کد خبر: ۳۷۲۵۱۵
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۶

چگونه رسانه‌ها ندانسته در حال کمک به داعش هستند؟

المانیتور در تحلیلی، رویکرد رسانه های منطقه ای در قبال پوشش اخبار مربوط به داعش را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.
آفتاب‌‌نیوز : پایگاه اینترنتی المانیتور در این گزارش آورده است:

رسانه های خبری عراق در رویکرد خود برای پوشش اخبار مربوط به داعش دچار اشتباهات بسیاری شده اند. چنان که به نظر می رسد، رسانه های خبری این کشور ناخواسته در حال کمک به داعش در نشر تصاویر تبلیغاتی وحشتناک این سازمان تروریستی پیچیده و پرمنابع است، و در نتیجه به آن ها کمک می کند تا مخاطبان بیشتر و حتی تاثیر قوی تری داشته باشند.

به گزارش انتخاب، اقدامات وحشیانه داعش و گسترش تاسف بار آن در عراق در طول چند سال گذشته چالشی جدی فراروی رسانه های خبری عراق قرار داده است. آیا می توان به پوشش فعالیت های این گروه مشروعیت ارائه خدمات عمومی داد، یا آنکه آن ها با این کار در حال کمک به نشر بیشتر اقدامات تبلیغاتی جهادی ها است؟

هرچند سردبیران و مدیران رسانه های اصلی خبری عراق از بحث های اخلاقی درباره استفاده از تصاویر تبلیغاتی تهیه شده توسط گروه های تروریستی و به ویژه تصاویر خشونت بار آن ها آگاه هستند، ترکیبی از دستورکار سیاسی و اشتباهات جدی دبیران رسانه ای باعث شده آنچه در عمل اتفاق می افتد در خدمت منافع رسانه ای داعشی ها باشد.

علی السرایی، سردبیر خانه رسانه های عراقی، سازمانی که بر عملکرد رسانه های خبری عراق نظارت می کند، در گفتگو با المانیتور می گوید:« محصولات رسانه ای داعش چالشی جدید و جدی برای رسانه های عراقی هستند. آن ها باید زبان و راهبرد تازه ای در مواجهه با تبلیغات داعش و دستگاه رسانه ای بزرگ آن ایجاد کنند».

جستجویی ساده در کانال های یوتوب متعلق به برخی از رسانه های اصلی خبری عراق نشان می دهد آن ها در برخورد با تبلیغات وحشیانه رسانه ای داعش نتوانسته اند رویکرد درستی را اعمال کنند.

برای نمونه، السومریه، شبکه عرب زبانی که شبکه تلویزیونی و فعالیت اینترنتی پرمخاطبی دارد، در برخورد با این تصاویر تبلیغاتی اهمال بسیاری مرتکب شده است. در 30 می 2015 این شبکه در کانال یوتوب خود تصاویر اعدام نوجوانی در سوریه توسط داعش را با جزئیات کامل منتشر کرد.

تلاش سازمان های تروریستی برای بهره برداری رسانه ای با هدف کسب توجه و مشروعیت در نگاه مخاطبان عمومی چیز تازه ای نیست و پژوهش های بسیاری در این باره انجام شده است.

اما رسانه های سنتی و دیجیتال برای آنکه در نشر آنچه توجه عمومی را جلب می کند از دیگران عقب نیافتند، ناخواسته به کمک داعش آمده و میلیون ها مخاطب بیشتر آن فراهم می کند.

نه تنها رسانه های عربی، که رسانه های کرد زبان هم هرچند ناخواسته اما در خدمت اهداف تبلیغاتی داعش عمل کرده اند. در منطقه خودگران کردستان عراق شبکه خبری رووداو که در سال 2013 تاسیس شده و تامین مالی آن از سوی دولت محلی نخست وزیر بارزانی انجام می شود، برای ماه ها صحنه هایی از تصاویر خشونت بار داعشی ها را پخش و نشر کرده است.

برای مثال در فوریه 2015 پس از آنکه داعش تصاویر وحشتناک زنده سوزاندن معاذ الکساسبه، خلبان اردنی که جنگنده اش ساقط شده بود را منتشر کرد، این شبکه اقدام به پخش آن در شبکه تلویزیونی و سایت پرمخاطب خود کرد (بعدتر فیلم آن از این سایت برداشته شد).

همین لیهونی، رئیس خدمات دیجیتال شبکه رووداو در توجیه این اقدام در آغاز گزارش آن می گوید می خواهد مخاطبان عراقی را از ماهیت واقعی داعش آگاه کند.

لیهونی در گفتگو با المانیتور می گوید: « اگر تصاویر کساسبه امروز منتشر شده بود، ما تصاویرش را پخش نمی کردیم یا به شکل مبهم و تار در می آوردیم، زیرا حالا دیگر مردم می دانند داعش چه گروه مخوفی است».

سرایی می گوید رسانه های خبری عراق عموما رویکرد نادرستی در مواجهه با تبلیغات داعش داشته اند. او می گوید:« وقتی تبلیغات رسانه ای مطرح می شود، رویکرد رسانه های عراقی در مواجهه با آن بیشتر احساسی است تا راهبردی و دوراندیشانه. آن ها تصویر می کنند با پخش چنین تصاویری همدردی بیشتری برای قربانیان داعش فراهم می کنند. اما در نهایت نتیجه آن خلاف خواست اولیه است و قدرت و سبعیت داعش را تبلیغ و نشر می کند».

به گفته سرایی، این را می توان در ترس بخش های بسیاری از جامعه عراق در هنگام گسترش قلمرو داعش در اواسط 2014 مشاهده کرد. بسیاری از شهروندان از خانه های خود فرار کردند و نیروهای امنیتی به دلیل شهرت داعش به وحشی گری مقاومت چندانی برابر آن ها نشان ندادند».
در میان موسسات رسانه ای خبری عراق، شبکه کرد زبان ان آر تی NRT TV و بخش دیجیتال آن رویکرد حساب شده ای در مواجهه با تبلیغات داعش داشته اند و از همان اول نشر صحنه های پرخشونت را ممنوع کردند.

تاوان عثمان، رئیس گروه رسانه ای نالیا در گفتگو با المانیتور می گوید: « ما تصاویر فیلم های پرخشونت داعش را منتشر نکردیم، زیرا واضح است که آن ها به قصد جنگ روانی تولید شده اند. ما در وضعیت جنگ با داعش هستیم. اگر چنین فیلم هایی را منتشر کنیم، به داعش کمک کرده ایم به اهداف سیاسی و روانی خود دست پیدا کند».

عثمان در پایان می گوید:« پیش از گسترش داعش در عراق، این گروه با ترساندن همه توانسته بود در جنگ رسانه ای از قبل پیروز شود. ما نادانسته به اشاعه تبلیغات آن ها کمک کردیم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین