کد خبر: ۳۷۲۰۷۶
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴

پیش‌نویس سند آشتی اسرائیل و ترکیه منتشر شد

شبکه 10 رژیم صهیونیستی از دستیابی به یک چارچوب تفاهمنامه آشتی بین این رژیم و ترکیه پس از پنج سال قطع روابط سیاسی خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
به نوشته پایگاه خبری فلسطینی (صفا)، این شبکه گزارش داد که براساس این پیش نویس، تل آویو از خواسته خود مبنی بر اخراج حماس از خاک ترکیه صرف نظر خواهد کرد و حماس همچنان در ترکیه دفتر نمایندگی خواهد داشت در مقابل، این جنبش نباید فعالیت های متخاصمانه در داخل اراضی فلسطین ضد این رژیم انجام دهد.

همچنین براساس این معامله، ترکیه نیز از خواسته خود مبنی بر رفع محاصره از نوار غزه عقب نشینی خواهد کرد در مقابل اجازه دارد در امور داخلی این منطقه مانند پروژه های زیرساختی و انسانی آن مشارکت داشته باشد.

بنا به گزارش منابع صهیونیستی، انتظار می رود که این تفاهمنامه در دیدار آینده اعضای مذاکره کننده دو طرف به امضا برسد.
با امضای این تفاهمنامه روابط بین دو طرف و تبادل سفرای آنها پس از گذشت 5 سال از قطع روابط سیاسی به دنبال حمله صهیونیست ها به کشتی مرمره ترکیه در سال 2010 از سرگرفته می شود.

روابط رژیم صهیونیستی و ترکیه که راهبردی توصیف می شد، پس از اقدام پنج سال گذشته ارتش اسرائیل در حمله به کشتی مرمره که در صدد شکستن محاصره تحمیلی رژیم صهیونیستی به نوار غزه بود؛ به شدت بحرانی شد و به مرحله دشمنی رسید.

به گزارش ایرنا، حمله اسرائیل به این کاروان حمله‌ای بود که در تاریخ ۳۱ مه ۲۰۱۰ توسط کماندوهای واحد شایتت ۱۳ ارتش اسرائیل به یک ‎ناوگان دریایی حامل کمک‌های بشردوستانه تحت عنوان ناوگان آزادی به باریکهٔ غزه، که شامل شش کشتی حامل ۶۶۳ فعال حامی فلسطینیان از ۳۷ کشور بود، صورت گرفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین