کد خبر: ۳۷۲۲۳۷
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸

آمریکا: داعش همچنان بزرگترین خطر است/حوثی‌ها تروریست نیستند

وزارت خارجه آمریکا در گزارشی سالیانه در مورد وضعیت تروریسم در جهان اعلام کرد، در سال 2015 میزان عملیات تروریستی در سراسر جهان 13 درصد در مقایسه با سال 2014 کاهش یافته است.
آفتاب‌‌نیوز :
 بر اساس این گزارش، در سال 2015 ،11 هزار و 777 حمله تروریستی انجام گرفته که به مرگ 28 هزار و 328 تن و زخمی شدن نزدیک به 35 هزار و 300 تن منجر شده است.

میزان حملات تروریستی در عراق، پاکستان و نیجریه در سال 2015 کمتر شده است.

بر اساس اعلام سازمان ملل، در طول بیش از شش ماه گذشته داعش حملاتی را در 11 کشور در سراسر جهان انجام داده است که این آمار شامل عملیات داعش در سوریه، عراق، یمن، افغانستان و لیبی نمی‌شود.

با وجود کاهش 13 درصدی حملات تروریستی در جهان اما میزان عملیات تروریستی در کشورهایی مانند ترکیه، مصر، بنگلادش، افغانستان، فیلیپین، سوریه افزایش یافته است.

وزارت خارجه آمریکا به رغم کاهش حملات تروریستی داعش را بزرگترین تهدید اعلام کرده و آورده است که داعش شبه‌نظامیانی از 100 کشور جذب کرده است و در بهار 2015 به اوج قدرت خود رسید قبل از اینکه این قدرت در نیمه دوم سال 2014 رو به کاهش بگذارد. به طوریکه از ماه مه 2015 هیچ دستاورد نظامی نداشته است.

براساس این گزارش 400 صفحه‌ای، این گروه نیروهایی را از کشورهای خاورمیانه، آفریقا و آسیا جذب می‌کند.

به نوشته این گزارش، اگر چه در سوریه و عراق میزان مناطق تحت کنترل داعش کاهش یافته است اما این گروه در لیبی و مصر تقویت شده است. با پایان سال 2015 ، 40 در صد از مناطق دتحت کنترل داعش در سوریه کاهش یافت.

در این گزارش بر حمایت آمریکا از نیروهای سومالی و هیات اتحادیه آفریقا برای اعمال فشار بر گروه الشباب تاکید شده و آمده است که الشباب حملات خود را علیه هیات اتحادیه آفریقا افزوده که منجر به افزایش تلفات نیروهای آفریقایی شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از بی.بی.سی،وزارت خارجه آمریکا القاعده در شبه جزیره عربستان را خطری برای امنیت یمن و منطقه و آمریکا دانست و آن را به سبب شکست در تلاش‌ها برای مبازره با داعش اعلام کرد و داعش از شرایط سیاسی و نظامی یمن برای ایجاد پایگاه برای خود استفاده می‌کند.

در این گزارش به تلاش‌های فرانسه با قدرت‌های منطقه‌ای نظامی از جمله چاد و نیر اشاره شده که منجر به تضعیف توانمندی القاعده در مغرب اسلامی و گروه المرابطون در شمال مالی و ساحل به طور کلی شده است.

وزارت خارجه آمریکا همچنین انصارالله را گروه تروریستی ندانست.

هماهنگ‌کننده ضد ترور در وزارت خارجه آمریکا گفت:‌ آمریکا انصارالله و حو‌ثی‌ها را گروه تروریستی نمی‌داند و آنها طرفی در جنگ و طرفی در مذاکرات با هدف حل این درگیری‌ها هستند.

آمریکا در عین حال از حمایت ایران از انصارالله ابزار نگرانی کرد اما با وجود آن گفت:‌ واشنگتن این حمایت را در راستای حمایت از فعالیت تروریستی نمی‌داند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین