کد خبر: ۳۷۱۱۲۰
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۳

دیدار «صالحی» با سفیر اسپانیا با تاکید بر روابط فرهنگی

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و «ادواردو لوپس بوسکتس»، سفیر اسپانیا در ایران با یکدیگر دیدار و بر گسترش روابط فرهنگی دو کشور تاکید کردند.
آفتاب‌‌نیوز : سید عباس صالحی در این دیدار که به همت اداره کل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی برگزار شد، ضمن خوشامد‌گویی به سابقه روابط دو کشور اشاره کرد و گفت: آشنایی ایران و اسپانیا به 400 سال پیش بازمی‌گردد و نزدیک به 100 سال است که روابط دیپلماتیک میان این دو کشور در جریان است. تقویت روابط فرهنگی میان دو کشور کمک می‌کند تا دو کشور ارتباطات بیشتری با یکدیگر داشته باشند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: فرهنگ یک دریچه مطمئن برای ارتباطات گسترده میان کشورهاست و خوشحالم که شما به عنوان سفیر اسپانیا در ایران، مطالعات فرهنگی و اسلامی داشته‌اید، زیرا این مطالعات کمک بیشتری به پیشبرد اهداف می‌کند.

صالحی با اشاره به جایگاه فرهنگ در دو کشور ایران و اسپانیا عنوان کرد: در ایران و اسپانیا فرهنگ به عنوان یکی از نقاط برجسته محسوب و هنر و ادبیات به عنوان هویت ایران و اسپانیا شناخته می‌شود. خوشبختانه تفاهم‌نامه جامع فرهنگی میان دو کشور به امضا رسیده است که می‌تواند مبنای گسترش ارتباطات باشد. همچنین برخی تفاهمنامه‌های فرهنگی میان دانشگاه‌ها و شهرهای ایران و اسپانیا به امضا رسیده است که می‌توان به خواهرخواندگی میان دو شهر بارسلونا و اصفهان اشاره کرد.

معاون امور فرهنگی گسترش زبان را یکی از راه‌های گسترش ارتباطات فرهنگی خواند و گفت: یکی از حوزه‌های گسترش فرهنگی مربوط به آموزش زبان فارسی و اسپانیایی میان دو کشور است. بیش از 500 میلیون نفر در سراسر دنیا به زبان اسپانیولی تکلم می‌کنند.

وی افزود: در دانشگاه‌های مختلف کشور ایران زبان اسپانیولی تدریس می‌شود و برخی از موسسات خصوصی نیز در ایران در این حوزه فعالیت می‌کنند. زبان فارسی نیز در اسپانیا دارای چنین زمینه‌هایی است و قابلیت گسترش در اسپانیا را دارد.

وی کتاب و صنعت نشر را زمینه دیگری برای تقویت ارتباطات فرهنگی دانست و گفت: در ایران 500 کتاب از زبان اسپانیولی به فارسی ترجمه شده است و البته این آمار به جز کتاب‌های نویسندگان اسپانیولی‌زبان است که آثار آن‌ها از زبان‌های دیگر (انگلیسی و فرانسوی) به فارسی منتشر شده است.

صالحی ادامه داد: ترجمه کتاب‌های فارسی به اسپانیولی می‌تواند تحولی در این حوزه ایجاد کند، خصوصا اینکه طرح گرنت با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی شده و از کتاب‌های فارسی که به زبان‌های خارجی ترجمه شوند حمایت می‌کند. البته با این کار می‌توان زمینه را برای ورود بخش خصوصی به این موضوع باز کرد.

صالحی در ادامه این دیدار با اشاره به جایگاه نمایشگاه کتاب تهران گفت: نمایشگاه کتاب تهران یک فستیوال بزرگ فرهنگی است که سالانه برگزار می‌شود و هزاران ناشر داخلی در آن شرکت دارند و میلیون‌ها بازدیدکننده از آن بازدید می‌کنند.

رئیس نمایشگاه کتاب تهران ادامه داد: امسال با توجه به تغییر مکان نمایشگاه پیش‌بینی می‌شد که جمعیت کمتری از آن بازدید کنند، اما خوشبختانه جمعیت بسیاری به نمایشگاه مراجعه کردند. حضور پربار اسپانیا در نمایشگاه کتاب تهران می‌تواند به تعامل بیشتر میان دو کشور کمک کند. نمایشگاه کتاب اسپانیا نیز یکی از نمایشگاه‌های مهم محسوب می‌شود و فرصتی برای گسترش فرهنگی میان دو کشور است و به تعاملات ناشران دو کشور نیز کمک خواهد کرد.

صالحی در پایان از جایزه جهانی کتاب سال به عنوان فرصت دیگری برای گسترش ارتباطات فرهنگی نام برد و گفت: جایزه جهانی کتاب سال نیز از دیگر بخش‌هایی است که قابلیت تعامل میان دو کشور وجود دارد. این جایزه سالانه به کتاب‌های خارجی برتر در حوزه ایرانشناسی و اسلام‌شناسی به برگزیدگان اهدا می‌شود و شخص رئیس جمهور در مراسم اختتامیه این جشنواره حضور پیدا می‌کند.

به گزارش ایسنا، «ادواردو لوپس بوسکتس»، سفیر اسپانیا نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت فرهنگ در قانون اساسی این کشور گفت: همان‌گونه که در ایران فرهنگ از جایگاه بالایی برخوردار است، در کشور اسپانیا نیز در قانون اساسی بر روی فرهنگ تاکید فراوانی شده و نگاه ما به فرهنگ یک مقوله فراملیتی است.

وی افزود: در حوزه ایرانشناسی نیز در اسپانیا مطالعات فراوانی انجام شده است. همچنین در حوزه ادیان زرتشتی و حوزه‌های دیگر نیز پژوهش‌هایی صورت گرفته است و به زودی نمایشگاهی از پژوهش‌های صورت گرفته در اسپانیا برگزار خواهد شد.

سفیر اسپانیا در ایران با اشاره به شمار گردشگران اسپانیایی که سالانه از ایران بازدید می‌کنند گفت: میانگین سن بازدیدکنندگان اسپانیایی که به ایران سفر می‌کنند، 55 سال است و این سن خوبی برای نوشتن مقاله یا یادداشت و حتی کتاب درباره تجربیات خود از ایران است.

«بوسکتس» با استقبال از حضور اسپانیا در نمایشگاه کتاب تهران به عنوان میهمان ویژه گفت: البته در این خصوص تصمیم گیرنده دولت اسپانیاست که پس از انتخابات جدید مطمئنا درباره این موضوع تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: امیدورام این نشست مشترک فتح بابی برای ادامه جلسات برای گسترش روابط میان دو کشور باشد.

بر اساس این گزارش، در این جلسه مقرر شد «کارلوس آراگون»، نفر دوم و وابسته فرهنگی سفارت اسپانیا در ایران و «علی فریدونی»، مدیرکل دفتر مجامع فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نمایندگان دو طرف پیگیر موضوع همکاری‌ها باشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین