کد خبر: ۳۷۲۴۰۹
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰

کری: حذف ویدئوی مربوط به توافق هسته‌ای ایران را احمقانه خواند

وزیر خارجه آمریکا با انتقاد از ویرایش گزینشی ویدئوی کنفرانس خبری سخنگوی این وزارت خارجه درباره توافق هسته‌ای ایران آن را «احمقانه»، «خام» و «نابجا» توصیف کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاریس، ‌گفت، قصد دارد تا بفهمد چه کسی در وزارت امور خارجه مسئول این اقدام بوده و اضافه کرد: نمی‌خواهد کسی که این کار را کرده در وزارت امور خارجه کار کند.

وی افزود: می‌خواهم بدانم که دقیقاً چه اتفاقی افتاده و چرا؟

درخواست کری برای انجام تحقیقات در این خصوص در حالی مطرح می‌شود که اختلافات درباره این واقعه در حال افزایش است و جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا تقاضای تحقیقاتی درباره این کلیپ حذف شده ویدئویی کرده‌اند.

وزارت امور خارجه آمریکا حذف بخش‌هایی از ویدئویی که بر روی وب‌سایتش قرار داشته را تأیید کرده است اما تاکنون نتوانسته مقامی که درخواست حذف را مطرح کرده بود شناسایی کند.

روز جمعه اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان در نامه‌ای به استیو لینیک بازرس کل خواستار تحقیقات در این زمینه شد.

رویس در این نامه نوشت: با دستکاری این ویدئو دفتر امور اجتماعی مأموریت خود را به منظور ارتباط درست و اطلاعات دقیق با هدف پیشبرد سیاست خارجی ایالات متحده متزلزل ساخته است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه ویدئوی مورد بحث مذاکرات بسیار مهم هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران را در بر می‌گیرد، این موضوع دردسرساز است.

جیسون چافتز، رئیس کمیته نظارت مجلس نمایندگان در نامه‌ای به کری در پنجشبه شب گذشته خواستار مواردی مرتبط با این واقعه از جمله اسناد هویتی با نام و عنوان افرادی که درخواست حذف این ویدئو و نیز کسانی که این کار را انجام دادند، شد.

مشاور قانونی وزارت امور خارجه در هفته جاری اعلام کرد که بخشی از ویدئوی کنفرانس خبری دسامبر 2013 در مورد گفت‌وگوهای پنهان بین آمریکا و ایران پیش از اینکه بر روی وب‌سایت قرار گیرد عامدانه حذف شده است.

جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت که یک مقام رسمی ناشناس آمریکا از طریق تماس تلفنی درخواست حذف چند دقیقه از مکالمات بین سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران را مطرح کرد.

کربی گفت: تکنیسین وزارت امور خارجه که اقدام به ویرایش کرده نمی‌تواند به یاد بیاورد که چه کسی این دستور را صادر کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، این بخش حذف شده ویدئو شامل پرسش‌هایی درباره کنفرانس خبری پیشین ویکتوریا نولاند، ‌سخنگوی وقت است که وی در آن گفت‌وگوهای پنهانی بین آمریکا و ایران درباره توافق هسته‌ای بالقوه را رد می‌کند.

وی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان، تأکید کرد: زمانی که من به این پرسش در فوریه 2013 پاسخ دادم هیچ اطلاعی درباره گفت‌وگوهای دوجانبه بین آمریکا و ایران نداشتم. به عنوان یک سخنگو من کاملاً بی‌خبر نگه داشته شده بودم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین