کد خبر: ۳۷۲۱۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۱
فاضل میبدی:

آیا به اندازه حجاب، روی مرتجعین دین حساس هستیم؟‌

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی فاضل میبدی گفت: مرحوم آیت‌الله طاهری در 3 عرصه دارای انطباق بود. عرصه ذهن و ضمیر، کردار و عمل، زبان و عمل؛ و در واقع ایشان آنچه که بدان معتقد بود، مطابق همان رفتار می‌کرد؛ این یعنی خلوص نیت یک انسان.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی فاضل میبدی در مراسم سومین سالگرد درگذشت مرحوم آیت‌الله طاهری اظهار کرد: قوت، قدرت و هوش آیت الله در حوزه علمیه مثال زدنی بود و در جهت بعد شخصیتی حوزوی، ایشان در حوزه علمیه قم فردی بارز محسوب می‌شد.

وی با بیان اینکه آیت‌الله منتظری و آیت‌الله طاهری پس از تبعید امام (ره) به خارج از کشور نگذاشتند آرمان‌های امام(ره) بر زمین بماند و به جریان انقلاب خدشه وارد شود، افزود: آن‌ها از بعد شجاعت، علم و شهامت توانستند تفکر امام(ره) را گسترش دهند تا جایی که در نبود امام(ره)، آیت الله منتظری توسط تمام مراجع قم مورد قبول واقع شدند.

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه در آن زمان اعتماد مردم و نسل جوان به روحانیت به شدت بالا بود، ادامه داد: من نمی دانم آیا امروز اعتماد بین مردم، جوانان و روحانیت وجود دارد یا خیر؟ اما می‌دانم که یکی از خطرهایی که ممکن است جامعه را تهدید کند، سلب اعتماد روحانیت و عالمان دینی در میان مردم است چرا که این کشور یک کشور دینی و اسلامی است و مردم آن شیعه هستند و نگهبانان آن قاعدتا باید عالمان دینی باشند.

وی تاکید کرد: بیشترین فرمانده، شهید و اسیر جنگ متعلق به استان اصفهان است و آنچه چنین مهمی را رخ داد، دعوت‌های مکرر آیات منتظری و طاهری بود و آنچه وجود داشت انطباق 3 عرصه مهم این شخصیت‌ها بود.

این استاد دانشگاه به این 3 عرصه مهم پرداخت و گفت: ابتدا ذهن و ضمیر، دوم کردار و عمل و سوم اعتقاد و عمل سه عرصه‌ای بود که شخصیت‌های بزرگوار آن زمان بدان عمل می‌کردند. در واقع آنچه بدان اعتقاد داشتند در کردار و گفتارشان نیز هویدا بود و این یعنی خلوص انسانیت.

فاضل میبدی تصریح کرد: آنچه امروز کشور را دچار مشکل کرده، شکاف بین این سه عرصه است. یعنی عده‌ای عقیده‌شان چیز دیگری است اما از گفتارشان اتفاق دیگری برآورد می‌شود.

وی به توسعه فرهنگی اشاره کرد و گفت: توسعه فقط ساخت تونل، جاده یا توربین نیست. بلکه توسعه فرهنگی اتفاقا توسعه مهم‌تری است. سرمایه فکری و سمبل فرهنگی از اقسام توسعه محسوب می‌شود. سوال اصلی اینجاست که چرا امروز کشور سرمایه‌ای مثل آیت‌الله طاهری ندارد که یک نهیب بزند و جوانان تکان بخورند؟ اگر به خاطر غرض‌های سیاسی این قبیل افراد را خدشه‌دار کنیم در واقع توسعه فرهنگی کشور را خدشه‌دار کرده‌ایم. من نمی گویم که از این افراد بت بسازیم اما اعتقاد دارم که باید ببینیم که آن‌ها چه کردند که این‌چنین شدند.

به گزارش ایسنا، این فعال اصلاح‌طلب ادامه داد: امروز در جامعه ما یک نوع افکار مرتجع دینی در حال رسوخ است که افکار امثال طاهری‌های زنده را کنار زده است. حجاب جزء دین اسلام است اما آیا آن اندازه‌ای که به حجاب توجه می‌شود و روی آن حساس هستند، روی افکار مرتجع افراد، حساس هستند؟ آن قدر که روی کلمه سکولاریسم در این کشور حساسیت وجود دارد که اتفاقا باید وجود داشته باشد، روی مرتجعین حساسیت وجود دارد؟ آیا آن‌قدر که روی کنسرت‌های قانونی حساسیت وجود دارد، روی تحجر در دین نیز حساسیت وجود دارد؟ چطور دست‌اندازی‌های به بیت‌المال انجام می‌شود ولی حساسیت‌ها آن‌قدر نیست؟!

فاضل میبدی تاکید کرد: اگر کار زشت در جامعه ارزش شود اتفاق ناگواری رخ داده است. سوال اینجاست که چرا امروز برخی هنجارشکنی‌ها به یک عادت تبدیل شده است؟ و مثل اینکه قرار است این هنجارشکنی‌ها عادی تلقی شود.

وی ادامه داد: ما نتوانسته‌ایم فردی مثل مرحوم طاهری را به عنوان اسوه فرهنگی درک کنیم. دسته‌ای از علمای دین نگاه‌شان فقط به اجرای احکام دین و عده‌ای دیگر نگاه‌شان به اجرای اهداف دین است.

وی معتقد است: ما امروز در اجرای احکام آن‌طور که باید و شاید توفیق پیدا نکرده‌ایم زیرا ما باید مردم را نسبت به اهداف دین روشن کنیم تا اجرای احکام دین امکان‌پذیر باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۴
0
0
کسی را که امام عزیزمان کنار گذاشت نامش را از خاطراتمان نیز پاک کرده ایم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین