کد خبر: ۳۷۱۴۲۲
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۵

شخصیت های پاکستانی: عربستان مسئول محرومیت ایرانیان از فریضه حج است

یک نماینده ارشد مجلس سنای پاکستان ادعاهای عربستان درخصوص دلایل منتفی شدن عزیمت ایرانیان به حج در سال جاری را بی اساس و نادرست دانست و رویکردهای غیرسازنده عربستان را عامل محرومیت ایرانیان از رفتن به سفر حج در سال جاری دانست.
آفتاب‌‌نیوز : 'طاهر حسین مشهدی' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در واکنش به بیانیه ای که سفارت عربستان در پاکستان! درباره منتفی شدن اعزام ایرانیان به مراسم حج امسال در اختیار رسانه های پاکستان قرار داد، گفت: ادعاهای مطرح شده در این بیانیه درست نیست. هیچ کشور و ملت مسلمانی حاضر نیست خواست و اشتیاق مردم خود را برای رفتن به سفر معنوی حج نادیده بگیرد بنابراین باید مشکل را طرف دیگر قضیه جستجو کرد.

عضو کمیسیون سیاست خارجی و رئیس کمیسیون دفاعی مجلس سنای پاکستان گفت: عربستان نباید موضوع حج را به یک موضوع فرقه ای یا سیاسی با هدف سنگ اندازی در مسیر سفر حجاج برخی کشورها تبدیل کند. همه مسلمانان جهان صرف نظر از اینکه از کدام یک از مذاهب پیروی می کنند، حق مسلم برای زیارت کعبه به عنوان قبله واحد مسلمانان دارند.
این نماینده پاکستان همچنین اظهار داشت که رویدادهای تلخ سال گذشته در طول مراسم حج از جمله فاجعه منا نشان داد که عربستان شایستگی و صلاحیت لازم را برای برگزاری بزرگ ترین گردهمایی مسلمانان جهان را ندارد.

** عربستان باید پاسخگو باشد
علامه 'راجا ناصر عباس جعفری' رهبر حزب سیاسی-مذهبی مجلس وحدت مسلمین (MWM) وابسته به شیعیان پاکستان نیز رویکرد سیاسی عربستان درقبال موضوع حج را به شدت مورد انتقاد قرار داد و با اشاره به نتایج مذاکرات اخیر میان مسئولان ایران و عربستان درباره مراسم حج امسال گفت: حکام سعودی باید در محضر خداوند و همچنین در برابر جهان اسلام، نسبت به کشتار هزاران نفر از حاجیان طی حج سال گذشته در سرزمین وحی جوابگو باشند.
وی تاکید کرد: سعودی ها این بار با استفاده ابزاری از موضوع حج، مسیر ضربه زدن به وحدت جهان اسلام و رویارویی میان امت اسلامی را در پیش گرفته اند.
علامه جعفری تاکید کرد: تمام منطقه و دنیا می داند که حکام سعودی گرایش تکفیری و تفرقه افکنانه دارند و برای حفظ و تقویت جایگاه خود، می خواهند جهان اسلام را دچار هرج و مرج و عدم ثبات کنند.

وی افزود: رویکرد و سیاست های عربستان سعودی حول محورهای فرقه گرایی، شیعه ستیزی و ایران ستیزی و در مجموع سیاست هایی اسلام ستیزانه است.
این سیاستمدار پاکستانی گفت: آل سعود همیشه دروغ می گوید، آنان همیشه در قبال ایران در موقعیت ها و موضوع های مختلف، روش دروغ و بهانه تراشی را در پیش گرفته اند.
وی تاکید کرد: آل سعود صلاحیت و لیاقت لازم را برای عهده دار بودن مسئولیت اداره حرمین شریفین و انجام مراسم حج ندارد.
در مراسم حج سال گذشته تعداد زیادی از حجاج در فاجعه منا، ازجمله بیش از 460 زائر ایرانی و بیش از یکصد زائر پاکستان، به دلیل بی تدبیری وسوء مدیریت عربستان، جان خود را از دست دادند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین