کد خبر: ۳۷۱۸۴۷
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸
پیش از سفر به وین؛

زنگنه: افزایش صادرات نفت ایران تاثیر منفی بر بازار نفت نداشته است

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران تفاوت اجلاس 169 اوپک با اجلاس گذشته این سازمان را افزایش صادرات نفت ایران عنوان کرد و گفت: افزایش دو برابری صادرات نفت ایران نه تنها تاثیر منفی بر بازار نداشته بلکه بخوبی جذب بازار شده است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از وزارت نفت، بیژن زنگنه در آستانه برگزاری یکصد و شصت و نهمین نشست عادی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با بیان اینکه اوپک، نهادی برای حداکثر کردن منافع اعضاست که باید در راستای تثبیت بازار، فعالیت کند و بتواند در مواردی که بازار نامتعادل می شود، نقش مدیریتی داشته باشد، تصریح کرد: ایران از این نقش اوپک، حمایت می کند.

یکصد و شصت و نهمین نشست اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) فردا (پنجشنبه ١٣ خردادماه، دوم ژوئن ) در مقر دائمی این سازمان در شهر وین پایتخت اتریش برگزار می شود.
وی تاکید کرد: اوپک به هر میزان این نقش را ایفا کند، ایران از آن در جهت اهداف، ساختار اصلی و اساسنامه اوپک حمایت می کند.

زنگنه با بیان اینکه ایران در یکصد و شصت و نهمین نشست اوپک در جهت ایفای این نقش تلاش می کند، تفاوت این نشست را با نشست پیشین (168) این سازمان افزایش صادرات نفت ایران عنوان کرد و افزود: صادرات نفت ایران در فاصله نشست 168 تا 169 اوپک ٢ برابر شده که این افزایش نه تنها تاثیر منفی بر بازار نداشته ، بلکه به خوبی جذب بازار شده است.
وزیر نفت افزود: جای خوشحالی دارد که بازار نفت با وجود برخی تخریب ها که در این مدت انجام شد، در حال بازگشت به یک وضع متعادل است.

زنگنه درباره انتخاب دبیرکل اوپک در نشست روز پنجشنبه(فردا) این سازمان، با بیان این که هفت نامزد برای احراز این پست از کشورهای ایران، عراق، عربستان، اندونزی، نیجریه، اکوادر و ونزوئلا وجود دارد، گفت: با توجه به این که انتخاب دبیرکل نیاز به اجماع کامل اعضا دارد، برخی کشورها شانسی برای گرفتن این پست ندارند.

زنگنه با بیان این که به طور معمول دبیرکل از میان کشورهای که نقش خنثی در اوپک دارند، انتخاب می شود، افزود: برای انتخاب دبیرکل باید منتظر برگزاری این نشست ماند، ضمن این که ایران به نامزدی که صلاحیت احراز این سمت را داشته باشد، رای خواهد داد.

وزیر نفت ایران امروز (چهارشنبه) تهران را به مقصد وین برای شرکت در این نشست ترک می کند.
اعضای اوپک(به استثنای ایران و لیبی) و کشورهای مهم تولیدکننده نفت غیرعضو اوپک در 29 فروردین ماه امسال در نشستی در شهر دوحه قطر برای تصمیم گیری درباره طرح موسوم به «فریز نفتی» که میزان تولید نفت این کشورها را در سطح ژانویه 2016 نگاه می داشت، گردهم آمدند.
این نشست بدون دستیابی به توافقی برگزار شد ، زیرا عربستان اصرار داشت جمهوری اسلامی ایران به این طرح بپیوندد.

ایران ضمن حمایت از طرح فریز نفتی که آن را راهکاری برای بازگرداندن ثبات به بازار نفت می دانست، اعلام کرد تا زمانی که سطح تولید و صادرات نفت خود را به سطح پیش از تحریم ها نرساند، در هیچ طرحی از این قبیل مشارکت نخواهد کرد.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در معاملات امروز(چهارشنبه ) 49 دلار و 41 سنت و هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمیدیت 48 دلار و 67 سنت اعلام شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین