی است، رویه ای که برای دپو زباله های شهری و روستایی در آن دیگر نهادینه شده و مسئولان محیط زیست استان هم چاره ای جز پذیرش آن نداشته اند.

خبرنگار ایرنا که برای بررسی موضوع ، خود به محل وقوع تخلف زیست محیطی در حاشیه جنگل ملاخیل سفر کرد، می نویسد: لاشه مرغ های تلف شده در سراشیبی منطقه جنگلی ملاخیل، صفرمیان و پوروا رها شده و بوی تعفن آن زندگی مردم این روستاها و رهگذاران را مختل کرده است.
این روستاها در بخش محروم هزارجریب نکا واقع هستند، منطقه ای که به بکر بودن طبیعت زیبا ازجمله عرصه جنگلی اش، معروف است .
این منطقه خوش آب و هوا و همیشه سبز در جنوب شهر نکا واقع است، جایی که کمتر گردشگر غیربومی شناختی از آن دارد و تنوع پوشش گیاهی و زیست حیوانی آن هم تنها برای کارشناسان خبره محیط زیست قابل شناسایی است.

براساس اعلام مردم منطقه که در این مسیر تردد می کنند، در طول هفته گذشته تاکنون بوی بدی که از تخلیه لاشه مرغ ها در منطقه پراکنده شده، غیرقابل تحمل شده است.
روزهای نخست ، منشاء تعفن برای مردم منطقه مشخص نبود تا این که بومیان با تجسس در منطقه جنگلی توانستند شاهکار فرد یا افراد منفعت طلبی را که با لاشه مرغ های تلف شده علاوه بر محیط زیست، زندگی و سلامتی آنان را به خطر انداخته بود، شناسایی کنند.
علیرضا محمدی یکی از افراد منطقه در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: چندی پیش و در طول هفته گذشته، بوی بدی در منطقه استشمام می شد که با بررسی و رسیدن به سرنخ این بوی تعفن، مشاهده کردیم که مقدار زیادی مرغ در سراشیبی جنگل های ملاخیل به صورت باز، انباشت شده است.

وی افزود: این دفن غیربهداشتی در جنگل های نکا در طول سال در نقاط مختلف وجود دارد و برخی مرغداران آگاهانه یا ناآگاهانه و مغایر با اخلاق محیط زیستی، شبانه و به دور از چشم مردم محلی ، اقدام به تخلیه مرغ تلف شده در مکان های مختلف می کنند .
قاسم احمدی یک روستایی دیگر ساکن این منطقه هم با بیان این که وجود این مرغ های آلوده و مریض در منطقه و دفن غیربهداشتی آنها، زندگی مردم را به خطر انداخته است، گفت: باید مسئولان ذیربط در این راستا با جدیت وارد شوند و برای سلامت روستاییان چاره اندیشی شود و نباید روستاها حیاط خلوت و مکانی امن این افراد برای انجام کارهای غیرقانونی و غیربهداشتی شود.

بخشدار هزارجریب نیز با تایید تخلیه لاشه مرغ های تلف شده و بوی تعفن پراکنده شده در منطقه حدفاصل روستاهای ملاخیل، پوروا و صفرمیان، گفت: در بازدید میدانی، دفن غیربهداشتی مرغ های تلف شده در طبیعت بکر مشاهده شده و اقداماتی درحال انجام است.
محمد محمدیان افزود: با توجه به این که لاشه این مرغ ها در طبیعت رها شده و احتمال ورود شیرابه های آنها به سفره آب های زیرزمینی و چشمه های آب در منطقه وجود دارد، واحدهای مختلف دامداری و کشاورزی این منطقه هم در معرض خطر قرار گرفته اند.
رئیس اداره محیط زیست نکا نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان این که محیط زیست یک دستگاه نظارتی است و وظیفه جمع آوری زباله با محیط زیست نیست، اظهارکرد: جمع آوری زباله در داخل روستا با دهیاری و در خارج از روستا با بخشداری است و در حوزه شهری نیز شهرداری این وظیفه را برعهده دارد.

رضا قاسمی افزود: محیط زیست وظیفه جمع آوری زباله را ندارد ، اما با مشاهده تخلف ازطریق قانونی و حقوقی وارد عمل می شود و برای این منظور نیز صبح شنبه هشتم خرداد با توجه به گزارش های ارائه شده به این اداره، نامه ای به بخشداری هزارجریب ارسال کردیم تا مستندات لازم در این زمینه را به ما ارائه کنند.
وی قول پیگیری جدی موضوع و برخورد قاطعانه با مسببان این رخداد را داد و گفت: محیط زیست براساس مستندات ارائه شده و تحقیقات اقدام می کند که در این راستا نیز درصورتی که فرد یا افراد خاصی با مستندات از سوی بخشداری هزارجریب به ما معرفی شوند ، برای اقدام قانونی و حقوقی وارد عمل می شویم و براساس قانون عمل خواهیم کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
0
1
فقر فرهنگی و نا آگاهی بعضی از مردم محیط زیست ایران رو نابود خواهد کرد. باید در مورد حفظ و نگهداری محیط زیست تبلیغات و سرمایه گذاری بیشتری توسط مسئولین امر صورت بگیره .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
0
1
فرمانداران اين شهرها و شهردارها چه كاره هستند. فقط عنوانين را به يدك مي كشند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین